• Sole

Förstföderskor BF mars 2007 Sthlm PART 4

Fjärde tråden! I vilken vi fortsätter föda barn...

www.familjeliv.se/Forum-11-228/m15458739.html

Välkomna!

Här är listtråden där vi listar både de som har BF + våra nyblivna mammor!
    www.familjeliv.se/Forum-2-14/m15458662.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-03-16 11:42:21:
    NYA listtråden hittar ni här:
    www.familjeliv.se/Forum-2-14/m18508223.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-04-10 15:54:46:
    Vi som oftast hänger i den här tråden är:

Tjejer i tråden (13 st)!
    SanniXx & Ida
    Cirpen(Cilla) & Anna
    Maja28 & Molly
    Lillie74(Anneli) & Filippa
    Medusa2001 & Lily
    Lillenlillen(Lisa) & Inez
    Vivs(Vivi) & Jennifer
    Murgröna & Stella
    Angelicious & Amanda
    Sofffy(Sofia) & Ebba
    Zul(Maria) & Agnes
    Björklöv(Linda) & Klara
    J79 & Esther

Killar i tråden (12 st)!
    BasseKatt & Emil och ängeln Linus
    Majlinsa & William
    Torris & Vilgot
    Frill(Frida) & Adam
    Swenglish(Anna) & Fredrik
    Sole(Sofie) & Viktor
    Emma3 & Leo
    Ginger6(Alexandra) & Jonathan
    Bianca2 & August
    Pippil8(R) & Edvin
    Hellur(Helena) & William

Alla andra är självklart välkomna!

• Svar på tråden Förstföderskor BF mars 2007 Sthlm PART 4
  • Lillenlillen

Sole:

Ha ha ha, vi bor också jättenära torget, fast åt andra hållet. Bra mycket närmare än Gröna stugan så du skulle kommit förbi på fika istället haha

• cirpen

Skrev man en massa så försvann det suck
    Kortfattat då eftersom jag skriver med en hand...(pumpar)

Frill:
    AW's teori är att spädbarn skriker för att de har överlevnadsångest. Detta kan endast lindras med mat, mera mat samt ännu mera mat därtill...Standardmodellen beskriver hur man skall gå tillväga. Det innebär i praktiken väldigt mycket matning förstås, men i gengäld bör du få ett barn som sover och som inte utvecklar "kolik".

TRÄFFAS FREDAG 13 APRIL:

BasseKatt -- (bil)
    Sole -- (515 från Odenplan)
    Ginger --
    Frill -- (515 från Odenplan)
    Murgrönan -- (ej Odenplan)
    SanniXx -- (515 från Odenplan)
    Lillenlillen -- (går eller 515 från Råsunda, ej Odenplan)
    Bianca2 -- (går eller 515 från Råsunda, ej Odenplan)
    Lillie74--bil
    cirpen -- bil

• Lillenlillen

Det var väldans vad många det var som var imponerade av mig då, haha. Tro mig, jag är knappast någon övermänniska men jag har alltid haft väldigt mycket energi och aldrig riktigt gillat att sitta still (ser bara nyheter på tv, då blir det inte att man sitter i soffan så länge ) Hur som helst så har jag jobbat som barnflicka i över ett år, så kanske har jag lite förmåga därifrån, även om det här med egen knodd är en helt ny grej!

Kul att flera börjat logga i schemat, vi har hållt på sedan den 26 mars och ser verkligen skillnader. Igår ville hon bara äta 6 gånger på hela dygnet i förhållande till 8-9 gånger innan... Så länge det är hon som bestämmer gör det ju inget om det blir mer sällan

Idag ska vi ha folk hemma på middag, de andra ska gå på fotbollsmatch innan och Lisa lagar maten som vanligt. Men först byta en mjukisdress från H&M som hon fått i stl 56 (hon har en mjukisdress i 62 som går att använda men är lite stor, känns lite trist att ha en som hon nästan redan växt ur då) Så en sväng till Solna Centrum blir det.. Har förresten fått MÄNGDER av kläder i stl 62 sedan hon kom, har era gäster också köpt 62 om ni fått kläder? Hon kommer ha en hel garderob full ju!

Ha en skön annandag påsk! Kram Lisa

• Zul

Stort grattis Hellur!! Vilken stabil liten bit! skönt att det gick bra.

usch vilket snöoväder! Men nästan lite mysigt att bara vara inne i myskläder...

Pippil8: vi köpte en babysitter i lördags på babyland, 300 kr. Tänkte börja använda den nu, de sa i affären ca 2 veckors ålder. Imorgon börjar ju pappa jobba o jag vill ha lite fria händer.

Frill: vilka äventyr i tunnelbanan... känns som ljusår tills jag vågar mig till t-banan! Går bara feg-promenader hemma i hammarbyhöjden än så länge. Skönt, för då behöver man inte fixa till sig o så...

Vi försöker följa Anna W redan nu, går ibland, ibland inte... Inatt har det varit underbart, hon har sovit från 20: 3+ 2.5+ 2.5 + 2. Amningspauserna lyckades vi hålla till 40 minuter (rekord). Jag gick t.o.m upp innan hon vaknat, o duschade.

