• Lällas

V.V.S.-tråden - Våga Vägra Skov! För dem med Ulcerös Colit, Crohns Tråd nummer 7

V.V.S.-tråden - Våga Vägra Skov! För dem med Ulcerös Colit, Crohns Tråd nummer 7!!!!

Här kan man fråga om besvär o sjukdomar o läbbiga undersökningar som har med mag o tarmsystemet att göra, den samlade erfarenheten är stor.
    Välkommen!

Här följer en lista på oss som brukar hänga i V.V.S trådarna. Saknas ditt namn skicka mig ett mail.

CROHNS
    grådis
    LillTrulsa
    kahlua
    Dalkulla
    Tölander
    Calylite
    Itmorsan
    MaryJo

ULCERÖS COLIT
    Nallatalla (opererat bort tjocktarm och har tillfällig stomi)
    mumlin (följdsjukd: primär skleroserande cholangit)
    Kusin Knase
    Linnann
    LoneStarState
    wonderwoman
    Tessi81
    MrsDream
    68:an (Följdsjukdom Ledproblem)
    AnnaKennyLea
    Mallansprallan
    Sandervig
    Storken78
    nea00
    willow82
    havsbris
    Prommis
    Lällas (opererat bort tjocktarm och har tillfällig stomi)
    vinterland
    Twentyfourhours
    Dist
    Nebulosa
    Blåbärspappa
    2äggmamma

IBS
    Nebulosa
    68:an

Väntar på diagnos?
    Hia
    Solrosen67
    Kexet79

IBS samt gallsaltsmalabsobtion:
    mysis nr1

ANHÖRIGA
    gmt för Lucas med Ulcerös Kolit
    Molle72 för Rebecca med Ulcerös Kolit
    Slj för Lucas med Ulcerös Kolit

Länk till förra tråden: www.familjeliv.se/Forum-5-95/m15622597.html

Länk till gamla trådar: www.familjeliv.se/Forum-5-95/m12884634.html
    www.familjeliv.se/Forum-5-95/m10404966.html

Länkar till lite annat tarmrelaterat:
    www.familjeliv.se/Forum-5-95/m7649472.html
    crohns.se/
    www.sjukvardsradgivningen.se/artikel.asp
    netdoktor.passagen.se/default.ns
    www.magotarm.se/attleva.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-05-01 23:20:52:
    Fru U, Crohn (med hud,muskel och ledvärk) och stomi

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-05-10 21:09:58:
    UC:
    JajjaB

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-05-14 18:12:47:
    UC: Lilla Mimsan

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-05-17 16:24:04:
    Crohns:
    Nio

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-05-21 22:50:59:
    IBS:
    Vem är jag

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-05-21 22:51:58:
    Anhörig:
    Malvas Mam, mamma till Linnea som väntar på diagnos.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-05-22 22:51:52:
    Crohns:
    Skytten64

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-06-15 13:28:02:
    MaddeK: Crohns (och stomi opererad)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-06-21 13:57:10:
    UC: MissDisa

• Svar på tråden V.V.S.-tråden - Våga Vägra Skov! För dem med Ulcerös Colit, Crohns Tråd nummer 7
  • Lällas

Calylite: Ha ha Du med, i hälarna. Inte för att det är roligt, bara skönt att höra att jag inte är ensam om det. Tänkte min kropp var lite knäpp ändå.. he he.. Men det är bättre sen jag började med Artrox... mycket bättre..

68:an: Åh, du och jag brukade ju vara romanskrivarna här inne.. författade mindre böcker nästan.. he he.. Ja, jag satt också med tårarna i ögonen några gånger men tack vare er härinne fick jag viljan och styrkan tillbaka. Operationen räddade mitt liv. Jag höll på att deppa ihop av att vara så sjuk hela tiden.

Nalla: Vad tar du mot din tarm? Visst såg din ändtarm ganska bra ut? Lyllans dig. Jag får bara negativa besked.. Grrr.. Men nu känns det okej att prova klysman.. när Mallansprallan sa att det funkat för henne. Har du fått någon tid för operaiton? Tid för återbesök? Min doktor ringer på Fredag.. I löve him.. he he

• MaddeK81

En fråga till er alla... Jag och min sambo har varit tillsammans i ca 2,5 år, vi har stabil inkomst o.s.v. Bra förrutsättningar till att börja skaffa barn och hade inte jag varit sjuk så länge så hade vi nog börjat försöka för länge sedan. Ändå får man ju massa funderingar kring att vara gravid när man har Crohns, äter massa mediciner OCH är stomiopererad.

Vad har ni för erfarenheter själva med era olika sjukdommar och allt? Hör gärna både positiva och negativa erfarenheter för barn SKA jag skaffa om jag vara kan, likabra at va beredd på hur det kan bli!

Tack igen till alla för trevligt mottagande till tråden, känns jättekul att ha hittat er!

