• Lällas

V.V.S.-tråden - Våga Vägra Skov! För dem med Ulcerös Colit, Crohns Tråd nummer 7

V.V.S.-tråden - Våga Vägra Skov! För dem med Ulcerös Colit, Crohns Tråd nummer 7!!!!

Här kan man fråga om besvär o sjukdomar o läbbiga undersökningar som har med mag o tarmsystemet att göra, den samlade erfarenheten är stor.
    Välkommen!

Här följer en lista på oss som brukar hänga i V.V.S trådarna. Saknas ditt namn skicka mig ett mail.

CROHNS
    grådis
    LillTrulsa
    kahlua
    Dalkulla
    Tölander
    Calylite
    Itmorsan
    MaryJo

ULCERÖS COLIT
    Nallatalla (opererat bort tjocktarm och har tillfällig stomi)
    mumlin (följdsjukd: primär skleroserande cholangit)
    Kusin Knase
    Linnann
    LoneStarState
    wonderwoman
    Tessi81
    MrsDream
    68:an (Följdsjukdom Ledproblem)
    AnnaKennyLea
    Mallansprallan
    Sandervig
    Storken78
    nea00
    willow82
    havsbris
    Prommis
    Lällas (opererat bort tjocktarm och har tillfällig stomi)
    vinterland
    Twentyfourhours
    Dist
    Nebulosa
    Blåbärspappa
    2äggmamma

IBS
    Nebulosa
    68:an

Väntar på diagnos?
    Hia
    Solrosen67
    Kexet79

IBS samt gallsaltsmalabsobtion:
    mysis nr1

ANHÖRIGA
    gmt för Lucas med Ulcerös Kolit
    Molle72 för Rebecca med Ulcerös Kolit
    Slj för Lucas med Ulcerös Kolit

Länk till förra tråden: www.familjeliv.se/Forum-5-95/m15622597.html

Länk till gamla trådar: www.familjeliv.se/Forum-5-95/m12884634.html
    www.familjeliv.se/Forum-5-95/m10404966.html

Länkar till lite annat tarmrelaterat:
    www.familjeliv.se/Forum-5-95/m7649472.html
    crohns.se/
    www.sjukvardsradgivningen.se/artikel.asp
    netdoktor.passagen.se/default.ns
    www.magotarm.se/attleva.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-05-01 23:20:52:
    Fru U, Crohn (med hud,muskel och ledvärk) och stomi

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-05-10 21:09:58:
    UC:
    JajjaB

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-05-14 18:12:47:
    UC: Lilla Mimsan

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-05-17 16:24:04:
    Crohns:
    Nio

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-05-21 22:50:59:
    IBS:
    Vem är jag

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-05-21 22:51:58:
    Anhörig:
    Malvas Mam, mamma till Linnea som väntar på diagnos.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-05-22 22:51:52:
    Crohns:
    Skytten64

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-06-15 13:28:02:
    MaddeK: Crohns (och stomi opererad)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-06-21 13:57:10:
    UC: MissDisa

• Svar på tråden V.V.S.-tråden - Våga Vägra Skov! För dem med Ulcerös Colit, Crohns Tråd nummer 7
  • Calylite

kom å tänka på en sak, all jäkla träningsvärk kanske har med crohns att göra?
    Skyller jämt på vikten men de kan ju likväl ha med Crohnsen att göra ju. Kanske ska ta upp de med läkaren ifall att. Känns ju lite konstigt att ha träningsvärk när man inte gjort nått utöver de vanliga.

