• Sole

Förstföderskor BF mars 2007 Sthlm PART 4

Fjärde tråden! I vilken vi fortsätter föda barn...

www.familjeliv.se/Forum-11-228/m15458739.html

Välkomna!

Här är listtråden där vi listar både de som har BF + våra nyblivna mammor!
    www.familjeliv.se/Forum-2-14/m15458662.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-03-16 11:42:21:
    NYA listtråden hittar ni här:
    www.familjeliv.se/Forum-2-14/m18508223.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-04-10 15:54:46:
    Vi som oftast hänger i den här tråden är:

Tjejer i tråden (13 st)!
    SanniXx & Ida
    Cirpen(Cilla) & Anna
    Maja28 & Molly
    Lillie74(Anneli) & Filippa
    Medusa2001 & Lily
    Lillenlillen(Lisa) & Inez
    Vivs(Vivi) & Jennifer
    Murgröna & Stella
    Angelicious & Amanda
    Sofffy(Sofia) & Ebba
    Zul(Maria) & Agnes
    Björklöv(Linda) & Klara
    J79 & Esther

Killar i tråden (12 st)!
    BasseKatt & Emil och ängeln Linus
    Majlinsa & William
    Torris & Vilgot
    Frill(Frida) & Adam
    Swenglish(Anna) & Fredrik
    Sole(Sofie) & Viktor
    Emma3 & Leo
    Ginger6(Alexandra) & Jonathan
    Bianca2 & August
    Pippil8(R) & Edvin
    Hellur(Helena) & William

Alla andra är självklart välkomna!

• Svar på tråden Förstföderskor BF mars 2007 Sthlm PART 4
  • Sole

Frill
    det kan vara början till mjölkstockning, se till att amma på, stå varmt i duschen och hålll brösten varma samt massera neråt mot bröstvårtan när du ammar.

Det är det jag har nu, sovit hela dagen + feber, inte kul!

• Hellur

Hej tjejer!

Då har vi klarat av det första dygnet hemma och det har gått riktigt bra! "Stolt"
    William somnade i bilbarnstolen på väg ut från BB runt två och vaknade inte förrän framåt sju på kvällen. Försökte väcka honom för mat under eftermiddagen men nej då han ville sova. Sen har han ammat var 3:e till var 4:e timme under natten så mamma har fått sova mycket. Behövligt! Vart inte så mycket sova på BB.

Idag har vi haft besök av farmor & farfar, mormor & morfar, morbror, gammelmormor och en av farbröderna och fastrarna. Gick riktigt bra och William var lugn och snäll och vaken nästan hela tiden.

Känner mig som i en koma hela tiden. Får ni också en konstig känsla när ni ammar? Jag blir trött, törstig och bara komig. Har lite problem med amningen. William vill inte riktigt ta bröstet utan hackar och stånkar och blir frustrerad sedan tar han några få sug och börjar om från början igen, han får inte tillräckligt då. På BB började jag använda en sån där bröstnapp som de suger genom. Då funkar det jätte bra. Kör den fortfarande då han blir mätt och belåten. Men ska ta upp det med BVC när vi får träffa dem, ska ringa imorgon. Känns lite frustrerande och omständigt bara, så länge man är hemma funkar det men ute kan det blir knöligt. Hoppas de kan hjälpa mig med tips för att få honom ta bröstet längre stunder och få "poletten att trilla ner".

• Hellur

Tack för alla gratulationer! Känns skönt att bli en i gänget igen

Det låter jätte roligt med träff! Men jag hoppar denna gången, är för tidigt och jag har fortfarande inte komit igång ordentligt efter operationen. Ska umgås med pappa nu när han är hemma och hoppas få lite ordning på amningen och komma in i det hela.
    Men nästa gång eller gången efter det ser jag fram emot!

Ska lägga upp lite bilder i mitt galleri. Återkommer när de finns inlagda.

Björklöv - Grattis till lill tjejen!!! Vi fick båda april barn till slut. En bra månad!
    William prickade in sin farfars födelsedag, som nu får avböja den för William

• bianca2

hej på er!
    Vill bara säga att ibland (NU) är livet bara underbart! August sov mellan 01-07.30. han har ätit massor o vi tog en sväng till solna centrum. hann m både att byta amningsbh:ar samt fika m kompisar medan A sov sig igenom allt! Har inte läst om AW´s metod men jag tror att vi kör typ så.

ha en underbar kväll. kram på er!

