• Anonym (undrar)

Är det LAG på faderskapstest???

Senario:

Gift man har sex med en älskarinna, hon blir gravid och behåller barnet.
    Mannen vill absolut inte erkänna barnet eftersom det då kommer komma fram att han varit otrogen.

Men älskarinnan uppger honom som fader på pappret, kan myndigheterna då kräva ett faderskapstest???

Alltså är han skyldig att lämna prov så att det går att avgöra om barnet är hans eller inte???

• Svar på tråden Är det LAG på faderskapstest???
  • FlamingRed

tess,

Många tankar kring barnets rätt.

Dock anser jag inte dom hör hemma just här, det är ingen "rättighet" att få pengar från sin pappa. Eller jo det är det ju, men det är ingen självklar naturlag menar jag.

Det är en rättighet att leva bra i detta land dock, och de rättigheter har ju givetvis även detta barn, även fast en eventuell pappa har avsagt sig allt ansvar.

• tess3

Varför hör inte barnets rätt hemma i den här diskussionen? Det tycker jag den gör i allra högsta grad. Om du bara vill diskutera saken utifrån ditt perspektiv så kommer vi nog ingenvart.....

• Flisans mamma

Det är ganska konstigt att vi alltid strider för kvinnans rätt till allting, hennes rätt till sin egen kropp(abort) är idag självklar men mannen rätt till sitt eget liv är inte lika viktigt. När ett förslag på hur mannen ska få rätt till sitt eget liv, dvs rätten att leva utan barn, då är det genast barnens rätt som är viktigast. Självklart har ska man alltid se till barnet men om mannen inte valt att sätta ett barnet på jorden och borde därmed inte ha ett ansvar gentemot det.

• FlamingRed

Tess,

Jag menade att visst hör barnets rätt hemma här, men jag tycker inte att just rättigheten att få pengar från den biologiska fadern är någon naturlag.

Och därför tycker jag inte man kan hävda att barnets rättigheter åtsidosätts bara för att pappan inte betalar. Det är ju nån annan som betalar, mamman, eller staten.

Så jag tycker inte barnents rättigheter kränks bara för att pengarna kommer från någon annanstans.

• trollprinsessan

OT igen..
    Det finns kondomer som spricker.. *S*

Men jag håller med... vid tillfälliga förbindelser så borde det vara dubbla kondomer, p-piller och dagen efterpiller....

men å andra sidan.. det finns många som inte tänker så i stundens hetta...

MEn blir det som det blir och kvinnan blir gravid... och hon väljer att inte ta bort barnet... så får helt enkelt pappan ta sitt ansvar...
    brutalt men sant

• FlamingRed

Troll,

"MEn blir det som det blir och kvinnan blir gravid... och hon väljer att inte ta bort barnet... så får helt enkelt pappan ta sitt ansvar... brutalt men sant"

Vadå "brutalt men sant"? Brutalt och enligt våra lagar menar du! :) Och våra lagar kan ändras.

• Flisans mamma

Det behöver ju inte alls handla om tillfälliga förbindelser utan om att man varit tillsammans länge men ändå inte vill ha barn.

• tess3

Håller med om att det inte är pengarna som är det viktiga. Ett barn som växer upp med en pappa som inte vill ta något som helst ansvar blir knappast lyckligare av att veta att pappan iallafall tvingats till underhållsbidrag

• Anonym

Grundinställningen borde vara denna Är man inte beredd på att sex med en kvinna kan generera i ett barn så ska man använda handen.
    Och därmed .
    Barnet har försörjningsrätt, dvs rätt till pengar från far och mor.
    En mamma kan om far inte vill välja att genom domstol få till stånd ett faderskapstest som fadern inte kan neka till.
    Detta är fakta.
    Den moraliska aspekten i det hela att mor är så "taskig" att hon inte använder sig av abort vid oönskad graviditet och sas sätter dit den i det här fallet otrogna fadern kan vem som helst tycka vad som helst om..

E huvve dumt får kroppen lida..

• tess3

Flisans mamma

Jag menar ju naturligtvis att jag inte tycker att man i diskussionen kan helt bortse från barnets rätt, och inte att allt annat är helt oväsentligt.

Svar på tråden Är det LAG på faderskapstest???