• Sole

Förstföderskor BF mars 2007 Sthlm PART 4

Fjärde tråden! I vilken vi fortsätter föda barn...

www.familjeliv.se/Forum-11-228/m15458739.html

Välkomna!

Här är listtråden där vi listar både de som har BF + våra nyblivna mammor!
    www.familjeliv.se/Forum-2-14/m15458662.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-03-16 11:42:21:
    NYA listtråden hittar ni här:
    www.familjeliv.se/Forum-2-14/m18508223.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-04-10 15:54:46:
    Vi som oftast hänger i den här tråden är:

Tjejer i tråden (13 st)!
    SanniXx & Ida
    Cirpen(Cilla) & Anna
    Maja28 & Molly
    Lillie74(Anneli) & Filippa
    Medusa2001 & Lily
    Lillenlillen(Lisa) & Inez
    Vivs(Vivi) & Jennifer
    Murgröna & Stella
    Angelicious & Amanda
    Sofffy(Sofia) & Ebba
    Zul(Maria) & Agnes
    Björklöv(Linda) & Klara
    J79 & Esther

Killar i tråden (12 st)!
    BasseKatt & Emil och ängeln Linus
    Majlinsa & William
    Torris & Vilgot
    Frill(Frida) & Adam
    Swenglish(Anna) & Fredrik
    Sole(Sofie) & Viktor
    Emma3 & Leo
    Ginger6(Alexandra) & Jonathan
    Bianca2 & August
    Pippil8(R) & Edvin
    Hellur(Helena) & William

Alla andra är självklart välkomna!

• Svar på tråden Förstföderskor BF mars 2007 Sthlm PART 4
  • Lillenlillen

Pippil8 och andra som fått saker som är stort/litet:

På H&M och P O P. kan man byta utan kvitto bara lapparna sitter i. Bara som ett tips. Jag har hittills bytt en gräslig pyjamas för 250 kr (vem behöver en urful pyjamas som är så dyr, då kan man ju köpa en billig på H&M som åtminstone inte är JÄTTEful) och nu ska jag som sagt byta en mjukisoverall eftersom hon kanske kommer kunna ha den i max några veckor. Den hon har i 62 i velour är dessutom sååå söt så varför ha en till som jag inte tycker är lika fin och dessutom är mindre. Men det verkar bara bli två byten av presenter, annars har vi fått väldigt fina saker (en del finns i mitt galleri). Och som sagt, mestadels 62. Men vi har en farmor och mormor till lillan som är totala shoppoholics, så hon lär att klara sig även när 62 är för litet.  .

• Emma3

Ja jag har bytt på Kappahl utan kvitto oxå, skulle ju ha likadana kläder som jag bytte bara en storlek större.

Mamma till underbara Leo 070320
  • Lillenlillen

Imorgon är Inez en månad gammal och sedan några dagar sover hon 6½-7 h per natt och äter som sagt mer sällan, dvs med 3½-4 h timmar mellan målen. Hur är det hos er?

• cirpen

Zul: jag försöker lägga henne när hon är dåsig för att hon inte skall vänja sig vid att somna i min famn/på min mage..(Vilket iofs oftast sker ändå... )Då sjunger jag Byssan Lull och Trollmor så buffar jag på hennes rumpa. Det tar en liten stund men oftast så somnar hon då i spjälsängen! Ibland kan lilla nappen hjälpa till!

Lillenlillen: Vad skönt att hon sover så länge! Skulle jag få sova 6 timmar så kanske jag åxå skulle vara så energisk Själv ammar jag två gånger per natt, ca ett och fyra. Hon sover max tre timmar överlag....Hon blir mätt så fort och när jag ger flaska(både urpumpat och ersättning) så äter hon inte mer än 90 ml efter lite trugande och hon är ju ändå snart 7 veckor! Trugar jag ännu mer så får hon upp det igen..

Ni som flaskmatar hur mycket äter era?

Alla kläder jag fick var stl 56..några har jag tyvärr inte ens använt(totalt opraktiska), tänkte inte alls på att man kunde byta!

• Frill

Adam blir en månad idag. Helt sjukt vad fort det går. Samtidigt som det är kul att se hur han utvecklas känns det som man vill att han ska fortsätta vara den fina lilla nyfödda han var när han kom ut.

