• Lällas

V.V.S.-tråden - Våga Vägra Skov! För dem med Ulcerös Colit, Crohns Tråd nummer 7

V.V.S.-tråden - Våga Vägra Skov! För dem med Ulcerös Colit, Crohns Tråd nummer 7!!!!

Här kan man fråga om besvär o sjukdomar o läbbiga undersökningar som har med mag o tarmsystemet att göra, den samlade erfarenheten är stor.
    Välkommen!

Här följer en lista på oss som brukar hänga i V.V.S trådarna. Saknas ditt namn skicka mig ett mail.

CROHNS
    grådis
    LillTrulsa
    kahlua
    Dalkulla
    Tölander
    Calylite
    Itmorsan
    MaryJo

ULCERÖS COLIT
    Nallatalla (opererat bort tjocktarm och har tillfällig stomi)
    mumlin (följdsjukd: primär skleroserande cholangit)
    Kusin Knase
    Linnann
    LoneStarState
    wonderwoman
    Tessi81
    MrsDream
    68:an (Följdsjukdom Ledproblem)
    AnnaKennyLea
    Mallansprallan
    Sandervig
    Storken78
    nea00
    willow82
    havsbris
    Prommis
    Lällas (opererat bort tjocktarm och har tillfällig stomi)
    vinterland
    Twentyfourhours
    Dist
    Nebulosa
    Blåbärspappa
    2äggmamma

IBS
    Nebulosa
    68:an

Väntar på diagnos?
    Hia
    Solrosen67
    Kexet79

IBS samt gallsaltsmalabsobtion:
    mysis nr1

ANHÖRIGA
    gmt för Lucas med Ulcerös Kolit
    Molle72 för Rebecca med Ulcerös Kolit
    Slj för Lucas med Ulcerös Kolit

Länk till förra tråden: www.familjeliv.se/Forum-5-95/m15622597.html

Länk till gamla trådar: www.familjeliv.se/Forum-5-95/m12884634.html
    www.familjeliv.se/Forum-5-95/m10404966.html

Länkar till lite annat tarmrelaterat:
    www.familjeliv.se/Forum-5-95/m7649472.html
    crohns.se/
    www.sjukvardsradgivningen.se/artikel.asp
    netdoktor.passagen.se/default.ns
    www.magotarm.se/attleva.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-05-01 23:20:52:
    Fru U, Crohn (med hud,muskel och ledvärk) och stomi

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-05-10 21:09:58:
    UC:
    JajjaB

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-05-14 18:12:47:
    UC: Lilla Mimsan

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-05-17 16:24:04:
    Crohns:
    Nio

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-05-21 22:50:59:
    IBS:
    Vem är jag

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-05-21 22:51:58:
    Anhörig:
    Malvas Mam, mamma till Linnea som väntar på diagnos.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-05-22 22:51:52:
    Crohns:
    Skytten64

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-06-15 13:28:02:
    MaddeK: Crohns (och stomi opererad)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-06-21 13:57:10:
    UC: MissDisa

• Svar på tråden V.V.S.-tråden - Våga Vägra Skov! För dem med Ulcerös Colit, Crohns Tråd nummer 7
  • Nio

Nu har jag haft min andra dust med vårcentralen på kort tid, och fick denna gång träffa en UNDERBAR läkare som verklign lyssnade och funderade och var uppriktigt intresserad och bekymrad. Tänker alltid begära att få träffa honom om han finns på plats från och med nu. Han frågade mig massor om hur jag mådde och skulle remittera mig till en datortomografi (hjärnröntgen) för att utesluta nåt otäckt i hjärnan som orsakar huvudvärken, och även en remiss till en psykolog, eftersom det kan vara stressrelaterat.

Nu verkar det ju onekligen som att det inte har med Crohns att göra alls, så jag kanske borde sluta skriva vad som händer här egentligen. Ni får avgöra, jag tar inte illa upp om ni tycker det är OT (för det är det ju numera). :)

• Nio

Fick en tanke, via min mor: Tänk om det är ftalaterna i Asacolen som gör att jag mår som jag gör? Undrar också om ni som äter/ätit Asacol fått/fick problem med hyn efter långvarig behandling?