Lägger ni era bebisar sovandes bara eller får de somna själva? Vi tänkte snart testa spjälsängen (2 v nu). Men jag får så dåligt samvete när jag lägger henne för att sova ensam (ej på oss) o hon ligger länge o stånkar, gnäller, grymtar. Undrar om det är ok? Vi har faktiskt börjat med napp på kvällarna när hon är som grinigast, det var ett litet mirakel! lugn blir hon.

• Vivs

Japp, Lillen, kläder i strl 62 har vi fått mängder av! Lite trist för Jennifer har precis börjat kunna ha några plagg i strl 56.. men eftersom hon är en kräkis så lär det behövas kläder senare också!

• Pippil8

Tack för alla tips om babysitter - har nu lånat en och ska prova lite. Pappan ska jobba någon dag den här veckan så jag tror det kan behövas då.

Bärsjalen kan nog bli en favorit, hittills verkar han gilla den. Och jag eller pappan kan ge honom all närhet han önskar och ändå kunna göra något under tiden.

Lillen - lyckost dig som fått mycket i strl 62. Vi har bara fått storlek 56. Och han var 55,5 när han mättes första gången på BVC så de är snart urvuxna. Ska se om jag kan byta några saker till strl 62.

Zul och Vivs - skönt att höra att napp funkar. Tänkte prova det snart, amningen verkar ju flyta på så då vågar jag nog prova.

Zul - Vi har hittills inte lyckats lägga honom att somna själv en endaste gång, men han är ju bara 12 dagar. Han somnar i famnen och sedan lägger vi honom.

Ni som har bugaboo och har vågat åka rulltrappa - när ni åker uppför - har ni de små framhjulen vilande på ett trappsteg upp och bakhjulen i luften?

Frill - angående firande så har jag inte tänkt längre än att jag nog inte vill ha något ceremoni-liknande utan mer bara en fest för att välkomna honom till världen. Jag tänker: slutet på maj, strålande sol, blommande körsbärsträd i vår trädgård, ljusgröna björkar, champagne, snittar, närmsta släkten och vännerna och en liten ljuvlig Edvin som hälsas välkommen till världen

(Frill - jag skriver nog längre än du för det mesta, men jag har inte vett att be om ursäkt )

• Pippil8

Jag ska försöka våga ta mig till Hagaparken på fredag, det vore nog bra för mig att öva lite i andra nyblivna mammors sällskap. Men en brasklapp lägger även jag in, inte säkert att det funkar!

TRÄFFAS FREDAG 13 APRIL:

BasseKatt -- (bil)
    Sole -- (515 från Odenplan)
    Ginger --
    Frill -- (515 från Odenplan)
    Murgrönan -- (ej Odenplan)
    SanniXx -- (515 från Odenplan)
    Lillenlillen -- (går eller 515 från Råsunda, ej Odenplan)
    Bianca2 -- (går eller 515 från Råsunda, ej Odenplan)
    Lillie74--bil
    cirpen -- bil
    Pippil8 -- bil

• Sole

hej!

Viktor som jättebra inatt men inte jag, han pustar och frustar och låter som hel orkester på nätterna (+ att han ligger o klämmer pga magknip), ska man flytta ut sängen så man inte hör dessa småljud?

AW metod är att såsmåningom kunna upprätta ett mat/sovschema för sin bebis, länkar till en bra sammanfattning!
    Tycker Viktor blivit mkt lugnare, sover bättre och sover bättre på nätterna framförallt.
    www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php

Pippil8
    vi har en Fun-vagn som också har samma hjul som bugaboo och vi löser 8eller maken, jag är lite feg än så länge) att gå på rulltrappor etc, bakåt, dvs stödja på hjulen bak och låta de små dingla i luften. På bussar vänder jag vagnen och drar upp den via bakhjulen.

Lillen och bianca
    det får bli fika hemma hos er nästa gång då , det är verkligen superfina hus i den delen av Råsunda!

Nu ska jag lägg amig igen, tror jag har början till mjölkstockning i väntra bröstet (igen!) och känner mig nästan lite influensasjuk.

• Emma3
    Zul: När jag ammat sista målet för natten lägger vi honom i sin egen säng och ibland har han somnat vid bröstet och fortsätter sova i sängen och ibland vaknar han till när man lägger ner honom men då brukar vi honom nappen och då somnar han, men ibland kan det vara lite grymtande och stönande innan han somna. Ja så napp funkar här oxå vilket är skönt.

Vi har fått en del i 56 men mest i storlek 62 och även några i 68. Några plagg som vi fått i 56 har jag bytt till större storlek bara.

Trist att jag inte kan vara med på fredag men det känns lite långt att åka nu ibörjan när man inte är riktigt inne i allt ännu. Men senare hoppas jag att jag kan komma med.
    Mamma till underbara Leo 070320
Svar på tråden Förstföderskor BF mars 2007 Sthlm PART 4