• Lällas

V.V.S.-tråden - Våga Vägra Skov! För dem med Ulcerös Colit, Crohns Tråd nummer 7

V.V.S.-tråden - Våga Vägra Skov! För dem med Ulcerös Colit, Crohns Tråd nummer 7!!!!

Här kan man fråga om besvär o sjukdomar o läbbiga undersökningar som har med mag o tarmsystemet att göra, den samlade erfarenheten är stor.
    Välkommen!

Här följer en lista på oss som brukar hänga i V.V.S trådarna. Saknas ditt namn skicka mig ett mail.

CROHNS
    grådis
    LillTrulsa
    kahlua
    Dalkulla
    Tölander
    Calylite
    Itmorsan
    MaryJo

ULCERÖS COLIT
    Nallatalla (opererat bort tjocktarm och har tillfällig stomi)
    mumlin (följdsjukd: primär skleroserande cholangit)
    Kusin Knase
    Linnann
    LoneStarState
    wonderwoman
    Tessi81
    MrsDream
    68:an (Följdsjukdom Ledproblem)
    AnnaKennyLea
    Mallansprallan
    Sandervig
    Storken78
    nea00
    willow82
    havsbris
    Prommis
    Lällas (opererat bort tjocktarm och har tillfällig stomi)
    vinterland
    Twentyfourhours
    Dist
    Nebulosa
    Blåbärspappa
    2äggmamma

IBS
    Nebulosa
    68:an

Väntar på diagnos?
    Hia
    Solrosen67
    Kexet79

IBS samt gallsaltsmalabsobtion:
    mysis nr1

ANHÖRIGA
    gmt för Lucas med Ulcerös Kolit
    Molle72 för Rebecca med Ulcerös Kolit
    Slj för Lucas med Ulcerös Kolit

Länk till förra tråden: www.familjeliv.se/Forum-5-95/m15622597.html

Länk till gamla trådar: www.familjeliv.se/Forum-5-95/m12884634.html
    www.familjeliv.se/Forum-5-95/m10404966.html

Länkar till lite annat tarmrelaterat:
    www.familjeliv.se/Forum-5-95/m7649472.html
    crohns.se/
    www.sjukvardsradgivningen.se/artikel.asp
    netdoktor.passagen.se/default.ns
    www.magotarm.se/attleva.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-05-01 23:20:52:
    Fru U, Crohn (med hud,muskel och ledvärk) och stomi

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-05-10 21:09:58:
    UC:
    JajjaB

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-05-14 18:12:47:
    UC: Lilla Mimsan

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-05-17 16:24:04:
    Crohns:
    Nio

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-05-21 22:50:59:
    IBS:
    Vem är jag

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-05-21 22:51:58:
    Anhörig:
    Malvas Mam, mamma till Linnea som väntar på diagnos.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-05-22 22:51:52:
    Crohns:
    Skytten64

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-06-15 13:28:02:
    MaddeK: Crohns (och stomi opererad)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-06-21 13:57:10:
    UC: MissDisa

• Svar på tråden V.V.S.-tråden - Våga Vägra Skov! För dem med Ulcerös Colit, Crohns Tråd nummer 7
  • mallansprallan
    havsbris skrev 2007-06-13 18:08:05 följande:
    En arbets kolega till mig berättade något märkligt idag.Hon vet mycket väl att jag inte röker och har aldrig gjort.En läkare berättade för hennes bror att den enda gången som rökning är bra är just när man har Ulcerös Colit.Låter jätte konstigt.
    Ja jag har läst att rökning kan dämpa besvären av Uc men det är ju inte bra att röka för det. Ingen läkare rekommenderar att man ska röka pga UC eftersom rökningen i sig ger större skador på kroppen. Vet inte vad det är i själva cigaretten som är bra för det borde ju inte vara nikotinet eftersom det finns ju även i snus bla.
  • Billy och Jag

grådis: Låter härligt att åka iväg på det viset Ja skicka mig en tanke i Dalarna! Och valparna så klart. Dom börjar bli riktigt stora nu!

Jag har fortfarande JÄTTE ont.. men inte så farligt i ryggen.. Så lite har medecinen hjälpt.. Då borde jag väll ha fått rätt diagnos ändå??

alis volat propriis - Hon flyger med egna vingar.
  • Molle72

Hej på er alla det var ett tag sen nu.Hoppas ni mår bra i värmen.