• mallansprallan
    Lällas: Jag tog entocort som klysma i flera år och blev inte cortisontjock, så det behöver du nog inte oroa dig för!

Nio: Självklart kan du skriva om andra saker. Jag vill gärna veta vad din trötthet beror på då jag har samma problem själv.

Välkommen MaddeK81 och tröttmor!

Tänkte sitta och söka lite jobb idag men jag orkar inte. Jag tror jag ska timvikariera som lärare i höst ändå. De jobb jag kan söka är ju som förskollärare och jag längtar tillbaka till skolan. Är det någon som har gjort ansökan via AMS hemsida någon gång?
    Jag blir så trött på att behöva sitta och fylla i formuläret för varje jobb man söker. Känns som det borde finnas något sätt att spara det man fyllt i så man slipper göra om det.

Nu ska jag laga lite mat sen ska jag slappa i soffan tror jag. Kram på er!
  • Nallatalla

Hej alla och välkomna hit tröttmor och MaddeK81!
    Här är vi ett stort och härligt gäng som delar med oss av allt möjligt både när det gäller våra eländiga sjukdomar och annat.
    Själv har jag tillfällig stomi sedan September-05 men ska få IRA till hösten (om ändtarmen ser Ok ut förstås)
    Jag blev ledsen när jag läste om vad du gått igenom MaddeK81,stackare! Visst är det väl rätt ok med stomin trots allt om man jämför med hur det är att vara så pass sjuk?
    Jag har frågat min kirurg om detta med UC och Crohns och enligt honom så tyder allt på att jag har UC men det kan ändras...

Hoppas att Ni båda ska trivas här hos oss och att Ni ska känna samma stora glädje över att ha andra i liknande sits att prata med!Denna tråd blir lätt beroendeframkallande,eller vad säger vi?

Nu måste jag rusa,ska försöka hinna laga mat mellan matteräknandet.....

Kram på er alla / nalla

• grådis

Hej hallå

Läste igenom förut idag,i ett försök att hinna ikapp, men ni skriver ju som attan bara man vänder ryggen till Och nu har det mesta trillat ur minnet...

Håller på o tvättar o grejar inför åkturen imorgon. Skulle igentligen färgat i utväxten på håret, men glömde köpa färg när jag var i stan förut. Får väl kolla på Konsum om de har.
    Klantade mig på jobbet häromdagen, f*n va trist det är när man gör ngt fel Det hände inget allvarligt så, men gillar det inte ändå, men min chef var gullig som sa: "Även solen har sina fläckar". Ska bli skönt att vara lite ledig o åka iväg, fast idag känner jag mig lite trött o hängig, men det beror nog mer på mensen än på crohnsen. Har laddat på apoteket o köpt salva att smörja rumpenstumpen med Blev lite sargad efter besöket på kirurgen, samt har sprungit lite mer än vanligt (chili på jobbet till middag samt mens=lite tätare toabesök )så det är lite babianröv varning

Nalla, Grattis till VG i engelskan. Ska hålla tummarna för de tre prov du har kvar nu. Vi kanske passerar dina gamla hemtrakter imorgon då Har inte riktigt bestämt vilken väg det blir ännu.

Lällas, var det du som undra över Entocorten? JAg har käkat det massa ggr förr och nu har jag käkat Budenofalk (samma sak) sedan i januari. Det verkar ju mer lokalt, så biverkningarna blir mycket lindrigare. Jag har gått upp 4kg, men det är ju mest för att jag är en stillasittande gottegris som aldrig tränar När jag käkar Prednisolon går jag upp 10kg på några veckor, nu tog det ett bra tag.

Nio, prata på, som sagt, det är många härinne som är trötta och du är ju en av oss oavsett om du har mer/andra besvär. Kram på dig. Va bra att du träffa på en bra doktor till slut.