• Nio

68an:

Av ditt nick att döma får jag gissa att du är född -68? ;) I så fall är du elva år äldre än mig och om du har det SÅ jobbigt redan nu ser väl inte framtiden så lattjo ut för min del. :O Skulle gärna börja med medicin nu men fick ju inte för läkaren. Jag nämnde naturmedicin och det kunde han i egenskap av läkare förstås inte rekommendera, sa han. Tänkte att jag kunde ringa sköterskorna på gastro och fråga innan jag köper nåt i alla fall. Har hur som helst inte råd med nåt förrän kanske efter sommaren, och i jämförelse med dig är min ledvärk rena barnleken. Är bara så less på det även fast det inte är SÅ otroligt smärtsamt. Även en liten smärta som är konstant är dock jobbig.

jajjaB:

MSM-pulver, okej, tack. :) Har skrivit ut alla era rekommendationer och ska ta upp dem vid tillfälle. Får man inte ta det när man är gravid eller varför slutade du? Vi har ju tänkt börja försöka få barn i höst (förutsatt att jag mår bättre då förstås) så det vore bra att veta.

Fru U:

Jag har ju en så "snäll" Crohns att jag inte har något att jämföra med. Enda jag vet är att det är klart värst i armbågarna och att det blivit värre med åren, som 68an skrev om också.

• Lällas

Hej prinsessor
    Japp, jag kom iväg till gymet idag med och tränade. Är lite stolt. Önskar jag kunde behålla inspirationen och fortsätta träna. Vill ju vara i go form inför operaitonen till höst så att jag slipper stappla mig fram som efter min sista operation.

Idag gick jag in på Apoteket och beställde nytt bandage så jag hoppas att det är av bättre kvalitet.

JajjaB: Trist att du mår så dåligt. Äter du kortison tabletter också eller har du bara lokalbehandling med klysma? Du vet väl varför jag undrar Du skrev nåt om kortison tjock igen och jag VÄGRAR bli kortison tjock igen. Det var det värsta jag varti med om. Ska fråga min doktor också på Fredag när han ringer.

Nio: Jag har också ont i lederna, fast mitt onda sitter i hälarna.. helt knäppt.. men jag bad min doktor skriva ut Artrox iallafall (fick tipset av 68:an) och det har faktist blivit mycket bättre. Jag är också jätteglad att jag slutat med Asacolen. Jag åt HÖGA doser ett tag med 1600 mg per dag samt 2 st suppar per dag.. Huvva.. Pentasa funkar bättre.

Lone Star State: Åh, vad skönt att du är hemma igen. Blev ju orolig ju när jag hörde du åkt in på akuten. Men du verkar ha fått bra bemötande och mediciner så förhoppningsvis känner du dig bättre snart. Kram.

Nalla: Bra jobbat! Kanon med VG! Nu kan du ju se slutet av tunneln med studiera. Ska du plugga vidare till hösten eller vad är det du pluggar för? Så du är Dalmas? Ha ha.. Jag är hälsingejänta ja men lika som du bor jag ju också i El Stockholmo. Men försöker visa Jonas det bästa av Hälsingland så att han kanske känner för att flytta upp sen när vi bildar familj? He he Vi ska ju upp över midsommar också.

68:an: Hjärtans vän. Vill inte tänka att du sitter ensam och gråter. Fast det har jag också gjort. Men jag pratar oftast med Jonas om jag är ledsen. Men du, VI finns här för dig och du får gråta ut här så ska vi vara så bra stöd vi kan. Goa Kramar tjejen!

Calylite: Hej igen.. Har du träningsvärk i musklerna? Eller är det som ledvärk? Jag har ju ont i hälarna och vette skjutton hur lederna ser ut där. Kanske ska man prata med sin doktor och kolla upp det?

Greeneye: Trevligt att se dig igen men tråkigt att höra att du inte mår bra. Tycker stackars dig och skickar massor med kramar och hoppas att du mår bättre snart.

Mumlin: Gulligt av dig att länka till info om lever, eftersom det är flera här inne som har problem ju. Jag hoppas så mycket att du ska få din transplantation snart men är också så glad att du mår bättre.

Grådis: Hur är det?

Dalkulla: Hur har det gått med barnen? Klarade dom sig eller har dom blitt sjuka? Hoppas dom kryade på sig. Kram

Malvas mam: Vad himla fint du skrev till Linnea. Du är så himla rar du. Jag måste nog hålla med om att doktorerna säger att om 15 år finns säkert nåt botmedel mot tarmsjukdomar och jag hoppas dom har rätt även om jag själv tappat hoppet lite. Hälsa Linnea stor kram.

