• Sole

Förstföderskor BF mars 2007 Sthlm PART 4

Fjärde tråden! I vilken vi fortsätter föda barn...

www.familjeliv.se/Forum-11-228/m15458739.html

Välkomna!

Här är listtråden där vi listar både de som har BF + våra nyblivna mammor!
    www.familjeliv.se/Forum-2-14/m15458662.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-03-16 11:42:21:
    NYA listtråden hittar ni här:
    www.familjeliv.se/Forum-2-14/m18508223.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-04-10 15:54:46:
    Vi som oftast hänger i den här tråden är:

Tjejer i tråden (13 st)!
    SanniXx & Ida
    Cirpen(Cilla) & Anna
    Maja28 & Molly
    Lillie74(Anneli) & Filippa
    Medusa2001 & Lily
    Lillenlillen(Lisa) & Inez
    Vivs(Vivi) & Jennifer
    Murgröna & Stella
    Angelicious & Amanda
    Sofffy(Sofia) & Ebba
    Zul(Maria) & Agnes
    Björklöv(Linda) & Klara
    J79 & Esther

Killar i tråden (12 st)!
    BasseKatt & Emil och ängeln Linus
    Majlinsa & William
    Torris & Vilgot
    Frill(Frida) & Adam
    Swenglish(Anna) & Fredrik
    Sole(Sofie) & Viktor
    Emma3 & Leo
    Ginger6(Alexandra) & Jonathan
    Bianca2 & August
    Pippil8(R) & Edvin
    Hellur(Helena) & William

Alla andra är självklart välkomna!

• Svar på tråden Förstföderskor BF mars 2007 Sthlm PART 4
  • bianca2

GRATTIS till William Hellur!
    har sovit så där de senaste 2 nätterna för August har vaknat varannan timme. kanske beror på att jag åt stark pakistansk mat 2 dagar i rad? sk bara äta mild mat idag o se om det blir någon skillnad.
    har precis haft besök av mammas morbror m familj o nukommer snart 2 kompisar till killen.
    kram på er!!!

• Pippil8

GRATTIS Hellur! Äntligen kan även du diskutera amning och kaskadkräkningar här

Zul - jag känner igen mig i det du skriver... Jag tycker inte jag gör något annat än ammar eller sover. När jag ska äta ammar jag oftast samtidigt. Och lägger jag ifrån mig E bara för några minuter blir han så ledsen att jag genast plockar upp honom igen. Det går väl ok så länge pappan är hemma, men hur ska det gå när han börjar jobba? Det är tur att de är så söta, annars skulle man inte stå ut!

Nu ska jag läsa tillbaka några sidor och se vad det är för spännande listor som Lillen har skrivit

• Pippil8

Kul att det är fler än vi som inte ska ha kyrkligt dop - då kan man utbyta lite tips och idéer så småningom inför namngivningsceremoni/välkommen-till-världen-fest!

Swe - vad jättejobbigt med sår som inte vill läka

Är så impad av er som orkar göra en massa! Hittills har vi inte gjort mer än gått en promenad på förmiddagen och haft besök på eftermiddagen och kvällen. Och då sitter jag mest och ammar hela tiden i alla fall

Angående sömn så har jag inte börjat tänka på att han borde somna själv, men det kanske blir aktuellt om några veckor? Nu funkar det så att han antingen somnar vid bröstet, eller att pappa går med honom i famnen ett antal varv runt huset. Inte många timmar om dygnet han ligger för sig själv, men jag tycker han är så liten så han behöver den tryggheten (eller så är det bara ett svepskäl för att jag inte tål hans små hjärtskärande skrik...)

Nån som vet hur tidigt barnet kan sitta i en babysitter?

• Swenglish

GRATTIS HELLUR!!! Skönt att allt gick bra till slut!

Så impad av dig Lillen och längtar tills jag också får min energi tillbaka! Jag vill också komma och äta lunch med er!

Låter jättemysigt Sole! En stor fördel med att inte amma-man an dricka champagne närhelst det behagar!