• Sole

Hellur
    välkommen hem!
    har läst nånstans att amningen utsöndrar ett hormon som gör både bebis och mamma trötta så man ska kunna klara av att sova avbrutet.

Ang AW´s metod
    vi styr inte hans tider utan lägger in de tider han själv rättar sig efter nu, dvs sover när han vill och får mat när han vill.
    när man sen kan se ett schema i hans tider vet man lite vad man har att rätta sig efter.

Ang. bebisar som låter mkt på natten
    var det inte nån här som fick rådet att flytta ut sängen ur rummet? Hur gör ni andra? Inatt sov viktor exemplariskt men inte jag, kunde inte somna pga alla ljud han har för sig. ibland låter det som han inte får luft och det känns ju rätt skrämmande!

• Lillenlillen

Hellur:

Oxytocin är ett avslappningshormon som gör dig dåsig och samtidigt gör att livmodern och dylikt går tillbaka till normalt läge. Så det är bara jättebra att du blir trött!!

• Vivs

Hellur - min tjej gör ibland också så när hon ska äta. Alltså, frustar och stånkar och vevar med armarna och blir frustrerad och röd i ansiktet... jag vet inte varför men det är inte alltid så. Hon får i sig och växer i alla fall så det verkar inte vara någon fara fast man undrar ju vad hon håller på med Berätta gärna vad de säger på BVC. Jag tog upp det men fick egentligen inget svar när jag tänker efter!

Lillen - våra bebisar är ju lika gamla... Jennifer sover 3-4 timmar i sträck. Brukar äta vid tolv, sen vid fyra och sen vid sju ungefär. När hon inte har magknipsnätter, då är allt uppochner! Har dock blivit mycket bättre sen jag slutat äta kryddig mat.

Pippil8 - Jennifer ler stooora leenden nu, det är så härligt! Och hon har börjat göra massa fler ljud och är mycket mer uppmärksam på allt. Det är så kul men jag har insett att jag kommer sakna den här tiden sååå mycket sen, antagligen om bara några månader!

• Björklöv

Det är verkligen både upp och ner att bli mamma!! Nån tredagars gråt upplevde jag aldrig den kom visst senare hos mig, igår och även idag har varit påfrestande dagar, då jag gråtit för det mesta!!!

Lillen & Bianca - Lunch låter ju supertrevligt Får jag oxå komma??

En konstig fråga: Är det nån mer än jag som börjar toksvettas om fötterna när ni ammar?

Och en annan fråga: Hur vet man att man ammat klart? Klara tvärsläpper taget, ibland "mitt i en sug" och vill inte komma tillbaka till bröstet. Är hon nöjd då eller? Ibland har hon bara legat vid bröstet i några minuter, visserligen har hon sugit så att det klunkat ordentligt men det är jättesvårt att veta...

• Emma3
    Hellur och vivs: Så gör Leo oxå ibland frustar och vevar med armarna och håller på med huvudet fram och tillbaka, men det är bara ibland.

Björklöv: Ibörjan blev jag väldigt svettig om fötterna och händerna när jag ammade, men det har blivit bättre nu.
    Mamma till underbara Leo 070320
  • Angelicious

Har ett problem tjejer... d är så här att varje kväll, typ läggdax för oss och Amanda, även matdax.. efter ett tag då hon käkat så blir hon frustrerad, bökar och stånkar vid bröstet.. slutar med gallskrik.. är så snuttig, vill liksom ha bröstet men släpper då d kommer mjölk.. försökt med napp men den vill hon inte ha. Tar upp henne och försöker vagga och gå omkring méd henne men d hjälper inte, hon vill till tutten.. det är verkligen jobbigt, vet inte vad vi ska göra. har varit så här i en vecka nu.. alltid bara på kvällen.. hon håller på i typ 30min sen slocknar hon vid bröstet.. Är hon bara övertrött och inte vet vad hon vill?? något tips någon??

Hoppas alla har haft en bra påsk med massa god mat och godis!!!

21/3 01.19 föddes vår Engla Amanda..!!!
Svar på tråden Förstföderskor BF mars 2007 Sthlm PART 4