Nu är han på promenad med sin pappa och tanken är att jag ska jobba lite men måste bara kolla in här först

Jag har fått som en öm knöl i ena bröstet. Tror att det är för att jag haft resåren från bh:n/toppen snett över bröstet när jag ammat så att den har "spärrat av". Har varit så i några dagar nu och jag har försökt amma mer på det bröstet, duscha det varmt och stryka på det ömma stället när jag ammar. Nån som varit med om liknande eller har några tips?

Vi fick först kläder från 56 upp till 74 och hade totalt underskott på stl 50, men efter vissa antydningar fick vi fler såna kläder. Går ju åt tre bodys om dan vissa dagar. Nu är det dock snart dags att börja med 56-kläderna.

• Frill

Cirpen och Sole, tack för redogörelsen för standardmetoden. Tyckte först det lät som det vi gör här - men sen såg jag att den var lite mer komplicerad.

Vi kör ingen metod alls. Adam äter helt enkelt så snart och så länge han vill och sover när han sover. Brukar innebära 2-3 matningar per natt och han kan sova i två eller tretimmarspass på dagarna om han inte har en krångeldag. Får se hur länge det funkar.

• Pippil8

Tack för tips om byten! Nån som vet hur det är på Åhléns?

Lillen - sover hon nästan 7 timmar i sträck?! Wow, det låter underbart! Nu är ju Edvin bara 12 dagar, men han sover typ 2+3+2 timmar på natten och på dagen har han ett 3-timmars sömnpass, ett 2-timmars coh ett antal 30-minuters. Men det blir säkert längre så småningom

Låter så stort att era bebisar är en månad gamla! Har ni fått se leenden än? Några andra tydliga framsteg?

Sole - fattar inte riktigt hur du (pappan) gör med vagnen? Åker ni baklänges uppför? Jag behöver öva...

• BasseKatt

Hallå!

Här har vi haft en riktigt bra påsk trots allt. På påskafton firade vi själva hemma och fixade lite smaskig påskmat. Sambon passade på att tvätta (ingen annan hade bokat på hela dagen ), så vi fick allt rent. En helt ny upplevelse att försöka laga mat med spisen full av kastruller och en skrikande bebis vid sidan om... För att inte tala om att försöka äta den medan den var varm sedan...
    Igår var vi hos mina föräldrar och firade. Emil fick sitt första påskägg av mormor. Det var en stor gul och fin badanka
    Idag ska vi till syrran på middag. Full rulle alltså. Och hittills har min mage klarat av alla kolesterolstinna måltider. Bara att hoppas att det fortsätter så.

Idag har Emil varit helt hopplös. Han gallskriker så fort vi lägger ned honom. Om så bara för en sekund. Det är så frustrerande... Hoppas att han somnar snart för han är såååå trött. Han har bara inte fattat det.

Emil har fortfarande sina 50-kläder... I onsdags var han 53cm lång, men han är så himla smal fortfarande. Jag har mycket 50-kläder (mycket Tradera fynd) eftersom vi väntade tvillingar och de ofta är små när de föds. Nu har han ju kräkts så himla mycket att det gått åt ändå. Vi har även en del 56 och lite 62. Eftersom han föddes så tidigt är det inte många som träffat honom ännu, så jag antar att det bli mer kläder framöver. Vi ska dock försöka hinta om böcker och leksaker istället, för det har vi nästan inget av.

• BasseKatt
    Pippil8: Emil är 2 månader imorgon, men skulle ju egentligen bara varit 2 veckor så det är inga leenden här ännu. Barnläkaren på neo sa att vi ska räkna från beräknad födelse för Emil när det gäller sånt.

Hur går det för Ida Sannixx? Räknar du om hennes ålder också?

När det gäller napp har Emil haft det hela tiden. Neo-barn uppmuntras att använda napp eftersom sugreflexen oftast inte är färdigutvecklad. Han gillar verkligen sin napp och det lugnar honom när han skriker. Problemet är bara att den ofta åker ut igen lika fort och då är det stora vrålet som gäller. Har ofta önskat att man kunde spänna fast den så att den satt kvar. Speciellt på nätterna när han vaknar. Man brukar bara precis hinna lägga sig ned igen innan han börjar skrika på nytt. Blir många vändor upp och ned... Hoppas att det blir bättre. Vissa nätter är verkligen asjobbiga...
Svar på tråden Förstföderskor BF mars 2007 Sthlm PART 4