• Lällas

Lone Star State: Tack för tipset. Du ger mig hopp. Kommer du ihåg vad dom hette? Vilket märke? Jag ska ringa min stomisköterska imorgon och tar tacksamt emot tips. Kram..

Madde: Får jag fråga vad du använder för sorts bandage? Jag är ju förtvivlat besviken på SenSura trots att dom funkat kanonbra tidigare. Jag gillade dem stenhårt tills nyligen..

• mallansprallan
    Lällas skrev 2007-06-13 20:17:31 följande:
    Mallansprallan; Tack för hoppet du ger. Pustar ut! Tack. Det är väl skönt att gå på timme, eller? Hur funkar det om du är sjuk en dag, Uteblir ersättningen eller får du ta det via FK?
    Det är väldigt skönt att jobba på timme, då kan jag välja tider och dagar att jobba. David fick reda på idag att han fick jobbet han hade sökt så då känns det verkligen inte som det gör något att jag går på timme. Är för övrigt väldigt stolt över min sambo som gjorde så bra ifrån sig på praktiken att han fick jobb (han har pluggat i ett år). Han ska börja på ett arkitektkontor 1 september.
    Jag får sjukersättning från kommunen de dagar jag har fått framåt. Oftast bokas ju hela veckan upp redan på måndagen. Var aldrig sjuk en längre period i höstas så jag vet inte hur det funkar riktigt, om jag kan få ersättning från FK? Någon annan som vet kanske?
  • Lällas

MaddeK: Är i liknande sits som dig. Längtar ihjäl mig efter bebis och vi hade också skaffat om jag vart frisk. Nu ska vi vänta tills min IRA operation är gjort till höst. MEn jag VILL HA BEBIS! Jag har hört att fertilitet minskar om man har buk opererat sig och det skrämmer mig. Jag har också hört att det inte är så ärftligt med Crohns och Ulcerös kolit. Bara liten liten risk att detta förs vidare.
    Vad tar du för mediciner nu när du är opererad igen och har stomi?

• MaddeK81

Lällas: Självklart! Jag använder Easyflex tvådelade bandage med konvex platta + Eakin hudskyddsring. Hade först bara Easyflex vanliga tvådelade men min stomi blev lite liten denna gång så jag behöver den konvexa plattan som är lite kupad så den trycker in magen och ut stomin. Hudskyddsringen behöver jag för att jag är lite ärrig vid stomin från min förra stomi så jag behöver jämna ut underlaget så det inte läcker igenom. Hade lite pyssel med att få allt att funka men nu när jag hittat vad som funkar på mig så har jag inga problem med bandagen eller läckage!

Vad är det du är besviken över med dina bandage då?

• Lällas

Mallansprallan: Grattis till din pojkväns jobb! Håller med, bra jobbat! Ring Försäkrings kassan och kolla med dem. Det kanske lönar sig

Kram

• mallansprallan
    Lällas skrev 2007-06-13 20:31:41 följande:
    Mallansprallan: Grattis till din pojkväns jobb! Håller med, bra jobbat! Ring Försäkrings kassan och kolla med dem. Det kanske lönar sig Kram
    Ja jag vet, borde ha gjort det för länge sen men det är så tråkigt att kontakta myndigheter
  • Billy och Jag

Easyflex tror jag påsarna hette... http://www.coloplast.se/ECompany/SEMed/Product.nsf/(VIEWDOCSBYID)/DFCECB1004A2583641256AA1003C2F90?OpenDocument

Ringarna minns jag inte vad det heter.. men din stomisköterska vet nog vad det är.. Det är singelförpackade ringar i en karta som man värmer lite i handen då blir de mjukare och man kan tom forma dem som bollar eller vad man vill när de blir tillräckligt varmt Men jag vet inte vad det är för material. Men man töjeriaf ut det lilla hålet i mitten så det blir i samma storlek som stomin.. Då behöver man inte heller klippa ut så exakt i påsen.. Eller har du turen att kunna ha färdig klippta? Min var lite oval så jag fick klippa mina själv, men med ringarna så behövde jag inte bry mig för den var där ist

Hoppas jag gör mig förstådd.

alis volat propriis - Hon flyger med egna vingar.
  • Lällas

Madde: Tack för tipset. Ska be att få prova Easyflex också. Jo, jag har varit supernöjd med SenSura i 3 månader men sedan jag öppnat 2 sista kartongerna så har jag läckage nästan varje natt. Måste vara dålig upplaga av påsar men jag byter sängkläder varje dag och står med gråten i halsen nästan varje morgon.. GRRRR! Är arg och ledsen på detta. Ska ringa Coloplast och berätta vilka dåliga bandage jag fått...

Svar på tråden V.V.S.-tråden - Våga Vägra Skov! För dem med Ulcerös Colit, Crohns Tråd nummer 7