• Sole

Förstföderskor BF mars 2007 Sthlm PART 4

Fjärde tråden! I vilken vi fortsätter föda barn...

www.familjeliv.se/Forum-11-228/m15458739.html

Välkomna!

Här är listtråden där vi listar både de som har BF + våra nyblivna mammor!
    www.familjeliv.se/Forum-2-14/m15458662.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-03-16 11:42:21:
    NYA listtråden hittar ni här:
    www.familjeliv.se/Forum-2-14/m18508223.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-04-10 15:54:46:
    Vi som oftast hänger i den här tråden är:

Tjejer i tråden (13 st)!
    SanniXx & Ida
    Cirpen(Cilla) & Anna
    Maja28 & Molly
    Lillie74(Anneli) & Filippa
    Medusa2001 & Lily
    Lillenlillen(Lisa) & Inez
    Vivs(Vivi) & Jennifer
    Murgröna & Stella
    Angelicious & Amanda
    Sofffy(Sofia) & Ebba
    Zul(Maria) & Agnes
    Björklöv(Linda) & Klara
    J79 & Esther

Killar i tråden (12 st)!
    BasseKatt & Emil och ängeln Linus
    Majlinsa & William
    Torris & Vilgot
    Frill(Frida) & Adam
    Swenglish(Anna) & Fredrik
    Sole(Sofie) & Viktor
    Emma3 & Leo
    Ginger6(Alexandra) & Jonathan
    Bianca2 & August
    Pippil8(R) & Edvin
    Hellur(Helena) & William

Alla andra är självklart välkomna!

• Svar på tråden Förstföderskor BF mars 2007 Sthlm PART 4
  • Björklöv

Swe - Jo, visst blir det varmt men K verkar inte må dåligt av det. Fast jag funderar starkt på att köpa en BabyBjörn Air, borde vara bättre till sommaren... Fast om K fortsätter att växa som hon gör så kommer hon väl att vara för stor för den redan till sommaren

Murgrönan - Jag har en BB-Slen sele (tror jag att den heter, fick den i julklapp av min bror). Det är iaf en lång vävd sjal som går att knyta på massor av olika sätt, just nu sitter K i ett omslutet kryss

• murgrönan

björklöv. ok! någon annan med bra sjaltips. vi har en babybjörn, men hennes huvud far omkring lite mycket i den än så länge.

• Hellur

Hej och godmiddag!

Oj, har sex sidor som jag inte läst. Så vet inte vad jag missat och vad som diskuterats. Ska försöka läsa det senare någongång när William äter.
    Han har börjat ha mataton amningar, minst en timma åt gången. Det är ok om det går några timmar emellan, men han verkar vara en hungrig kille.
    Nu när vi är två hemma så har dessutom datorn ockuperats av min sambo en del, och det är klart att han gör det när William sover...

Vi har varit på vår första promenad i förrgår, inte långt då jag får ont i ryggen och går som en snigel. Men lite luft i alla fall. Det var så mysigt att få dra en vagn framför sig!
    I går var vi också ute, farmor och farfar var här på lunch så även de ville premiär dra

Idag ska vi ta en tur till Sickla, har lite små ärenden vi måste uträtta och måste handla lite kläder till William. Har var ju lite större än vi trodde han skulle vara Har fått en del, men de är lite större. Har lånat en del också, men roligt att ha "egna" kläder också och lite mer pojkiga.

Hoppas få tid att läsa och höra av mig i eftermiddag igen.

Ha en härlig dag i solen!
    I helgen ska det blir super skönt väder, rena sommaren. Härligt!

• Frill

Igår bajsade Adam nästan ingenting alls och var gnällig hela dagen. I morse stod jag i badrummet i halv sömnkoma medan skriken ekade mellan kaklet så det slog lock för öronen och bytte en översvämmad blöja - och var jätteglad för att min son hade bajsat Sånt man inte visste att man skulle göra.

Badar nog ett par ggr/veckan, i övrigt tvättar vi med riktigt våt tvättlapp. Hade bara vatten i badet i början men då blev han väldigt torr på benen och i hårbotten, så nu kör vi badolja. Att håret blir lite fett i början struntar vi i. Inga tvålar alls här - jag är sniffoholic och försöker bevara hans goda bebislukt så länge som möjligt.

Fortfarande knöl i bröstet Men ingen feber än. När bör man söka hjälp? Fördelen är att jag blivit bättre på att handmjölka.

Är fö extremt trött på amningsnapp, kommer så mycket mjölk att han är lat och inte suger så hårt, dessutom blir nappen fet av mjölken och lossnar. Frustrerande när man har ett skrikhungrigt barn fäktandes vid bröstet. Och ännu argare blir han om man testar utan napp.

