• Anonym (undrar)

Är det LAG på faderskapstest???

Senario:

Gift man har sex med en älskarinna, hon blir gravid och behåller barnet.
    Mannen vill absolut inte erkänna barnet eftersom det då kommer komma fram att han varit otrogen.

Men älskarinnan uppger honom som fader på pappret, kan myndigheterna då kräva ett faderskapstest???

Alltså är han skyldig att lämna prov så att det går att avgöra om barnet är hans eller inte???

• Svar på tråden Är det LAG på faderskapstest???
  • Eldna

Sen måste jag hålla med Bei Bei om att ett barn som faktiskt blivit fött har rätt att få veta var h*n kommer ifrån.

• FlamingRed

Bei bei,

Då är du emot aborter också antar jag?

Låt oss inte göra om denna tråd till en sådan tråd dock...

• FlamingRed

Ja visst, låt barnet veta vems dennes föräldrar är.

Men om man är för abort för kvinnan, så borde man även tycka att mannen skall ha vissa rättigheter...

• mononoke

Angående underhållet - skulle barnet bli utan underhåll då, eller skulle den kostnaden falla på skattebetalarna?

• Gisse the one

Men om mamman väljer abort, så finns det sedan inget barn som far illa, men om ena föräldern inte vill träffa sitt barn, då drabbar det ju barnet hela livet. Var i ligger rättvisan?

*Kärleken är en makt och inte en vilja, den faller lika lätt på lort som på en lilja*
  • Bei Bei

Nej, jag tycker det är jättebra att aborter finns & om man vänder på det så finns det ju kvinnor som gör abort, trots faderns önskan om att bli pappa. Det är ju inte heller riktigt rättvist.
    Jag själv skulle nog inte kunna göra en abort, möjligtvis ifall jag blivit våldtagen eller dyl. Men jag tycker det är varje kvinnas val och lite sorgligt tycker jag det är att männen inte har något alls att säga till om i detta fallet. Men så är ju världen, det är inte rättvist.

FlamingRed skrev 2007-03-21 08:15:56 följande:
    Bei bei,Då är du emot aborter också antar jag?Låt oss inte göra om denna tråd till en sådan tråd dock...
    ♥ Ronja ♥
  • FlamingRed

monoke,

Eftersom vi har socialtjänst i slutändan här i Sverige, så självklart kommer ingen barnfamilj bli utan mat...

• FlamingRed

Bei,

"ite sorgligt tycker jag det är att männen inte har något alls att säga till om i detta fallet. Men så är ju världen, det är inte rättvist."

Men vi kan ju göra den lite rättvisare genom att kanske ge mannen lite rättigheter i denna situation också...

• MammaHela

Jag tycker att om man har sex och inte skyddar sig ordentligt så har man avsagt sig rättigheterna till att vara barnlös.

FlamingRed:
    Alla män borde veta att om man har sex med en kvinna utan kondom så finns risken att hon blir gravid. Är mannen så dum att han inte fattar det så är det väl hans "straff" att betala underhåll.

• Gisse the one

Flamingred

Så ditt svar är alltså skattebetalarna.

*Kärleken är en makt och inte en vilja, den faller lika lätt på lort som på en lilja*
Svar på tråden Är det LAG på faderskapstest???