• Anonym (undrar)

Är det LAG på faderskapstest???

Senario:

Gift man har sex med en älskarinna, hon blir gravid och behåller barnet.
    Mannen vill absolut inte erkänna barnet eftersom det då kommer komma fram att han varit otrogen.

Men älskarinnan uppger honom som fader på pappret, kan myndigheterna då kräva ett faderskapstest???

Alltså är han skyldig att lämna prov så att det går att avgöra om barnet är hans eller inte???

• Svar på tråden Är det LAG på faderskapstest???
  • FlamingRed

TS,

"Så alltså menar du att först kommer DINA RÄTTIGHETER, sedan kommer BARNETS BÄSTA???"

Givetvis. Klart man inte kan åtsidosätta människors rättigheter. Ta abort som exempel.

• Flisans mamma

Jag förstår fortfarande inte skillnaden mellan abort och att som man välja bort sitt barn innan v12. varför är det en skillnad är det någon här som tycker att man ska förbjuda abort? Att skillnaden för mannen och kvinnan är att mannen inte kan ta bort barnet borde väl inte göra det mer rätt att tvinga en kvinna att bli mamma än en man att bli pappa. Varför sak en kvinna ha rätt ill sin kropp men inte ne man till sitt liv.
    Och att fler män skulle tvinga kvinnor att ha sex utan kondom är väl lika trolgt som att kvinnorna nu gör samma sak eftersom männen nu tvingas ta ansvar trots att de inte vill.

• Anonym (undrar)

timberhochmandie:

Det jag menade var att om pappan nu tvingas att betala underhåll i 18 år, så kanske hans nyfikenhet vaknar, vart går "mina" pengar och han påminns hela tiden att han har faktiskt en son, och på det sättet så kanske hans intresse vankar...

Det är större chans att det vaknar, än om han slipper bry sig någonsinn igen, förutom skriva på pappret...

Och då kanske några av barnen har chansen att bygga upp sin relation till pappan i framtida livet, kanske inte alla, men några barn kanske får "tillbaks" sin pappa på det sättet...

Och ja, får nog erkänna att jag har ganska lågt synsätt på när det gäller män och barn...
    Och visst finns det pappor som älskar sina barn, utan tvekan jättemånga...
    Men det finns även jättemånga som utan blinka skulle skriva på det där pappret, för att slippa ansvar, slippa betala underhåll i 18 år, kunna fortsätta festa nätterna igenom som vanligt.
    (Tänk på alla 15-25 åringar som gör flickor gravida, och inte har lekt av sig än, hur lätt är det inte för dem att "bara" skriva på ett papper så kan de fortsätta leva livet)

• Anonym (barnen)

FlamingRed: du pratar om orättvisa Lite OT men hur orättvist är det inte att många män får högre lön än kvinnor för samma arbete?
    Världen är orättvis Men skämt åsido, kvinnor och män ÄR olika och har alltid varit det och kommer alltid att vara det. Bara att acceptera.
    Men att män skulle ha rätt att avsäga sig barnet innan ex. V12?? Då skulle det nog bli Många stackars barn som blir utan pappa, Är det rättvist?

• Stoffe76

Flaming: jag tycker absolut att du har en poäng! Männen bör få rätt att välja, precis som kvinnorna. Vi har idag en ojämställd lagstiftning.

Sedan kan det iofs medföra några negativa följder. Idag kan mannen vara hur negativ som helst inför tanken att bli pappa, och besluta att han inte vill träffa barnet eller delta i uppfostran. Sedan har han alltid rätt att ändra sig under vägens gång. Han kanske väljer att träffa barnet när han blivit pappa igen, och blivit nyfiken på sitt äldre barn. Jag tror, som TS skriver, att det skulle bli svårare att ändra sig om man redan har avskrivit sig föräldraskapet. Jag vet inte hur många män som ändrar sig idag, men kan tänka mig att det är en del som inte har samma inställning v. 12 i graviditeten som när barnet är 5 år. De som ändrar sig skulle säkert bli färre, och det vore ju en förlust för alla parter. Har man inte avsagt sig faderskapet (vilket man ju inte kan idag) och betalat underhåll, så känner man nog att man har större rätt att ändra sig.

Hur tänker du om detta, Flaming?

• FlamingRed

"Men skämt åsido, kvinnor och män ÄR olika och har alltid varit det och kommer alltid att vara det. Bara att acceptera."

Men vi pratar ju om mannens skyldighet att betala underhåll, det är ju knappast ett biologiskt faktum...

• Anonym (barnen)

FlamingRed: nä men orättvisan

• FlamingRed

Stoffe,

Jag håller med helt om att det är en farhåga. Men jag anser att grundläggande rättigheter är viktigare än eventuella negativa konsekvenser.

Det är tex en rättighet att äta sig för fet, eller kanske röka sig till cancer... Detta är exempel där rättigheten klingar högre än de negativa konsekvenserna.

• Anonym (kvinna)

VÄLDIGT intressant tråd det här! Jag tycker att FlamingRed har en väldigt bra poäng...

Svar på tråden Är det LAG på faderskapstest???