• Sole

Förstföderskor BF mars 2007 Sthlm PART 4

Fjärde tråden! I vilken vi fortsätter föda barn...

www.familjeliv.se/Forum-11-228/m15458739.html

Välkomna!

Här är listtråden där vi listar både de som har BF + våra nyblivna mammor!
    www.familjeliv.se/Forum-2-14/m15458662.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-03-16 11:42:21:
    NYA listtråden hittar ni här:
    www.familjeliv.se/Forum-2-14/m18508223.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-04-10 15:54:46:
    Vi som oftast hänger i den här tråden är:

Tjejer i tråden (13 st)!
    SanniXx & Ida
    Cirpen(Cilla) & Anna
    Maja28 & Molly
    Lillie74(Anneli) & Filippa
    Medusa2001 & Lily
    Lillenlillen(Lisa) & Inez
    Vivs(Vivi) & Jennifer
    Murgröna & Stella
    Angelicious & Amanda
    Sofffy(Sofia) & Ebba
    Zul(Maria) & Agnes
    Björklöv(Linda) & Klara
    J79 & Esther

Killar i tråden (12 st)!
    BasseKatt & Emil och ängeln Linus
    Majlinsa & William
    Torris & Vilgot
    Frill(Frida) & Adam
    Swenglish(Anna) & Fredrik
    Sole(Sofie) & Viktor
    Emma3 & Leo
    Ginger6(Alexandra) & Jonathan
    Bianca2 & August
    Pippil8(R) & Edvin
    Hellur(Helena) & William

Alla andra är självklart välkomna!

• Svar på tråden Förstföderskor BF mars 2007 Sthlm PART 4
  • Angelicious

Sole - nä, inte hunnit testa d än. Tänkte ta upp d på torsdag då jag ska till bvc. Fast tog upp d sist oxå, då sa hon att hon bara trodde hon var övertrött. Låter ju konstigt eftersom det är varje kväll och samma tid..
    Minifom, är det receptfritt?? Ska man ge före varje måltid? Min lillgumma käkar ju hur ofta som helst..

21/3 01.19 föddes vår Engla Amanda..!!!
  • Sole

det går att köpa receptfritt på apoteket, fast i mitt fall frågade de ifall BVC hade sagt att vi skulle ha det.

Vi tycker det hjälper här hemma mot magknip (fast det är ju inte lika jobbigt som kolik) + att se till att det rapas ordentligt efter maten.

• Sole

Förresten som ni kan se i trådstarten har jag lagt till oss där med våra namn + våra älsklingars namn så vi kan börja lära oss

hoppas alla tycker det var ok!

• Frill

Sole, det är helt ok för mig iaf.

Vi har precis varit och köpt en fax (skrivare/scanner) så att jag ska kunna korrekturläsa lite hemifrån. Nu gälelr bara att Adam också tycker att det är en bra idé och sover på dagarna.

Swenglish, jobbigt med såren. Lycka till med salvan, vilen kämpe du är!

Angelicious, Adam betedde sig lite liknande i morse. Låg vid bröstet och skrek, samtidigt som han ville tillbaka dit om man tog bort honom. I hans fall var det några rejäla rapar som behövde ut. Ofta när han har ont i magen mår han bättre om man håller honom upprätt. Fick tips av bvc att inte hålla honom "vågrätt" på en kudde när jag ammar, utan ha hans huvud vilande i armvecket och hålla runt rumpan/benet med handen så att han kan luta mer neråt med benen.

Värst vad alla verkar åka rulltrappa nu Kul att fler och fler vågar sig ut. Vi har bara åkt uppför än så länge.

Koppartälten på fredag blir fint.

Toscana låter fantastiskt. Är också sugen på Italien till sommaren, vi var på bröllopsresa på Sicilien i juni och det var underbart. Men jag tycker det är svårt att planera när man inte vet hur Adam kommer att vara. Annars blir det nog mest mina föräldrars stuga i Dalarna och fler besök i Vimmerby, plus släkt och vänner i skåne och göteborg.

Jag är föräldraledig till november/december som det ser ut. Min man är hemma med oss varje måndag nu, och sen när vi byter ska jag vara hemma en dag i veckan med dem.

• Vivs

Det är lugnt för min del, Sole!

Lillen - idag fyller våra bebisar en månad! Det går såååå fort!! Vi ska fira här med första dosen AD-droppar!

• Björklöv
    Swe - Min moderkaka ville inte lossna så det blev till att åka till operationssal och "plocka" ut den. Och så passade de på att sy mig när jag ändå låg där med spinalbedövning...

