• Sole

Förstföderskor BF mars 2007 Sthlm PART 4

Fjärde tråden! I vilken vi fortsätter föda barn...

www.familjeliv.se/Forum-11-228/m15458739.html

Välkomna!

Här är listtråden där vi listar både de som har BF + våra nyblivna mammor!
    www.familjeliv.se/Forum-2-14/m15458662.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-03-16 11:42:21:
    NYA listtråden hittar ni här:
    www.familjeliv.se/Forum-2-14/m18508223.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-04-10 15:54:46:
    Vi som oftast hänger i den här tråden är:

Tjejer i tråden (13 st)!
    SanniXx & Ida
    Cirpen(Cilla) & Anna
    Maja28 & Molly
    Lillie74(Anneli) & Filippa
    Medusa2001 & Lily
    Lillenlillen(Lisa) & Inez
    Vivs(Vivi) & Jennifer
    Murgröna & Stella
    Angelicious & Amanda
    Sofffy(Sofia) & Ebba
    Zul(Maria) & Agnes
    Björklöv(Linda) & Klara
    J79 & Esther

Killar i tråden (12 st)!
    BasseKatt & Emil och ängeln Linus
    Majlinsa & William
    Torris & Vilgot
    Frill(Frida) & Adam
    Swenglish(Anna) & Fredrik
    Sole(Sofie) & Viktor
    Emma3 & Leo
    Ginger6(Alexandra) & Jonathan
    Bianca2 & August
    Pippil8(R) & Edvin
    Hellur(Helena) & William

Alla andra är självklart välkomna!

• Svar på tråden Förstföderskor BF mars 2007 Sthlm PART 4
  • bianca2

oj, vad ni alla är uppe tidigt. vi kom upp för en timme sen o har inte ens ätit frukost.
    vi går i o försig o lägger oss vid två kanske. august somnar runt 00.00 efter amning, vaknar vid 05 för mer mat och vaknade nu igen för ännu mer mat. tycker det ärså skönt att ligga o dra oss på mornarna.  senkänner väl jag mig inte så stressad av att gå upp som jag skulle gjort om jag inte haft foglossning o kunde gå ut. i eftermiddag ska vi i alla fall till mina föräldrar! kramar o glad påsk!!

• BasseKatt

Trist i påsk...
    Vi skulle firat påskafton med mina föräldrar, men nu är mamma sjuk... De var i Budapest ett par dagar och mamma fick feber och hosta. Febern är borta, men hon hostar fortfarande. Så nu vågar vi inte åka dit imorgon... Syrran är och firar med hennes mans familj och sambons föräldrar är på landet. Så vi blir ensamma på påskafton. Skittrist! Vi bestämde i och för sig att vi ska försöka köra påskmiddagen hos föräldrarna på söndag istället och hoppas mamma är bättre då och det spelar ju egentligen ingen roll vilken dag det är, men ändå... Ska försöka handla lite smaskigt idag så får vi ha lite påskmiddag själva. Är väl lite bra att se på TV också. Jag som är van vid väldigt traditionellt påskfirande... Lite deppigt...

• Lillenlillen
    Zul och Sole:
    Vi testade minifom förra helgen när vi trodde hon hade magknip eller nån slags början till kolik (hemska tanke) och hon blev bättre men vi vet inte om det bara var en fas i utvecklingen eller om det faktiskt hjälpte för när vi slutade med det så gnällde hon inte alls som innan!

BVC:
    (Jag skulle inte citera min tant på BVC om det inte var för att alla som har haft henne säger att hon är så himla kunnig) Varannat dygn är sovdygn, varannat är ätdygn för såhär små. Alltså kan man inte applicera gårdagens erfarenheter på idag, utan på imorgon (i stort i alla fall). Sååå, om man väntar sig att lill*n ska vara vaken halva natten för h*n var det igår natt så kan man missta sig, och så ändrar man taktik och sen nästa natt är det samma sak igen.

Ang struktur i vardagen
    Vi har gjort ett jättebra schema på 52 smala kolumner i excel där vi markerar mörkgrått för sömn, ljuslila för vaken och vinröd för amning, kanon när man vill se ett mönster (och det gjorde vi verkligen efter några dagar!) Det är också bra som peppning när mönstret ändras och min liksom ser att det blir lättare att förutspå beteendet osv. Om någon är intresserad kan jag maila över så får ni se
  • Sole

lillen

maila gärna över, du har ju min mailadress på msn

• Emma3

Vi har oxå miniform till Leo och jag tycker det har blivit bättre.
    Leo brukar oftas somna när jag ammar och sen kan vi ibland lägga ner honom och ibland inte. Men på kvällen så lägger vi honom i hans säng och då somnar han alltid. Det var någon som sa att om de somnar i famnen så ska man vänta i c.a 20 min innan man lägger dom i sängen m,m så det somnar ordentligt, de kanske funkar.

Lillen: Du kan gärna maila mig oxå [email protected]

Mamma till underbara Leo 070320
  • Björklöv

Lillen - Låter som kloka ord från BVC även om det kan kännas konstigt kan jag tänka mig. Vilket BVC är det du går till, chansen att jag går hos samma är ju ganska stor! Och det där excel-"programmet" verkar skitsmart, du får gärna maila mig med. Det är så svårt att hålla koll på när man gjort vad!!!

e-post: cigehn snabel-a acc.umu.se

Här har dagens stora äventyr varit att ta sig till BM Gamla stan för PKU-provtagning! Och lilla Klara var så duktigt fast pappa blev tvungen att gå ut. Nu sover hon gott efter amning och jag har oxå passat på att göra detsamma, men efter nästan två timmar vaknade i alla fall mamma

• Lillenlillen
    Björklöv

Mailat dokumentet :) Jag har Maybritt på Råsunda BVC och du får nog samma eftersom de går på postnummer! Hon är otroligt pratsam och ibland lite flummig men otroligt kunnig och härligpå sitt eget sätt!
  • murgrönan

Låter som våra små är i samma fas. Stella gnyr och frustar mest hela nätterna. I natt sov jag/vi inte en blund! Vi ska nog prova att ha henne i sitt rum i natt, men mitt hjärta lär brista. Vi hade henne i sin spälsäng i natt för första gången bredvid sängen och det var jobbigt nog. Vid två-tiden fick jag nog och la henne bredvid mig
    Sen har hon sovit som en gudinna i 4 timmar idag...

Vi har varit på promenad i Hagaparken idag, så nu vet jag exakt var man parkerar och så. Det är en avgift på 12 kr i timmen, kan vara bra att veta. Det går att betala med kort.

Lillen, maila gärna över exelprogrammet till mig med, vi har noll struktur just nu, kan vara bra att prova att göra ett schema: piggelina73@hotmail.com tack på förhand!

Ha en bra kväll!

Svar på tråden Förstföderskor BF mars 2007 Sthlm PART 4