En annan fördel är att farmor/mormor/farfar/morfar/en faster kan mata medan mamma och pappa Swenglish sover i nästan två timmar! Så skönt och välbehövt! Sen var boobsen sprängfyllda och det var dags att pumpa men det var det värt! Freddy har gjort stor succé med sin engelska släkt och varit så söt och gosig!

Jag fick en stor gråtattack imorse, elektriciteten hade hade gått och vi fick tillkalla elektriker, kände att det bara var en grej för mycket. Den berömda droppen som fick bägaren att rinna över. Då får man påminna sig själv om att man har fått en helt perfekt son. Får dåligt samvete när jag tänker på hur många gånger han sett mig gråta, och han är bara lite drygt tre veckor. Men han tar förhoppningsvis ingen skada. Han verkar glad och nöjd med livet, skriker sällan/aldrig och sover och äter som en gris, så något måste jag göra rätt!

Piipil8- Freddy somnar oftast på någon, tror inte man kan skämma bort dem med det! Han sover som bäst när det är mycket folk runtomkring som pratar och har ljud för sig. Sen somnar han ALLTID så fort man lägger honom i vagnen och börjar gå, samt om vi åker bil. Nu har vi också köpt en Moby Wrap sjal, och den verkar han gilla skarpt, han kan ligga nära och den som bär har armarna fria! Somnar också direkt när han ligger i den.

Murgrönan- jag har också låtit honom ligga en liten stund fast han knorrat/skrikigt, iblan MÅSTE man få andas/äta klart/vila armarna, man blir inte en sämre mamma för det!

Vivs- rulltrappa gick faktiskt förvånansvärt bra fast vi har rörliga framhjul på vagnen, däremot tycker jag det är svårt att få ut vagnen genom en dörr. Hur gör ni, vagnen först, eller drar ni den efter er? Tänker särskilt på dörrar som stängs automatiskt.

Nu är det dags för lammstek och memma (finsk påskefterrätt)- MUMS!! Glad påsk!

• Swenglish

Piipil8- just det, jag tror Freddy var två veckor när jag satte honom i babysitter, perfekt medan man duschar. Vår går att fälla till liggande.

• Sole

Hellur
    stort grattis, skönt att allt gick bra till slut, det var en stor kille som du fick
    Ser fram emot bilder sen!

Swe
    jag tycker du är så stark och tapper som kämpar med amningen!
    Det är ju bra att gråta, man får ju ut det ur systemet istället för att "lägga allt på hög", Freddy har ju den bästa mamman för honom och som du säger, han är ju glad och harmonisk och det betyder ju att han trivs!

Pippi
    Vi sätter Viktor i babysittern på köksbordet när vi äter, mkt praktiskt och han får vara med i händelsernas centrum

Vivs
    på vardagarna har jag varit den som gått upp, just pga att Lasse jobbar, men nu under påsken har vi delat lite på det. Kommer väl ta varannan helgnatt framöver och fortsätter han med sena vanor till tolv på kvällarna får pappa som är kvällspigg ta det.

Det var verkligen himla mysigt igår, Viktor somnade lagom till vi satte oss till bords och åt gott och drack champagne och det blev romantiskt och mysigt - skönt att kunna få in sånt när allt annat är kaosartat och nytt med lite sömn!

Har börjat fylla i Lillens schema och vi ser tydliga mönster, vaknar vid åtta-snåret och är vaken till runt tio, sen sova till runt tolv, med mat och sova till tre med mat och sen vakna runt sex-snåret och vara vaken till runt åtta och sen sova till runt elva och somna runt tolv och sen lite nattsudd som vi ska försöka få bort sen när man kan börja få lite vanor.

Just nu kartlägger jag hans "schema" för att sedan kunna använda standardmodellen enligt AW, fast redan nu matar vi honom och sånt enligt den och det känns som han är mkt mindre kinkig och mer nöjd när han är vaken.
    Skönt att "veta" ungefär när han kommer vakna och vill ha mat, man kan vara beredd då!

