• Anonym (undrar)

Är det LAG på faderskapstest???

Senario:

Gift man har sex med en älskarinna, hon blir gravid och behåller barnet.
    Mannen vill absolut inte erkänna barnet eftersom det då kommer komma fram att han varit otrogen.

Men älskarinnan uppger honom som fader på pappret, kan myndigheterna då kräva ett faderskapstest???

Alltså är han skyldig att lämna prov så att det går att avgöra om barnet är hans eller inte???

• Svar på tråden Är det LAG på faderskapstest???
  • FlamingRed

Anonym,

Jo vet vi att det är så lagarna fungerar idag. Vi diskuterar ju tanken på huruvida man borde ändra på det...

• tess3

Jag förstår tanken och håller till viss del med dig Flaming red. Det är ju faktiskt så att det inte  är kvinnan som kräver underhåll av fadern utan samhället. Så där fadern avsäger sig faderskapet skulle ju samhället kunna stå för underhållet....Det var din jämförelse med abort som jag reagerade på.

Och att en kvinna kan slarva med preventivmedel och ha rätt till att göra abort men inte mannen är ju bara rent logisk tycker jag, finns liksom ingen lösning att mannen skulle ha samma möjlighet.

• Flisans mamma

tess3- jo men det jag menar är att det blir ramaskri om man skulle börja diskutera att lagstifta mot abort, för kvinnan har ju rätt till sin kropp men mannen har ingen rätt att bestäma över sitt liv och det anses vara okej till förmån för barnets rätt. Men var är barnets rätt när abort tillåts?? Mannen måste ha samma rätt som kvinnan att välja.
    Dessutom så borde ju kvinnan om hon väljer att föda barnet ensam ha sett över sin ekonomi så att hon klarar att också försörja barnet själv.Då är det inte till gagn för barnet att tvinga fadern att betala underhåll, och något umgänge kan man ju aldrig tvinga fram, och det är väl isåfall det som barnet bäst behöver.

• Gisse the one

Flamingred

Om man inte blir våldtagen, vilket är den enda anledningen till att ej skyddat sex, så finns det inte fler.

Nämn någon....om du kan.

Oönskad graviditet UPPSTÅR inte, den är man själv skuld till.

Och vad folk vill "orda" om här, är upp till var och en.

*Kärleken är en makt och inte en vilja, den faller lika lätt på lort som på en lilja*
  • tess3

Flisans mamma- Barnets rätt vid abort är en helt annan sak, och en annan diskussion. Det är absolut inte det jag diskuterar, jag är för abort i tidig graviditet.

Mannen kan inte välja, det är så det är. Mannen kan inte välja abort, han kan bara välja att inte träffa sitt barn som då redan finns och att jämföra det med att en kvinna kan välja abort är inte rätt tycker jag.

• Gisse the one

" Mannen kan inte välja abort, han kan bara välja att inte träffa sitt barn som då redan finns och att jämföra det med att en kvinna kan välja abort är inte rätt tycker jag."

jag håller med.

*Kärleken är en makt och inte en vilja, den faller lika lätt på lort som på en lilja*
  • FlamingRed

Gisse,

"Om man inte blir våldtagen, vilket är den enda anledningen till att ej skyddat sex, så finns det inte fler.

Nämn någon....om du kan.

Oönskad graviditet UPPSTÅR inte, den är man själv skuld till."

Jaha, jag menade oönskade graviditeter i form av p-piller som inte fungerar, spruckna kondomer, felräknade säkra perioder.

Ja helt enkelt vilken orsak som helst som gör att modern överväger abort.

Orsaken till den oönskade graviditeten är knappast relevant när vi pratar abort här i Sverige. Kvinnan har rätt till abort oavsett hur det gått till.

• FlamingRed

Tess,

"Mannen kan inte välja abort, han kan bara välja att inte träffa sitt barn som då redan finns och att jämföra det med att en kvinna kan välja abort är inte rätt tycker jag."

Det kanske är dumt att kalla det juridisk abort, om liknelsen med abort är känslig.

Men tanken är att mannen bör ha en rättighet att "gå fri", precis som kvinnan har.

Han kan idag inte välja huruvida han skall betala underhåll, men det är ju inte en naturlag som kvinnans rätt över sin kropp är. Dvs vi kan ändra på mannens rättigheter om vi vill, men vi kan inte ändra på det faktum att kvinnan föder och när fostret.

Så klart. Så även om liknelsen haltar, och ordet abort är känsligt, så torde väl min poäng vara glasklar?

• Gisse the one

Flamingred

Det finns en hake med abort, kvinnan går ALDRG fri, hon får leva med det beslutet hela livet och en man kan aldrig sätta sig in i hur det kännas att ha/haft ett foster i sin kropp. Den känslan får du aldig aldrig uppleva och att du tar lätt på besluten kring barnens rättigheter känns obehaglig för mig. Du tänker bara på dig själv, ganska egoistiskt att tänka som du gör. De flesta kvinnor gör inte abort lättvindligt.

• Flisans mamma

tess3- "Mannen kan inte välja, det är så det är. Mannen kan inte välja abort, han kan bara välja att inte träffa sitt barn som då redan finns och att jämföra det med att en kvinna kan välja abort är inte rätt tycker jag."

Jag förstår ärligt inte vad skillnaden är oavset så väljer man bort ett barn. Så är det bara en tidig abort(rätt eller ej) är att välja bort ett barn, enda skillnaden är att det barnet aldrig föds och därmed inte behöver tas i beaktning i framtiden. Men att en man tvingas att betala underhåll är inte för barnets bästa om kvinnan ändå kan försörja barnet. Det som vore bra för barnet vore om mannen kunde tvingas att älska barnet, deta är inte möjligt och därför är barnets bästa i samanhanget oväsentligt.

Svar på tråden Är det LAG på faderskapstest???