Välkomna alla nya.

Jag har haft fullt upp, har gått och blivit egen företagare. Köpte in mig på en del i bageriet. Vi håller på att starta upp ett kafe så jag hinner inte sitta här så mycket just nu.

Läste att det skrevs om semester jag hoppas jag kan ta två veckor i alla fall. Har inte kunnat planera in nåt i år. Jennifer min äldsta dotter åker med mormor och morfar och två kompisar till kroatien den 29 juni och är borta i fyra veckor.

På helgerna är vi ute med husvagnen och har det bra. Rebecca mår kanonbra just nu PEPPAR PEPPAR. Vi fick en tråkig nyhet när hon var hos sin psykolog sist och det är att hon ska sluta. Rebecca har haft henne i sex år och nu ska denna underbara människa sluta SNYFT. Hoppas det kommer någon bra nu bara.

Har inte hunnit läsa ikapp heller så himla aktiva som ni är här.

• dalkulla26

HEJ

Välkommna: madde K och tröttmor.

Lällas: här är det bra med barnen. jag är så trött och magen krånglar så snart blir jag tokig. Hur har du det?

Nalla: vad duktig du har varit som pluggat så hårt.

Grådis: vad skönt att du är hyfsad i magen.

Madde K: fy vilken historia.

Molle: vad skönt att rebecca mår bra nu.

Ang asacol.. tänk vad förgiftad jag ska vara och lilla flip .. ryser när jag tänker på det... usch

Nu ska jag lägga mig i badet en stund.. ha det bra nu alla

• Lällas

Hej på er. Vilken underbar tråd vi har! Älskar att vi är så aktiva här inne. Jag hade läckage i natt igen och det börjar ta knäcken på mig. Blir riktigt nere och fattar inte varför det inte funkar. Nu ska jag hämta ut nya kartonger med bandage i morgon em så då ska jag ställa undan alla kartonger jag har nu och hoppas att det är nåt fel på bara dem. För detta hände aldrig under de första 3 månaderna med Stomi. Någon mer som upplever problem med SenSura? Dom ska få en sista chans nu med min nya leverans, sen byter jag märke. Snälla, håll tummarna. Mitt liv är skit med dessa dåliga bandage. Känner mig som SKIT flickan.

Madde: Välkommen hit. Vad jobbigt du haft det men håller med dig om Stomi, det är inte så farligt (förutom sista 2 veckorna då jag haft problem med SenSura bandaget som läcker hela tiden) men annars så stortrivs jag nu. Var så sjuk innan att jag höll på att tappa gnistan. Nu leker livet igen och jag och sambon är superkära. Ska operera mig igen till hösten om ändtarmen blir bättre. Den är fortfarande inflammerad och nu ska jag få klysma för att se om det blir bättre. Hoppas på en IRA iallafall. Hoppas att du ska trivas här inne. Jag har hängt här inne i cirka ett år och håller med Nalla, det är beroende framkallande och här inne är vi alla vänner.

Tröttmor: Välkommen du med. Här inne finns många med erfarenhet och kunskaper. Jag har Ulcerös Kolit och inte IBS men jag vet att 68:an har IBS och kanske kan svara bättre.

Nio: Skönt att höra att du hittat en bra doktor. Dom växer inte på träd så håll fast vid denna doktor. Skönt att han tog dig på allvar och gav remisser. Jag har ätit Asacol i ett år, höga doser och jag hade också huvudvärk då. Har det ibland nu med men inte lika ofta. Så kanske kanske har det ett samband. Lycka till.

Fru U: Låter kul med fest. Jo, jag har som sagt också ätit höga doser Asacol och jag märkte INGEN som helst försämring av att sluta med Asacol. Det blev bara några färre tabletter att ta. Om du har Asacol suppar, det hade jag ett tag, så rekomenderar jag verkligen Pentasa Suppar istället. Tror dom är lite dyrare så därför man först får Asacol men Pentasa supparna har gjort underverk med mig. Fick tidigare "spökbajsningar" men det har aldrig hänt sedan jag började med Pentasa. Ha en underbar helg.

