• Lällas

V.V.S.-tråden - Våga Vägra Skov! För dem med Ulcerös Colit, Crohns Tråd nummer 7

V.V.S.-tråden - Våga Vägra Skov! För dem med Ulcerös Colit, Crohns Tråd nummer 7!!!!

Här kan man fråga om besvär o sjukdomar o läbbiga undersökningar som har med mag o tarmsystemet att göra, den samlade erfarenheten är stor.
    Välkommen!

Här följer en lista på oss som brukar hänga i V.V.S trådarna. Saknas ditt namn skicka mig ett mail.

CROHNS
    grådis
    LillTrulsa
    kahlua
    Dalkulla
    Tölander
    Calylite
    Itmorsan
    MaryJo

ULCERÖS COLIT
    Nallatalla (opererat bort tjocktarm och har tillfällig stomi)
    mumlin (följdsjukd: primär skleroserande cholangit)
    Kusin Knase
    Linnann
    LoneStarState
    wonderwoman
    Tessi81
    MrsDream
    68:an (Följdsjukdom Ledproblem)
    AnnaKennyLea
    Mallansprallan
    Sandervig
    Storken78
    nea00
    willow82
    havsbris
    Prommis
    Lällas (opererat bort tjocktarm och har tillfällig stomi)
    vinterland
    Twentyfourhours
    Dist
    Nebulosa
    Blåbärspappa
    2äggmamma

IBS
    Nebulosa
    68:an

Väntar på diagnos?
    Hia
    Solrosen67
    Kexet79

IBS samt gallsaltsmalabsobtion:
    mysis nr1

ANHÖRIGA
    gmt för Lucas med Ulcerös Kolit
    Molle72 för Rebecca med Ulcerös Kolit
    Slj för Lucas med Ulcerös Kolit

Länk till förra tråden: www.familjeliv.se/Forum-5-95/m15622597.html

Länk till gamla trådar: www.familjeliv.se/Forum-5-95/m12884634.html
    www.familjeliv.se/Forum-5-95/m10404966.html

Länkar till lite annat tarmrelaterat:
    www.familjeliv.se/Forum-5-95/m7649472.html
    crohns.se/
    www.sjukvardsradgivningen.se/artikel.asp
    netdoktor.passagen.se/default.ns
    www.magotarm.se/attleva.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-05-01 23:20:52:
    Fru U, Crohn (med hud,muskel och ledvärk) och stomi

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-05-10 21:09:58:
    UC:
    JajjaB

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-05-14 18:12:47:
    UC: Lilla Mimsan

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-05-17 16:24:04:
    Crohns:
    Nio

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-05-21 22:50:59:
    IBS:
    Vem är jag

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-05-21 22:51:58:
    Anhörig:
    Malvas Mam, mamma till Linnea som väntar på diagnos.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-05-22 22:51:52:
    Crohns:
    Skytten64

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-06-15 13:28:02:
    MaddeK: Crohns (och stomi opererad)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-06-21 13:57:10:
    UC: MissDisa

• Svar på tråden V.V.S.-tråden - Våga Vägra Skov! För dem med Ulcerös Colit, Crohns Tråd nummer 7
  • Nio

68an:

Jo det går att köpa utan recept enligt Apoteket.se i alla fall, fast som sagt väldigt dyrt. Men jag får väl kolla upp de andra medlen du nämnde istället då, om nu min kräftallergi sätter käppar i hjulet. Tack för tipsen. :)

• 68an

Nio.se Här kan du läsa lite om Artrox!

www.fass.se/LIF/produktfakta/artikel_produkt.jsp&DocTypeID=7&UserTypeID=2

www.artrox.se/

Jag vet inte hur gammal du är men jag tror att du är flera år yngre än mig och har du ledproblem så råder jag dig att prova dig fram tills du hittar något som hjälper om du har råd, det kan vara värt det!
    Nu vet jag ju inte om det följer samma mönster för alla men som det har varit för mig så har det bara blivit värre och värre med åren.
    På fullaste allvar så har jag så ont att jag ofta stapplar då jag ska komma igång och gå och att jag kröker rygg som att jag vore 90.
    Sätter jag mig ner på huk så komme rjag inte upp alla ggr, knäna fixar inte det så börjar man med medicin för lederna i tid så blir dte kanske inet så illa eller att det går i mindre snabbt takt. En tanke men kanske inge logik i den.

• Nallatalla

kikar in som snabbast medan sonen badar.
    Har haft fullt upp med det sista på engelskan,det blir VG och det får jag väl vara nöjd med...
    Sonen är frisk nu men han har smittat min man med halsont och feber så nu ligger han däckad.
    Själv mår jag väl bra,hostat lite men det ska förhoppningsvis försvinna efter kortisonkuren.
    Nu har jag bara 2 små och ett stort prov kvar i matten sedan är den kursen också klar!
    Sedan ska jag bara njuta av sommaren med min familj och ta igen all den tid som jag förlorade under min sjukdomstid.

Jag tycker så synd om alla er som mår dåligt nu och vi får verkligen hoppas att det vänder snart.