Här har blöjorna börjat lukta kiss, i början luktade de ingenting om de inte var bajsblöjor. Nån som vet vad det beror på? Han äter ordentligt så det borde inte vara vätskebrist.

Ska också ha första föräldragruppen nästa vecka.
    Har alla ni haft hembesök från BVC? Vi har inte det, och ingen har sagt något om det heller.

Nåja, nu är det hög tid för dagens promenad innan eftermiddagsbesöket dyker upp. Ha det så fint, så ses vi i solen i morgon!

• Pippil8

Nu börjar jag känna mig lite modigare så jag tror nästan säkert jag kommer i morgon. Ska bil så spännande att se alla bebbar. och nu blir det ju ännu fler namn att hålla reda på: mammans namn, mammans nickname på FL och bebbens namn...

Ang sjalar: Jag har en Looma Sino som är av rätt tunn trikå, fick rekommenderad av kompis som sa att den inte skulle bli så varm. Men nog blir det rätt varmt ändå... Jag tror man kan knyta sjalen så att bebben kan se ut också, men först när huvudet är stadigt. Men det gäller väl även bärselar? Jag gillar sjalen men den var snordyr!

Frill - jobbigt med knölen! Ska du inte ringa och fråga i alla fall? Och, ja, vi har haft hembesök av BVC, det kändes nästan som "tvång" här.

Lillenlillen -hoppas du slog till på brillorna - jag tycker det är en härlig lyx! Fast jag har letat som en galning efter mina D&G-dyrisar utan att hitta dem och därför köpt ett par superbilliga på Lindex just idag...

Ses kl 12 i morgon då!

• Swenglish

Frill- vi fick aldrig något hembesök från BVC för de hade så mycket att göra. Tror det är olika på olika ställen.

Murgrönan- vi har en Moby Wrap, en lång trikåsjal. Den är jättemysig och Freddy somnar som en liten gris i den. Idag har vi även köpt en babybjörn active, för sjalen blir rätt varm. gud vad mycket pengar det går till en sån här liten !

frill- känner igen detdär med att vara glad för det konstigaste sakerna, igår nös freddy och ut kom världens största snorkråka, vad glada och imponerade mamma och pappa var! tycker att freddys kiss oftast luktar kiss, har inte tänkt att det skulle vara konstigt. Tycker du ska ringa något amningscentrum och fråga råd om knölen. du kan också fråga dem om amningsnappen, kanske har de något tips.

• cirpen

Tänk jag skäms nästan för att skriva detta...
    Jag har ALDRIG varit i Hagaparken, så det skall bli kul imorgon, dels att se er samt Hagaparken!

Frill: amningsnappen blir verkligen fet..det går åt mycket diskmedel!
    Jag har försökt ett par ggr att ta bort nappen, men då blir hon så frustrerad, fastän hon har världens godaste tutte framför sig!

Har lagt upp en bild på mig så ser ni hur jag ser ut, fast utan brillor.

• cirpen

Frill: Jag hade åxå två knölar i bröstet, som ärter ungefär. Eftersom jag hade haft bröstinfektion så skickades jag på mammografi, men de såg inget konstigt. Doktorn sa att det var vanligt med knölar, men kolla upp för säkerhets skull! De kör med ultraljud och ej röntgen(som pressar ihop brösten, AJ AJ!) om man ammar.

Ja tänk vad glad man blir åt de mest konstiga saker! Bajs, snorkråkor som åker ut och när de rapar riktigt duktigt!
    Våran kicka bajsar bara 1 gg per vecka, så det är klart man blir glad när det händer.. hm hm....

Trodde förövrigt aldrig jag skulle prata "kissåbajs"....

• Ginger6

Hello!! Kikar in snabbt, ska ta en premiär-promenad med Moby wrapen och se om jag lyckas hålla lillen vaken...han sov som en stock igår eftermiddag vilket resulterade i maaaassssa vakentimmar i natt. Supertrött...ZZZzz Ser fram emot att ses imorn! Krmar

• Frill

Tack för tips, ska ringa BVC eller amningscentrum och se vad de säger. Cirpen min knöl är ganska stor och avlång, så man kan tänka sig att den följer en mjölkgång, och den blir mjukare / hårdare i takt med att brösten är nyammade / fulla.

Brr, det var ju inte alls lika varmt ute idag som igår.

Vivs, visst är kiss och bajs fina Adam fick dem av sin moster.

Det där med rapar är kul. Hur ska man fixa övergången mellan att säga "Bra! Oj vilken fin rap" till "nej, inte rapa vid middagsbordet"?

Svar på tråden Förstföderskor BF mars 2007 Sthlm PART 4