• Anonym (undrar)

Är det LAG på faderskapstest???

Senario:

Gift man har sex med en älskarinna, hon blir gravid och behåller barnet.
    Mannen vill absolut inte erkänna barnet eftersom det då kommer komma fram att han varit otrogen.

Men älskarinnan uppger honom som fader på pappret, kan myndigheterna då kräva ett faderskapstest???

Alltså är han skyldig att lämna prov så att det går att avgöra om barnet är hans eller inte???

• Svar på tråden Är det LAG på faderskapstest???
  • FlamingRed

Gisse,

"Du sa att du tyckte att man kan avsäga sig barnet och slippa betala, det är samma sak som att välja bort barnet och inte träffa det"

Nej det är inte samma sak, man kan redan idag välja att inte träffa sitt barn.

Jag pratar om att man även borde kunna "slippa" betala för det under vissa omständigheter.

• tess3

Flaming red

Så du tänker att pappan ska erkänna faderskapet på papperet för att sen frånsäga sig underhållsskyldigheten?

Eftersom du jämförde det med att en kvinna har rätt att göra abort så är det ju faktiskt så att vid en abort så finns sen inget barn som behöver försörjning.

• Bei Bei

Jovisst, men har man sex får man ju se till att antingen känna sin partner eller köra med dubbla skydd. Om jag vore kille skulle jag aldrig våga lita på att en tillfälligt sexuell förbindelse sa "det är lugnt, jag käkar piller" Dessutom finns det värre saker än en oönskad graviditet att skydda sig mot.

trollprinsessan skrev 2007-03-21 08:26:03 följande:
    OT visserligen.. men det finns de som blir med barn fast skyddet är med... Men... det är lag på att man måste lämna sitt dna ja... så är det.. och det tycker jag inte är mer än rätt...
    ♥ Ronja ♥
  • FlamingRed

Bei,

Vi är alla överens om att man bör skydda sig. Det behöver vi inte orda om.

Vi är alla även medvetna om att oönskade gravideter sker, och kommer antagligen alltid att ske.

• FlamingRed

tess,

"Så du tänker att pappan ska erkänna faderskapet på papperet för att sen frånsäga sig underhållsskyldigheten? "

Jag är inte inne på detaljer hur det bör gå till... Jag vill mer presentera tanken på att pappan också borde ha några sorts rättigheter för att kunna "dra sig ur" en graviditet. Precis som kvinnan har.

• Gisse the one

Flamingred

Nä inte ska man slippa betala under de omständigheterna i varje fall, har du inga andra omständigheter att komma med, där INTE oskyddat korkat sex ingår?

*Kärleken är en makt och inte en vilja, den faller lika lätt på lort som på en lilja*
  • Bei Bei

Tror inte vi kommer någon vart...

Dottern har bajsat & vi ska ut & leka strax. Bajsblöja går tyvärr före FL

Ha en bra dag folket!

♥ Ronja ♥
  • FlamingRed

Gisse,

Jag har aldrig pratat om "korkat oskyddat sex", jag pratar om de fall där en oönskad graviditet uppstår, oavsett orsak.

• Flisans mamma

FlamingRed-verkligen en intresant tanke, för varför ska inte mannen ha samma möjligheter som kvinnan? Om man som kvinna väljer att behålla ett barn som man vet att mannen inte vill ha då tycker jag att hon själv ska få stå för konsekvenserna. Sen är det ju svårt att praktiskt genomföra men det väl är ju aborten också. Sen kan

• tess3

Flaming red

Har du någon tanke också då kring barnets rätt?

Svar på tråden Är det LAG på faderskapstest???