• Sole

Förstföderskor BF mars 2007 Sthlm PART 4

Fjärde tråden! I vilken vi fortsätter föda barn...

www.familjeliv.se/Forum-11-228/m15458739.html

Välkomna!

Här är listtråden där vi listar både de som har BF + våra nyblivna mammor!
    www.familjeliv.se/Forum-2-14/m15458662.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-03-16 11:42:21:
    NYA listtråden hittar ni här:
    www.familjeliv.se/Forum-2-14/m18508223.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-04-10 15:54:46:
    Vi som oftast hänger i den här tråden är:

Tjejer i tråden (13 st)!
    SanniXx & Ida
    Cirpen(Cilla) & Anna
    Maja28 & Molly
    Lillie74(Anneli) & Filippa
    Medusa2001 & Lily
    Lillenlillen(Lisa) & Inez
    Vivs(Vivi) & Jennifer
    Murgröna & Stella
    Angelicious & Amanda
    Sofffy(Sofia) & Ebba
    Zul(Maria) & Agnes
    Björklöv(Linda) & Klara
    J79 & Esther

Killar i tråden (12 st)!
    BasseKatt & Emil och ängeln Linus
    Majlinsa & William
    Torris & Vilgot
    Frill(Frida) & Adam
    Swenglish(Anna) & Fredrik
    Sole(Sofie) & Viktor
    Emma3 & Leo
    Ginger6(Alexandra) & Jonathan
    Bianca2 & August
    Pippil8(R) & Edvin
    Hellur(Helena) & William

Alla andra är självklart välkomna!

• Svar på tråden Förstföderskor BF mars 2007 Sthlm PART 4
  • Ginger6

Hej alla och glad påsk i efterskott

Jättegrattis Hellur och Björklöv!!

Vi har varit i Göteborg över påsken och firat med familj. Det har varit supermysigt! J älskar att åka bil och sov som en stock hela vägen. Vi stannade bara en gång och ammade och bytte blöja och sen somnade han om. Jättehärligt, plus skönt att få lite hjälp av farmor/mormor som bor i götet. Idag är min första dag själv hemma. Känns bara bra än så länge och J har varit snäll...han är väl iofs alltid snäll... Ang. amningsnapp; jag använder också det, funkar superbra men jag håller på och övar utan. Så nu försöker jag köra dagtid utan och natten med så han slipper bränna så mycket energi på att kämpa, för han får verkligen kämpa, beroende på hur fulla brösten är. En kompis till mig sa att bebisarna växlar upp matbehovet tredje veckan och det verkar ha hänt här...brösten hänger inte riktigt med om han vill äta varannan timme. Hoppas de också växlar upp snart. Han verkar i alla fall förstå när det är natt. Han sover 4-6 timmar på natten och äter ganska snabbt och somnar om sen. SÅÅÅ skönt. Men det kanske gör att han behöver äta oftare på dagen sen.
    Bra napp-tips Vivs. J älskar napp men tappar den lätt, kanske ska test latex istället. Lunch på fredag låter super, jag tar nog bil...har inte vågat köra själv med honom än men nån gång ska ju vara den första. Han sitter i baksätet så jag når honom ju inte... Ang Bugaboo i rulltrappor så kör jag den baklänges med de stora hjulen, funkar jättebra.
    Härligt med semesterplaner! Det känns ju helt galet roligt att semestra som en liten familj. SÅ mysigt! Ha en bra dag alla! Jag ska nog ta en nap nu medans lillen sover. KRAM

• Sole

Ang. bil

vi ska beställa ny tjänstebil och det blir en saab 9-5 (kombi) miljöbil, det "tjänar" vi på då bla boendeparketring är gratis ochd et blir prefekt när Lasse är hemma med Viktor.
    Som ginger skriver har vi honom nu i baksätet (vi har en Volvo V50) men funderar på att skippa krockkudde fram på nya bilen (typiskt att den inte går att beställa så man kan stänga av den vid behov) just för att kunna ha Viktor fram när man kör ensam, känns som man skulle bli trafikfara om han började skrika.
    Det finns ju speglar man kan köpa för att sätta upp på sätet bak så man kan se bebisen

• Lillie74

Tack för napptipset Vivs!!! Filippa spottar ut silikonnappen hela tiden.