Grådis. Du är fan bäst! InfoGrådis får du heta nu Kramis på dig.

Oj, nu ringer det.. skriver mer strax.. kram

• Billy och Jag

Lällas: Har du provat sånna där "ringar" som man töjer ut och lägger runt stomin och sen påsen över?? Det hjälpte mig JÄTTE mycket mot läckage.. Då luckrades inte påsen upp och blev inte lika lätt läckage och huden sparades JÄTTE mycket.. aldrig röd hud.. irriterad hud kan också göra att påsen sitter sämre.

Tycker synd om dig som får hålla på med sån "skit" på nätterna.. Det är verkligen jobbigt!

• Lällas

Mallansprallan; Tack för hoppet du ger. Pustar ut! Tack. Det är väl skönt att gå på timme, eller? Hur funkar det om du är sjuk en dag, Uteblir ersättningen eller får du ta det via FK?

Lone Star State: Skönt att medicinen börjar verka. Det kommer nog bli ännu bättre snart ska du se. Jag hade också magkatarr förr och kom ihåg att jag fick några råd, inte äta stekt mat, inte äta för stark mat, inte dricka "sura" drycker som apelsin juice, inte dricka kaffe etc.. Du kanske fått alla dessa tips redan? Har du sålt alla valpar eller ska du behålla nån själv? Dom var grymt söta iallafall.

Molle72: Kul att se dig igen. Skönt att Rebecca känner sig bättre. Grattis till företaget! Håller tummarna för att allt ska gå bra. Jag ska också ner till Kroatien, fast bara i 8 dagar, åker den 7-14 juli när jag ska kryssa mellan öarna.. Härligt härligt.

Dalkulla: Skönt att barnen mår bättre. Men du, vännen, har du pratat om andra mediciner med din doktor? Du kan ju bara inte fortsätta må så här! Nu får det va nog.. SKulle du kunna tänka dig att prova Remicade? Det kan ju funka.. Fast det kanske man inte ska ha när man ammar??? Eller be om att få byta sort på medicin. Önskar dig bara gott.

• MaddeK81

mallansprallan: Tack för välkomnandet!

Nallatalla: Tack till dig med! Visst är det ok att ha stomi jämfört med att vara sjuk, absolut! Jag har bestämt mig för att försöka leva så "normalt" jag kan trots att jag har stomin, annars skulle livet bli rätt tråkigt, om man började utesluta skaer p.g.a. stomin. Vissa gånger känner jag mig jättepeppad och allt funkar fint, andra gånger blir jag less och irriterad på böket med att ha påse. Oavsett hur mycket/lite bök det är med att ha stomi så har det iaf gjort att jag KAN börja leva igen, innan va jag ju bara sjuuuuk!

grådis: Tack, tack! Jag mår mycket, mycket bättre nu och känner mig riktigt på G! Ska snart börja arbetsträna och jag riktigt längtar till att komma ut i "verkligheten" igen!

havsbris: Har hört att rökning kan ha en lugnande effekt på tarmen men som jag fattat det som så är det när man är eller har varit rökare. Det blir en stress för tarmen om man inte röker om man är van att göra det. Min sjukdom bröt ut i samband med att jag slutade röka men jag har i och för sig Crohns...

Molle 72: Tack för välkomnande!

dalkulla26: Tack till dig med! :)

• Billy och Jag

Förresten, har du provat påsarna som inte bara har sån där honungsplatta eller vad det är?? Det är alltså som vanlig hudtejp (nästan textiligt) på ytterkanten och det hjälper också mycket.. för blir det läckage så stoppas det värsta vid tejpen så det blir aldrig kletigt utan man märker det innan och tejpen är starkare än honungsplattan, men inte lika snäll mot huden. Jag fick lite utslag ibland.. men eftersom att den är fyrkantig så vände jag den lite bara så att jag hade den på annan hud nästa gång.

Det är visserligen två dels bandage, men jag älskade dem

• Billy och Jag

Lällas: Vi skriver om varandra

Jag ska nog behålla en valp själv och min syster ska få en Så två ska säljas.. Men ingen är tingad. Dom är ju så små än

Svar på tråden V.V.S.-tråden - Våga Vägra Skov! För dem med Ulcerös Colit, Crohns Tråd nummer 7