Har precis haft hembesök från BVC och lilla Klara har gått upp 1360 g sedan i fredags, och har alltså gått upp över födelsevikten med 260 g, så här får inte mamma agera tröst längre! Behöver kanske den energin själv så jag får upp mitt hb nångång

Och Lillen, vi har samma "syster" på BVC. Flummig, kunnig och pratig det är hon...
  • Hellur

Hej!

Oj vad här skrivs Man hinner inte med mer än att läsa och när man sen ska skriva så är det mat. Samma procedur upprepas varje gång
    Nu ligger han och sover på amningskudden i mitt knä. Så söt och go. Åhh vad mysigt det är!

Idag hade vi hembesök från BVC, ringde imorse och de kom samma dag. William har gått upp ca. 300 g. sedan i söndags så han är 20 gram från födelsevikten. Det var skönt att höra att han får tillräckligt med mat i alla fall. Men som han äter så skulle jag bli förvånad om han inte hade gått upp.
    Han är ju inte så gammal, bara 5 dagar, men sedan vi kom hem har han varit som mest vaken på förmiddagen och dagen med rätt täta matpass. På eftermiddagen och kvällen sover han mer och mamma och pappa får tid för att äta, se på TV och bara vara. De två nätter vi har varit hemma har han skött sig mycket bra, ätit ca. var 3:e timme. Vi är så nöjda än så länge i alla fall.

Skönt att höra att fler har problem med viftande armar, näbbande & naffsande och en bebis som släpper bröstet. Kör helt med amningsnapp nu, men enligt barnmorskan som var här idag så är det bara invänjning som gäller och att ha tålamod. Vi ska börja med det, men man blir så ledsen och frustrerad när han börjar skrika och vifta och envisas med att suga på fingrarna i stället, men sen med nappen suga på som bara den.

Vi har också funderat på semesterplaner. Eriks företag stänger ner hela Juli så då är vi lediga tillsammans. Tänkte nog åka till Sundsvall, hans pappas barndoms landställe. Försöka våga oss ut på sjön ensamma med lillen, de första gångerna kommer vi åka med mina föräldrar, det blir annourlunda när man har William som kräver en del och man själv måste kunna agera snabbt. De två sista veckorna kommer vi vara "husvakt" åt mina föräldrar när de är på sjön. Då får vi en villa och trädgård så vi kan röra oss mer och njuta av uteplats och pool. Har även funderat på utlandsresa till November eller efter nyår, men vi vet inte om Erik kan vara borta så länge, så isåfall blir det nog Kanarieöarna. Men får se längre fram, är bara planer än så länge.

• Pippil8

Håller med föregående talare - hinner precis läsa i kapp och ska börja skriva något så är det amningsdags igen

Hackspetten - det kallar vi Edvin också (tror det var Lillie som skrev om det). Men väderkvarn skulle kunna funka det med. Och Sugproppen heter han titt som tätt för han är som en sugpropp på mina bröst.

Idag har det varit en BRA dag. Fick sova hela FEM timmar i sträck i natt och vaknade som en ny människa. Gick ut på min första promenad med lillkillen utan pappa - gick bra. Provade sedan även rulltrappa både upp och ned. Sedan hade vi hembesök av BVC (verkar vara många som haft just idag) och han hade gått upp ca 200 g på 6 dagar - skönt!

Ni som kör AWs standardmodell - hur gör ni för att inte bebbarna ska somna när de äter? Lille E somnar titt som tätt vid bröstet.

Har inte lyckats få nappen att stanna kvar mer än några sekunder, kanske ska prova att köpa en latexnapp, tur att man får lite tips här i tråden

• Lillenlillen
    vivs:
    Jaaa hurra för en månad och AD! Sjukt vad tiden går fort!!

björklöv:
    Vad kul att vi båda fick maybritt!, hon är härlig även om hon pratar i en kvart om sånt som skulle kunna ta en minut
  • Sole

Pippil8
    man får killa under fötterna och nypa lite i händerna. Klä av lite kläder funkar också!

På dagarna somnar Viktor oftast direkt efter maten och jag låter honom sova, enda gången jag "styr" är att an ska få en kvällsslurk vid 22 när vi vill gå och lägga oss, då somnar han gott tills kl 01!

På morgonen har han sin mesta vakentid, då är han oftast uppe ca 3 timmar

imorgon är det operation bantning som gäller här hemma, borde gå ner 15 kg, gärna 17-18 kg!
    blir ju lite jobbigare för mig som inte ammar dock så truga inte på mig godsaker på fredag

Svar på tråden Förstföderskor BF mars 2007 Sthlm PART 4