Annars var vi faktiskt i Solna idag, några kompisar har flyttat några hundra meter till torget (vid ICA och bankomaten) i Råsunda så vi tog en promenad ner till Gröna stugan och fikade. Spanade efter kära FL-kompisar som bor i närheten men kände inte igen någon mamma

• bianca2

sole! precis i närheten ju! bor typ 50 meter från torget!

• Emma3

Grattis Hellur till sonen. Skönt att allt slutade bra, ingen liten grabb ni fick Ser framemot att se bilder sen.

Ja swe tycker du är duktig som kämpar på med amningen fast du har det jobbigt med den. Hoppas det löser sig tillslut.

Pippil: Vi började sätta Leo i babysittern när han var c.a 2 veckor, han brukar bara sitta en liten stund.

Mamma till underbara Leo 070320
  • Frill

Hej tjejer, har saknat er! Ber om ursäkt för löjligt långt inlägg  Vi har firat påsk i Vimmerby. Trodde det skulle vara jobbigt, men det var SÅ skönt. Andra som höll i Adam, man behövde inte laga mat eller städa... Perfekt!

Grattis till Klara Björklöv!!!

Och grattis till William Hellur!!!

Zul, vad söt Agnes är, Lillenlillen, vilken lysande påskkärring och Bassekatt, vilken fin kyckling, hoppas påskafton blev bra till sist!

Herregud vad strukturerade folk verkar med kartläggning. Sånt orkar jag inte ens tänka ut att man kan göra, och ännu mindre göra det. Men han är ju rätt lätthanterlig för det mesta, så vi har inte känt nåt behov.
    Däremot har vi en till stånkis här  Han låter som en liten häst eller ett får och blir knallröd i ansiktet. De har tydligen svaga magmuskler än så länge sa BVC-tanten.

Ang. eget rum så står det i råden för att minska plötslig spädbarnsdöd som vi fått att de ska sova I samma rum som föräldrarna, men I egen sang. Verkar vara olika bud som vanligt alltså...

Sole och Cirpen, vad är Anna W:s standardmodell? Här matas det också så fort han vill (jämt alltså). Han blir alltid arg när man byter blöja, så efter blöjbyte vill han garanterat trösta sig med mat.
    Adam har också börjat ha längre vakenperioder efter nattmatningarna. Det bästa är att inte tända så mycket lampor så han inte hinner vakna till för mycket har jag märkt.

Medusa, sova mot bröstet är en storfavorit även här. Blir mer och mer poppis att vara nära över huvud taget, och svårare att lägga ner honom. Men tänker också att han inte kan bli bortskämd av närhet.

Pippil8, vi har inte bestämt oss för dop eller inte än. Vore intressant att höra hur ni tänkt er firandet.

Swe, bra att påsken var bra, hoppas brösten också blir det riktigt snart!

• Frill

Vi var förresten på BVC i torsdags innan vi åkte. Adam vägde 3940 g (plus 450 på 9 dar) och hade växt från 49 cm till 51,8. Trots att han har blivit jättestor så är det storlek 50 som gäller än så länge Ska på första mammagruppmötet 19 april. Fler Gullmarsplansmammor som har Ingela och ska dit?

Och förra veckan tog vi en crash course och åkte både T-bana och rulltrappa i rena förskräckelsen. Skulle fika med en kompis och blev alldeles försenad så min "undvika-läskiga-saker-promenad" hanns inte med. Men det gick hur fint som helst. Hade filt för sufletten för att undvika läskiga bakterier i T-banan och jag ska nog akta mig för rusningstrafik.

Har ni bestämt er för Hagaparken oberoende av väder? Det tar ca en timme dit för mig, så lämnar en brasklapp för dagsformen.

TRÄFFAS FREDAG 13 APRIL:

BasseKatt -- (bil)
    Sole -- (515 från Odenplan)
    Ginger --
    Frill -- (515 från Odenplan)
    Murgrönan -- (ej Odenplan)
    SanniXx -- (515 från Odenplan)
    Lillenlillen -- (går eller 515 från Råsunda, ej Odenplan)
    Bianca2 -- (går eller 515 från Råsunda, ej Odenplan)
    Lillie74--bil

Svar på tråden Förstföderskor BF mars 2007 Sthlm PART 4