Lonestar, bra att du åkte till akuten och bra att du kom hem Krya nu på dig och hoppas du inte har alltför ont ännu. Ska tänka på dig o de små valparna när jag puttrar förbi Dalarna imorgon Ser du ett gäng stollar på massa HD:s samt två på varsinn Triumph susa förbi så är det vi

68:an, gråt på. Jag har också svårt för att gråta, blir mest när jag är ensam. Vi får ha en liten snyfthörna härinne Jag skickar mess till dig, så får vi se om vi kan ses till helgen (inte för att gråta, men kanske säga hej )

Mallan, lycka till med jobbansökningarna

MaddeK81 Välkommen hit. Jobbig story, hoppas du mår bättre nu. Fistlar är min stora fasa o mardröm. (Har oxå crohns) Hoppas du ska trivas här

tröttmor, välkommen även till dig Jag har krampanfall ibland pga förträngningar. Sen kan man väl ha det pga IBS oxå. Kan du sätta det i samband med måltid, tid efter måltid?, speciell mat?, stress?, ngt annat du gjort? Det verkar vara svårt att få nån bra hjälp mot det. Tror några härinne fått kramplösande medicin. Går du på medicin el gastromottagning eller på vc?

jajjaB, intressant om ftalater. Kan det vara det som påverkat Nio som hon skriver? Hur går det för dig annars? Sjukskriven? Hoppas du snart ska bli piggare. Kram kram

Dalkulla, kram tillbaka. Nu är det svalare här, t o m regn... Är väl hyfsad i magen. Tänker mer på dig stackare, som har haft så stora ingrepp och som haft ont så länge. Tycker du kan få bli bra nu

Fru U, ledvärksfråga...hmmm...jag fattade ju inte ens att jag hade ledvärk förut ...men...jag har ont i knäna, vet inte om det känns annorlunda när man är "frisk"...rent labmässigt har jag ju inte varit frisk på väldigt läääänge...Mår du bättre nu när det är svalare? Var det till helgen ni skulle bort och du skulle ha den nya klänningen? Ha så kul och sköt om dig. Kramar

Malvas mam, det är ju lite som fru U skriver, att de har sagt att forskningen gått framåt de senaste 10-15 åren, samma tugg liksom. Men det har den. Googla lite så hittar du olika artiklar och sånt. Förr kapade de bort mycket tarm och det blev stomi, fanns väl bara kortison o salazopyrin, sen kom 5-ASA preparaten samt att de började ta mindre tarm o skarvade ihop och började med olika reservoirer, IRA, Kochs osv. Sen kom Humira o Remicade samt blodaferesen( de filtrerar bort vita blodplättar eller dyl) . Nu finns ju fler diagnoser, uc, crohns, mikroskopisk colit, sigmoid bla bla osv kan inte allt det där. Fint skrivet till din dotter, gulligt av dig.

Ha de så gott allihop. Gillar er

Krya på oss

• havsbris

Hej alla tarmisar.
    Hur har ni det här inne?
    Ni verkar skriva som bara den, blir lika förvånad varje gång jag susar in när jag försöker bläddra bakåt.
    Hur blir det med semestrarna?
    Var ska ni tillbringa semestern?

• havsbris

En arbets kolega till mig berättade något märkligt idag.
    Hon vet mycket väl att jag inte röker och har aldrig gjort.
    En läkare berättade för hennes bror att den enda gången som rökning är bra är just när man har Ulcerös Colit.
    Låter jätte konstigt.

• grådis

Hej Havsbris
    Semester? Vet inte riktigt, blir en sväng nu upp till Sundsvall o trakterna därikring, senare i sommar blir det väl kanske Smögen för sol o salta bad.
    Själv då? Ha en trevlig sommar
    Jovisst skrivs det mycket härinne

ang rökning o uc resp crohns, saxade detta från fråga doktorn på crohns.se

Kopplingen mellan rökning och inflammatorisk tarmsjukdom är en smula komplicerad, vilket emellanåt skapar viss oklarhet. Så här ligger det till:
    Det finns en statistiskt ökad risk - för en person med "anlag" för Ulcerös colit - att insjukna efter rökstopp.
    Det omvända gäller, återigen statistiskt (individuella variationer förekommer självfallet), vid Crohns sjukdom där rökning ökar risken för sjukdom.

Svar på tråden V.V.S.-tråden - Våga Vägra Skov! För dem med Ulcerös Colit, Crohns Tråd nummer 7