• Lällas

V.V.S.-tråden - Våga Vägra Skov! För dem med Ulcerös Colit, Crohns Tråd nummer 7

V.V.S.-tråden - Våga Vägra Skov! För dem med Ulcerös Colit, Crohns Tråd nummer 7!!!!

Här kan man fråga om besvär o sjukdomar o läbbiga undersökningar som har med mag o tarmsystemet att göra, den samlade erfarenheten är stor.
    Välkommen!

Här följer en lista på oss som brukar hänga i V.V.S trådarna. Saknas ditt namn skicka mig ett mail.

CROHNS
    grådis
    LillTrulsa
    kahlua
    Dalkulla
    Tölander
    Calylite
    Itmorsan
    MaryJo

ULCERÖS COLIT
    Nallatalla (opererat bort tjocktarm och har tillfällig stomi)
    mumlin (följdsjukd: primär skleroserande cholangit)
    Kusin Knase
    Linnann
    LoneStarState
    wonderwoman
    Tessi81
    MrsDream
    68:an (Följdsjukdom Ledproblem)
    AnnaKennyLea
    Mallansprallan
    Sandervig
    Storken78
    nea00
    willow82
    havsbris
    Prommis
    Lällas (opererat bort tjocktarm och har tillfällig stomi)
    vinterland
    Twentyfourhours
    Dist
    Nebulosa
    Blåbärspappa
    2äggmamma

IBS
    Nebulosa
    68:an

Väntar på diagnos?
    Hia
    Solrosen67
    Kexet79

IBS samt gallsaltsmalabsobtion:
    mysis nr1

ANHÖRIGA
    gmt för Lucas med Ulcerös Kolit
    Molle72 för Rebecca med Ulcerös Kolit
    Slj för Lucas med Ulcerös Kolit

Länk till förra tråden: www.familjeliv.se/Forum-5-95/m15622597.html

Länk till gamla trådar: www.familjeliv.se/Forum-5-95/m12884634.html
    www.familjeliv.se/Forum-5-95/m10404966.html

Länkar till lite annat tarmrelaterat:
    www.familjeliv.se/Forum-5-95/m7649472.html
    crohns.se/
    www.sjukvardsradgivningen.se/artikel.asp
    netdoktor.passagen.se/default.ns
    www.magotarm.se/attleva.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-05-01 23:20:52:
    Fru U, Crohn (med hud,muskel och ledvärk) och stomi

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-05-10 21:09:58:
    UC:
    JajjaB

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-05-14 18:12:47:
    UC: Lilla Mimsan

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-05-17 16:24:04:
    Crohns:
    Nio

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-05-21 22:50:59:
    IBS:
    Vem är jag

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-05-21 22:51:58:
    Anhörig:
    Malvas Mam, mamma till Linnea som väntar på diagnos.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-05-22 22:51:52:
    Crohns:
    Skytten64

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-06-15 13:28:02:
    MaddeK: Crohns (och stomi opererad)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-06-21 13:57:10:
    UC: MissDisa

• Svar på tråden V.V.S.-tråden - Våga Vägra Skov! För dem med Ulcerös Colit, Crohns Tråd nummer 7
  • MaddeK81

Madde: Tyvärr så verkar inflamationnen i min ändtarm inte vilja ge med sig så sedan jag fick reda på att det är Crohns jag har bestämde min läkare direkt att jag borde prova Azatriopin/Imurel. Står på upptrappning av medicinen nu men jag märker att den hjälper. MEN jag är inte hundra på än att jag tål medicinen, jag fcik väldiga buksmärtor i början så då sänkte vi dosen och har sedan trappat upp dosenn sakta men nu har jag ont i halsen ständigt och det är tydligen också tecken på att man kanske inte tål medicinen. Måste ta prover varje vecka på sjukan för att se hur jag tål medicinen, ska dit igen imorn så får vi se vad dom säger...

Trist att du måste vänta med bebisverkstad! Man kan bli så frustrerad! Bloggar om just det ämnet på min sida här på Familjeliv.

• Billy och Jag
    MaddeK81 skrev 2007-06-13 20:31:23 följande:
    Lällas: Självklart! Jag använder Easyflex tvådelade bandage med konvex platta + Eakin hudskyddsring. Hade först bara Easyflex vanliga tvådelade men min stomi blev lite liten denna gång så jag behöver den konvexa plattan som är lite kupad så den trycker in magen och ut stomin. Hudskyddsringen behöver jag för att jag är lite ärrig vid stomin från min förra stomi så jag behöver jämna ut underlaget så det inte läcker igenom. Hade lite pyssel med att få allt att funka men nu när jag hittat vad som funkar på mig så har jag inga problem med bandagen eller läckage!Vad är det du är besviken över med dina bandage då?
    Där var det, det är nog samma hudskyddsringar vi pratar om.. eller vad tror du?
    alis volat propriis - Hon flyger med egna vingar.
  • MaddeK81

Lällas: Usch, tråkigt med massa läckage!

Lone Star State: Ringarna du pratar om är nog de jag precis beskrev, dom heter Eakin hudskyddsringar och jag använder mig av dom jämt, får läckage direkt om jag inte använder dom!

• Lällas

Hej Madde och Lone Star State; Har beställt Easyflex prover nu. Men vart får man tag på plattan? Vilka kontaktar jag. Låter verkligen som jag vill ha den där plattan. Tack snälla ni för hjälp..

• Billy och Jag

maddeK81: Ja, visst är dom superbra? Jag var stomipererad i 6 månader och har nu en IRA sen lite mer än 1 år sen.. Så jag minns inte så bra..

Trivs du bra med din stomi? Det gjorde jag, förutom när jag fick läckage.. Då kändes det som att hela världen gick under och att jag inte kunde lita på mina bandage.. Men annars funkade det bra..

alis volat propriis - Hon flyger med egna vingar.
  • MaddeK81

Lällas: Jag får ALLT jag behöver utskrivet av min stomisjuksköterska så jag kontaktar alltid bara henne när jag behöver nåt, vet inte hur du får tag på plattan annars...

Lone Star State: Ja jag trivs med stomin! Jag fick ju ta tillbaka stomin efter att ha varit IRA-opererad så i början var besvikelsen stor och jag blev ledsen och bitter men ju mer man märker hur bra man mår jämfört med innan så blir det ju värt det! Har dessutom fått en "bättre" stomi nu känns det som, jag kan äta nästan vad jag vill. Förra gången jag hade stomi var jag VÄLDIGT känslig för att äta hårdsmälta saker och fick hur många stopp och halvstopp som helst! Vad det är som är bättre gjort denna gång vet jag inte men bra är det i alla fall!

Läckage har jag bara fått på natten när jag inte har kol på stomin och bandaget, på dagarna har det ALDRIG hänt! Nu när jag har provat ut vilka bandage och hjälpmedel som funkar för mig har jag det näst intill aldrig på natten heller...

• Lällas

Hittar inte igen Eaking hudskydds ringar
    Beställde ni dem via stomi sköterskan? Jag blir tokig om jag inte får ordning på detta snart.

• MaddeK81

Jag beställer allt genom min stomi sjuksköterska! Jag ska gå och kolla vad dom heter så att jag inte har sagt fel namn till dig!

Svar på tråden V.V.S.-tråden - Våga Vägra Skov! För dem med Ulcerös Colit, Crohns Tråd nummer 7