• Anonym (undrar)

Är det LAG på faderskapstest???

Senario:

Gift man har sex med en älskarinna, hon blir gravid och behåller barnet.
    Mannen vill absolut inte erkänna barnet eftersom det då kommer komma fram att han varit otrogen.

Men älskarinnan uppger honom som fader på pappret, kan myndigheterna då kräva ett faderskapstest???

Alltså är han skyldig att lämna prov så att det går att avgöra om barnet är hans eller inte???

• Svar på tråden Är det LAG på faderskapstest???
  • Stoffe76

Flaming: skulle det vara tillåtet att ändra sig, tycker du? Skulle man kunna få ta på sig faderskapet efter fem år, när man mognat och insett att man satt ett barn till världen? Det skulle ju vara komplicerat, skall man krävas på fem års underhåll då? Det skulle verkligen inte vara okomplicerat att välja att avstå från faderskapet, svårare än att göra abort, tror jag. Det skulle vara lite som när en kvinna bestämmer sig för att föda men adoptera bort barnet, alltså iom att barnet finns men man inte träffar det. Hur många kvinnor skulle klara av det?

Anonym barnen skriver: "Världen är orättvis Men skämt åsido, kvinnor och män ÄR olika och har alltid varit det och kommer alltid att vara det. Bara att acceptera."
    Visst måste man acceptera att vi är olika. Män har penis och kvinnor har vagina och bröst, det är en odiskutabel skillnad. Alla andra olikheter kan man ifrågasätta, tycker jag. Beror de på fostran och miljö eller på biologin?

• Gisse the one

FlamingRed

Utan tanke på barnet, bara på dig själv? Hur DU vill ha det? Inte bra.

*Kärleken är en makt och inte en vilja, den faller lika lätt på lort som på en lilja*
  • FlamingRed

Gisse,

Varför skulle barnet må bättre av att pengarna kommer från den biologiska pappan, jämfört med mamman eller staten menar du?

Om du hellre vill diskutera hur man får pappan att vara mer närvarande så är ju det en annan debatt. Jag utgår ju ifrån att pappan bestämt sig för att inte vara en del i barnets liv, och jag menar då att han även borde ha rätten att ej betala underhåll om han säger till tillräckligt tidigt.

• Gisse the one
    FlamingRed skrev 2007-03-21 08:01:45 följande:
    Då har man lärt sig nåt idag också då! :)Det leder in oss på ett stickspår... Jag tycker fadern borde ha rätt till någon slags juridisk "abort", dvs att han kan avsäga sig faderskapet innan vecka 12 typ!

Här har du talat om att du ej vill var fader till barnet = inte ha ett barn = inte ha kontakt med barnet = inte vilja vara fader!

Det du skriver nu ang pengarna, hör inte ihop med detta tidiga uttalande i tråden.

*Kärleken är en makt och inte en vilja, den faller lika lätt på lort som på en lilja*
  • Garcia is my homeboy

en bekants bekant blev hämtad av polisen för faderskapstest

• FlamingRed

Gisse,

Nu förvirrar du mig, allt jag har talat om är ju en "juridisk abort" iform av att mannen ej behöver betala underhåll ifall han frånsäger sig barnet innan v 12. (och underförstått att han ej tänker vara en del i barnets liv)

Ber om ursäkt om jag varit otydlig, men det tror jag inte jag varit. Du får nog skrolla tillbaks några sidor och läsa om mina inlägg.

• Gisse the one

FlaminGred

Ja och allt jag då har talat om är att det är inte är rätt mot barnet att välja bort det på det viset då det får lida i hela sitt liv i avsaknaden av en pappa.

• FlamingRed

Gisse,

Jo, jag håller med dig, men det är ju en annan debatt. Dvs hur får man pappan att vara närvarande...

Idag är det ju fullt lagligt att inte vara närvarande. Dvs pappan har redan "rättigheten" att inte närvara i barnets liv.

Vi diskuterar ju faktiskt förändringar i pappans rättigheter, och mer specifikt rättigheten att inte betala underhåll under vissa omständigheter.

Jag håller med dig om att det inte är rätt mot ett barn att som pappa bara lämna det, och det vore bra att jobba för mer närvarande pappor.

Men igen, det har ju aldrig varit det vi pratat om här, vi har pratat om vilka rättigheter har en pappa som _bestämt_ sig för att inte närvara...

• Gisse the one

FlamingRed

Förstår du inte att det hänger ihop, eller undviker du bara frågan i stort?

Man kan inte ta saker ur sitt sammanhang och bara diskutera vissa valda delar, man måste kunna diskutera förlängningar och andra infallsvinklar. Det du vill genom föra är ej genomförbart pga det jag tar upp.

Det hör ihop. DU kan inte få en rättighet som sätter ditt eget barn i kläm på det viset, inte när det redan är ett enormt problem i samhället med avvikande föräldrar. Ska vi skada ännu fler barn genom att göra det lagligt? Nej!

Om man är tvungen att betala så får man ibland en tankeställare och man börjar fundera i banorna, "Betalar jag så ska jag träffa barnet, något ska jag ha för pengarna"......OK?

Svar på tråden Är det LAG på faderskapstest???