Grådis,jag såg att du frågade om vart i Dalarna jag kommer ifrån.
    Ja ok det var nog några sidor sedan men hm bättre sent än aldrig...
    Jo,jag är född i Falun och var bosatt i nöjesmetropolen Ludvika under min första levnadstid sedan bar flyttlasset av mot Stockholm.Även om jag bott här i stan den största tiden av mitt liv så känner jag mig mer hemma i Dalarna.
    Därför känns det som att komma hem när jag åker till vårt landställe

Hur är det annars med Er alla?

Kram på er / Nalla

• 68an

Litozin ha rjag för mig att jag betalar 279 kr för största burken...Helaflex tror jag var lite billigare men ingen av dom går att jämföra med hur fantastiskt bra Artroxen var, hoppas du får äta den för läkaren!

Nu ska jag natta yngsta!

EN tanke först!

Tror ni att skov och krampanfall kan ha nåt samband med mental hälsa?
    Jag fick ju mina provsvar i går och känd emig lite nere men blev totaldeppig då jag inte fick någon hjälp på V-c pga läkarbrist.
    På kvällen fick jag ett kortare krampanfall och idag efter jobbet då jag åkte till stormarknaden för att handla mat så fick jag ett anfall på affären och fick lämna allt för att hitta en toa och jag känner att jag har ett skov i ryggen.

• jajjaB

hej! oj oj vad ni skriver flitigt! tog ett tag att läsa...

Fru U,
    tack för stödet, det är tufft just nu och jag funderar på att sjukskriva mig, så pass är det, är så himla trött... tog blodprov i måndags, hoppas attt de är bra, så jag inte har brist av nåt.
    Medicinering med NSAID tros ju ligga bakom våra sjukdomar, så därför är det inte så bra att tugga i sig det fortsättningsvis... i mitt fall undviker jag dem helt nu när jag vet hur illa det kan va!
    ledvärken kommer och går, känner inte av den så mycket just nu, mer än att jag har ont i handleden och i svanskotan/ländryggen av nån konstig anledning...
    ftalater är ju en kemisk substans, och som övriga sådana stannar de gärna kvar i fettvävnaderna, men jag ska undersöka saken närmare, eftersom jag har pluggat lite sånt

Nio,
    strunta helst i all ledmedicin som tillhör gruppen NSAID! om du vill testa alternativa mediciner så rekommenderar jag MSM-pulver. Det fick jag jättebra resultat av när jag tog det innan jag blev gravid. All sån medicin är tyvärr dyr, men det kan vara värt det och eftersom det är ett pulver, så kan det vara mildare än tablettform för magen, eller vad tror du?

Lällas,
    tack för stödet jag tror att tabletterna ger värre biverkningar än klysman, pga att klysman är lokalverkande i tarmen, medan tabletterna påverkar hela kroppen! orolig att bli lite kortisontjock igen? jag är det nu och det är ju ingen höjdare när kläderna stramar och man ser gravid ut... önskar jag hade varit det istället... *mutter mutter*

Malvas mam,
    hoppas att Linnea får ta del av det fina du skrev här till henne kram

LSS,
    vad skönt att höra att du är på bättringsvägen! och att det gick bra på sjukan. krya på dig nu och tänk på lilla maggen

Kram till er alla

• jajjaB

"Ftalater är en av de mest spridda industrikemikalierna. Ftalater har hittats såväl i isen vid Antarktis som i bröstmjölk. Vi utsätts under hela vårt liv för ftalater som förutom i kosmetika används i plasten PVC som mjukgörare och i bekämpningsmedel. En ny japansk undersökning visar att ftalater hittades i 80 % av all mat som undersöktes.

Alla människor utsätts för ftalater från många olika källor utan att någon tar ett helhetsansvar för den totala exponeringen. Detta gör det ännu viktigare att försöka undvika ftalater."

Läs mer om ftalater och andra farliga kemikalier på www.snf.se

• Madja82

Fru U: Jag går i helsingborg,, men ska efter påtryckning börja gå i malmö. Så får jag se vem min läkare blir. Var bara därnere och gjorde kapselundersökningen.

Men vad jag fått "höra" så ska dom vara "bättre" i malmö,, fler metoder /mediciner o dom forskar ju o grejar där.

• Fru U

Intressant, själv funderar jag ju på att byta till Helsingborg (fast det gäller förstås kirurgsidan av sjukdomen, min gastroläkare bytar jag aldrig bort - har bestämt att han ska jobba tills han blir hundra Skrattande)

Live and let live
  • Fru U

Jag funderar på en sak (en?! snarare 100 - men vi nöjer oss med en sak just nu *s*)..

Vi pratar ju mycket om ledvärk, men ni som har det har ni lika ont i kroppen när tarmen är frisk som när den är sjuk? Och isåfall förklarar läkarna det ändå som att det är UC/Crohns som är orsaken?

Och har ni bara ont i lederna eller gör det ont i muskler och hud också?

Live and let live
Svar på tråden V.V.S.-tråden - Våga Vägra Skov! För dem med Ulcerös Colit, Crohns Tråd nummer 7