Tänker på er alla, nu ska jag krypa till kojs och sova. Är sååå trött efter träningspasset och har mycket på jobbet. Ska ta Fredan ledigt som sjukskriven och ta långhelg. Skönt. I helgen flyttar min lillasyster och hennes sambo till Stockholm så jag läängtar jättemycket.

Kram och sov så gott // Anna

• Lällas

Kommer att starta den nya tråden nästa vecka så att vi inte tappar bort varandra. Men jag lägger in en länk i denna tråd så att alla kan hänga med över till nya tråden, tråd nr 8.

• Billy och Jag

Lällas: Ja, nu hoppas jag att jag blir frisk snart.. Även om det ännu känns lite som att nån slår mig med ett baseball-trä i bröstet ibland :P
    Jag har också ont i hälarna ibland, det är jätte jobbigt att gå i trappor då också.
    Men nu har min leder blivit MYCKET bättre.. Vet inte om det är medecinen eller värmen som gör det. Min snabbsänka var 79, vad är normalt?? hade för mycket vita, tror jag, blodplättar också.. Så helt bra är de väll inte i kroppen min.

Har ni också regn??

alis volat propriis - Hon flyger med egna vingar.
  • Nio

Lällas:

Hälarna? Oj, det lät ganska udda. :) 1600 eller 2 x 800 mg är vad jag ätit också, konstigt att jag haft så hög dos (har ju inte vetat att det varit en hög dos förstås) när jag mått "bra" i tolv år. :O Jag ska se om jag kanske kan göra ett allergitest först innan jag provar Artrox. Märker du nån skillnad sen du slutat med Asacolen?

• 68an

mumlin.se Tack! Den ska jag läsa...blev ytterligare en för sen natt *L*

Fru.u.se Jag har ont och får inflamationer i bla benhinnor och slemsäckar....har ont i leder och muskler och huden men det vanligaste är lederna och minst huden.

Men mig har dom velat många år då det varit komplicerat då jag var med om en svår olycka -92 men för 3 år sen då dom skulle operera menisken på mig så sa dom då jag vakna upp att det blev inget av det, att dom nu kan säga att jag fått en ledsjukdom till följ av uc. Så i mitt fall är det så om dom vet vad dom pratar om.

Nio.se Japp du har hajat läget Född 1968.
    Har du frikort så kan du ju passa på att fråga en läkare om Artrox!
    Klart att smärta och hinder är jobbigt oavsett grad! Hoppas du får nåt som hjälper!

llas.se Tack för dina ord *L* Om du visste hur mycket jag grät då jag satt och prata med er i höstas då jag var ny här..ler åt mig själv nu men ut ska det ju och det är svårare att hålla sig ensam vid datorn *L*
    Jag är imponerad av dig! Du är så duktig, karaktär då det gäller motion. Avis då jag själv inte kommit igång igen efter jag fick inflamationer före jul men jag mjukstartar till max så det ska gå bra denna gång men det känns lite väl mjukstart just nu

Kul att se att du blivit hjälpt av Artroxen!
    Kram

Ser att asacol diskussionerna trappas upp.
    En undran, jag äter 2400 mg, någon med samma dos som har slutat?
    Ni som har slutat med asacol, har ni börjat med någon annan medicin istället?
    Jag ska erkänna att jag är sugen på att sluta med den på eget bevåg vissa stunder medans jag blir rädd av tanken vissa stunder men jag har ju knaprat dom i 20 år nu och det känns ju inte helt bra med tanke på snacket som går.

Tänk att jag ätit dom då jag var gravid och amma oxå. Nu födde jag ju en välskapt dotter men tanken har slagit mig att det kanske är som neurosedyskandalen och visar sig senare, eller var det den som visade sig redan då dom var bebisar...ja jag minns ju inte som vanligt men endel saker visar ju sig först senare i livet.

