• Anonym (undrar)

Är det LAG på faderskapstest???

Senario:

Gift man har sex med en älskarinna, hon blir gravid och behåller barnet.
    Mannen vill absolut inte erkänna barnet eftersom det då kommer komma fram att han varit otrogen.

Men älskarinnan uppger honom som fader på pappret, kan myndigheterna då kräva ett faderskapstest???

Alltså är han skyldig att lämna prov så att det går att avgöra om barnet är hans eller inte???

• Svar på tråden Är det LAG på faderskapstest???
  • Bei Bei

Jo, kan hålla med om det, men hur löser man det rent praktiskt?

FlamingRed skrev 2007-03-21 08:16:39 följande:
    Ja visst, låt barnet veta vems dennes föräldrar är.Men om man är för abort för kvinnan, så borde man även tycka att mannen skall ha vissa rättigheter...
    ♥ Ronja ♥
  • FlamingRed

Gisse,

"Men om mamman väljer abort, så finns det sedan inget barn som far illa, men om ena föräldern inte vill träffa sitt barn, då drabbar det ju barnet hela livet. Var i ligger rättvisan?"

Att fadern väljer att inte träffa sitt barn är ju inte det vi pratar om här...

• FlamingRed

Bei

"Jo, kan hålla med om det, men hur löser man det rent praktiskt?"

Vi låter mannen ha rättigheten att frånsäga sig det ekonomiska underhållet innan v 12...

• FlamingRed

Gisse,

"Så ditt svar är alltså skattebetalarna."

Jag menar inte att det automatiskt skall betalas underhåll från skattepengar, jag sa bara att ingen i det här landet blir utan mat.

Så klart.

• mononoke

Tror nog att många skulle vänta till efter vecka tolv med att berätta för den blivande pappan då om de var osäkra på om denne skulle vilja bli förälder.

• FlamingRed

Mamma,

"Jag tycker att om man har sex och inte skyddar sig ordentligt så har man avsagt sig rättigheterna till att vara barnlös.

FlamingRed:
    Alla män borde veta att om man har sex med en kvinna utan kondom så finns risken att hon blir gravid. Är mannen så dum att han inte fattar det så är det väl hans "straff" att betala underhåll."

Ja då antar jag att du är emot abort... Jag för detta resonemang utifrån att man är _för_ abort rättigheter.

• Gisse the one

Flamingred

Vad är skillnaden? Pengarna till socialnämnde kommer från skatten.

VAD pratar vi om då? Du sa att du tyckte att man kan avsäga sig barnet och slippa betala, det är samma sak som att välja bort barnet och inte träffa det. Man måste rimligtvis försörja sina barn vare sig man träffar dom eller ej.

*Kärleken är en makt och inte en vilja, den faller lika lätt på lort som på en lilja*
  • Bei Bei

Ingen bra lösning tycker jag. Dels för att det inte är rättvist mot barnet (eller mamman, hon får ju hela ansvaret isåfall)
    Dels för att det finns fet risk för att mannen ångrar sig när han senare får veta att barnet är fött.
    Tror faktiskt inte detta går att lösa på annat sätt än att båda tar ansvaret redan från början (vid sex)

FlamingRed skrev 2007-03-21 08:21:16 följande:
    Bei"Jo, kan hålla med om det, men hur löser man det rent praktiskt?"Vi låter mannen ha rättigheten att frånsäga sig det ekonomiska underhållet innan v 12...
    ♥ Ronja ♥
  • trollprinsessan

OT visserligen.. men det finns de som blir med barn fast skyddet är med...

Men... det är lag på att man måste lämna sitt dna ja...
    så är det.. och det tycker jag inte är mer än rätt...

• FlamingRed

Gisse,

Skillnaden är att mamman kanske kan försörja sig självt, framförallt om hon nu väljer att bli mor vetandes att mannen är måste betala underhåll...

Svar på tråden Är det LAG på faderskapstest???