Appropå sem. planer har vi precis bokat en resa till Thailand i två veckor i november, Bianca, om ni ska åka då me så borde ni boka typ nu för resorna går åt som smör.

• bianca2

lillie74! jag vet men problemet e att vi inte vet när killen ka. vi får ta en sista minuten även om det inte blir exakt som vi vill ha! ska oxå prova latexnapp

• Sole

använder alla era bebisar napp?

Kollade på de vi har hemma och de var av silikon, men Viktor verkar inte speciellt intresserad av napp, han spottar ut den hela tiden. Kna det vara så att en del bebisar inte gillar det helt enkelt?

• Lillie74

Jag använder också amningsnapp och med tiden har jag märkt att man inte behöver "sätta på den" på bröstet utan bara lägga den mot vårtan, sen sugs den fast när hon börjar äta. I början behövde jag båda händerna för att få fast den, varje amning blev som ett mindre projekt vilket var lite jobbigt.
    Sen har jag märkt att hon blir lite lat när den tjocka mjölken kommer, då suger hon inte om hom inte får ha plasttutan, för vi övar på att amma utan också, men byter jag bröst suger hon utan tuta, bekväm liten dam

• Lillie74

Sole, Filippa ville inte heller ha napp i början men det var som att hon inte fattade att hon ville ha den. Vi har trugat lite med henne, hållt fast den i munnen och till slut började hon suga på den och var helnöjd. Men visst, alla bebisar vill inte ha napp så det kan ju vara så med Viktor.

• murgrönan

Aha, latexnapp är det dom gäller. Stella har ett enormt sugbehov och tar nappen (av silikon)men plopp så åker den ut. Oj vad arg hon blir.

Jag sitter och surfar efter resor nästan varje dag. Jag hade gärna åkt till Thailand, men det känns lite dyrt, så det blir kanske Grekland istället. Vi har tänkt åka i september/okt någongång, då är S ca halvåret, det tror jag är en bra ålder att åka. Ni som ska till Thailand, vart ska ni och med vilket bolag åker ni?
    Zul: Gud vad söt Agnes är!!

Idag har jag o Stella varit på IKEA. Herregud vad mammor med barnvagnar där var!! helt sanslöst! Men et var gott om plats åt oss alla. Härligt att kunna åka dit mitt på dagen.
    I morgon ska jag nog våga mig till Kista galleria en sväng.

Lillen: Toscana är ju så vackert! var där för ca 6 år sedan och bilade runt lite. Härligt!

• murgrönan

En bra mötesplats är väl utanför Koppartältet på fredag. Det ska ju bli strålande väder har de sagt, låter lovande

Har oxå ca 6-7 kg kvar att bli av med, säger jag samtidigt som jag stoppar in en bit Silviakaka i munnen, MUMS!

• Swenglish

Hjälp vad ni skriver! hinner ju inte med!

Idag har vi varit på amningscentrum. Bröstvårtorna har fortfarande inte läkt, så strategin nu är att smörja med kortisonsalva och fortsätta att pumpa och mata med flaska. Usch vad detta är jobbigt. Än ger jag inte upp, jag har massor med mjölk så det känns trist att ge upp för att sättet att få i honom den inte funkar. Efter besöket handlade vi på Ica maxi och jag trösthandlade en massa god mat, chevre, parmaskinka, godis...

Freddy går upp rejält och är för det mesta glad och nöjd så det är en stor tröst.

Jag tror jag skippar lunchen på fredag eftersom jag måste pumpa och jag bor lite för långt borta för att det ska passa in. Tyvärr, skulle så gärna ha träffat er alla!

I sommar ska vi till england i tre veckor, sen blir det en sväng till finland (landställe där) och annars är vi bara hemma. Min man är ju lärare så vi kommer att vara lediga tillsammans hela sommaren! Lyx!

Jag har inte ens vägt mig sedan förlossningen men misstänker att det finns rätt så många kilon kvar.

Jobbigt med stockningar Frill och sole!

björklöv- blev du också opererad? vad hände?

Svar på tråden Förstföderskor BF mars 2007 Sthlm PART 4