• Anonym (undrar)

Är det LAG på faderskapstest???

Senario:

Gift man har sex med en älskarinna, hon blir gravid och behåller barnet.
    Mannen vill absolut inte erkänna barnet eftersom det då kommer komma fram att han varit otrogen.

Men älskarinnan uppger honom som fader på pappret, kan myndigheterna då kräva ett faderskapstest???

Alltså är han skyldig att lämna prov så att det går att avgöra om barnet är hans eller inte???

• Svar på tråden Är det LAG på faderskapstest???
  • Bei Bei
    Flamingred: Håller inte med. Jag tycker att det är varje barns rätt att få veta vem som är ens pappa. Har man haft kul i sängen, får man också stå för det. Varje man har rätt att säga nej till sex!
    ♥ Ronja ♥
  • bElly4

Ja det skulle väl fungera alldeles utmärkt för en man att kunna avsäga sig faderskapet.
    Men glöm inte att man är två som gör barn och vill man inte ha barn ja, då använder man skydd.
    Och med dagens teknik haar jag hört att det räcker att lämna saliv...

ღStolt mamma till 4 snart 5 ღ
  • FlamingRed

Jaha, om världen var så enkel som ni beskriver, varför sker då aborter?

Varför ska inte mannen ha samma möjlighet som kvinnan att leva "barnlös"?

• Gisse the one

Flamingred

Jag tycker att man som man kan ett dagen FÖRE piller, som påminner om att ta på kondomen om man inte vill bli förälder. Om man sedan dessutom redan är gift med en annan, då borde mannen få betala underhåll i 18 x 2 år istället, som straff.

Tänk vad äckligt gjort, ha oskyddat sex med en annan kvinna och sen går han hem till tanten, kanske ska han betala för alla prover också, så frun kan kolla så hon inte har fått könsjukdomar.

*Kärleken är en makt och inte en vilja, den faller lika lätt på lort som på en lilja*
  • tess3

Hm, vad menar du med juridisk abort? Om nu mamman väljer att föda barnet så finns ju barnet i livet och är en verklig människa.....hur kan man då abortera barnet? Avsäga sig faderskapet kan du ju göra även om du på pappret står som pappa. Ingen kan ju tvinga dig att träffa ditt barn, underhållsskyldig är du ju men....

• FlamingRed

tess,

Det är just undershållsbiten jag menar, man borde kunna frånsäga sig den innan vecka 12.

• bElly4

Jag menade inte att det ska vara så att mannen skulle kunna avsäga sig faderskapet "var lite sarkastisk"där...

bElly4 skrev 2007-03-21 08:06:34 följande:
    Ja det skulle väl fungera alldeles utmärkt för en man att kunna avsäga sig faderskapet.Men glöm inte att man är två som gör barn och vill man inte ha barn ja, då använder man skydd.Och med dagens teknik haar jag hört att det räcker att lämna saliv...ღStolt mamma till 4 snart 5 ღ
    ღStolt mamma till 4 snart 5 ღ
  • Eldna

FlamingRed - intressant tanke.
    Jag har ofta funderat kring det här med faderns "rättigheter" kring valet att behålla ett barn... Det kanske hade varit en lösning.. Eller... äh... jag vet inte... Men att det inte riktigt är "rättvist" så som det är idag är ju riktigt... Men samtidigt fungerar ju moder natur tillsammans med vår etik så här... Är man väl gravid så är det kvinnan som bestämmer. Men nån rimlig chans borde ju även mannen ha att ångra ett misstag. Uj, det är en svår fråga det där...

• Bei Bei

Håller med om att riktigt så enkelt är det ju inte, men är man redig nog att kunna ha sex så måste man ju vara redig nog att kunna skydda sig, eller stå för sina handlingar.
    Man är ju TVÅ om att bli gravida.
    Visst finns det tjejer som luras, men ifall man inte känner tjejen man ska ha sex med så får man ju antingen stå över, ELLER ha kondom (och veta att det finns en risk för att bli pappa)

FlamingRed skrev 2007-03-21 08:10:55 följande:
    Jaha, om världen var så enkel som ni beskriver, varför sker då aborter? Varför ska inte mannen ha samma möjlighet som kvinnan att leva "barnlös"?
    ♥ Ronja ♥
  • tess3

Det är trist när det så ofta diskuteras föräldrars rätt, jag är för Barnets rätt! Barnet har rätt till båda sina föräldrar, barnet har rätt att bli försörjt av båda sina föräldrar. Barnet har inget val.

Svar på tråden Är det LAG på faderskapstest???