Nä nu måste jag läsa Leversidan, se om jag blir något klokare för just nu får jag leka min egen doktor då det gäller levern. Vårdgaranti osv, vad är det för nåt?!

Kram och god natt på er alla kära tarmisar!

• Calylite

llas.se
    Hej du
    Ne de sitter ju inte i musklerna som de brukar så de fick mig bli lite mer fundersam, går som från hälarna och upp där bak eller vad man ska säga
    Stackars läkare som ska förstå mina beskrivningar
    Ska ringa och boka tid för honom imorgon tänkte ja. De har ju så korkade tider

Super med bra länk i tid så inte man flummar bort sig

• MaddeK81

Halloj allihopa!

Madde heter jag (som ni ser) och har precis hittat hit till denna tråd (såg AnnaPannas länk på ILCOs hemsida). Nu är ju denna tråd på sidan 175 så det är ju omöjligt att läsa ikapp och se vilka ni är och vad ni skriver om men jag hoppar in i alla fall, kul att hitta ett (stort) gäng att diskutera med! :)

Själv är jag 26 år och fick diagnosen U.C. 2002. Jag hade mer eller mindre ständiga skov och 2004 blev hela tjocktarmen akut bortopererad. Läkarna sa då att tarmen var i väldigt dåligt skick. Efter många kompikationer och långdragna skov i ändtarmen blev jag till slut opererad med IRA (hade alltså Ileostomi fram tills dess) i mars förra året. Det dröjde inte många veckor så blommade sjukdommen ut för full igen och jag hade ett helvete hela sommaren, helt isolerad hemma och näst intill sängliggande hela tiden. Fick dessutom en fistel och ett varningsljus gick upp i huvudet på min kirurg som beställde min tjocktarm från sjukhuset jag hade opererat bort den på. Fick ta tillbaka stomin i oktovber förra året och för ett par månader sedan hade patologerna undersökt min tarm och dom är enade om att det är Crohns jag har, inte U.C.

Blev jäkligt bitter, förbannad och ledsen på att behöva ta tillbaka stomin igen men det va omöjligt för mig att leva med IRA, jag blev så sjuk. Fisteln va dessutom mellan slidan och ändtarmen och så är det ju omöjligt att leva! Stomi är bästa lösningen för mig som det ser ut nu och nu börjar jag mer och mer leva ett normalt liv igen så jag är tacksam och glad för det!

Ändå är det ju mycket man funderar på och mycket man skulle vilja ha andra att prata med, som kan förstå, så jag hoppas på att jag får va med er och leka?! ;)

• tröttmor

har just hittat denna sida, och här finns mycket kunskap och intressant att läsa. av såna som kan!
    jag har både colit (el sigmoidit?) och förmodligen IBS.

nu senast har jag haft såna smärtor och kramper i magen. och det jag trodde var IBS symtom, tror läkaren jag träffade, att det var coliten. men inte samma symtom som jag är 'van'.

jämfört med vad jag läser här, så är det nog ändå en mild variant jag har nu. men jag vill veta vad kramperna kan bero på. läk var även innte på att det kan vara nån förträngning på tarmen, funderade på colonrtg, men det slutade med att hon remitterade mig till mag o tarm läk, och det kan ju dröja länge då innan jag får komma dit.

nån medicin ville dom inte skriva ut mot kramper. men jag ska ta en kur med predclysma nu.

det värsta är att inte veta.

lustigt när jag läste här om ont i hälarna. det har jag aldrig hört eller känt förut. men så härom dan kände jag ont under hälarna, och förstår inte varför jag kände så.

kanske nåt samband, eller har jag gått i för dåliga sommarskor nu? bara lite ont när jag går.

ja....så har jag skrivit av mig lite

Svar på tråden V.V.S.-tråden - Våga Vägra Skov! För dem med Ulcerös Colit, Crohns Tråd nummer 7