• Lällas

V.V.S.-tråden - Våga Vägra Skov! För dem med Ulcerös Colit, Crohns Tråd nummer 7

V.V.S.-tråden - Våga Vägra Skov! För dem med Ulcerös Colit, Crohns Tråd nummer 7!!!!

Här kan man fråga om besvär o sjukdomar o läbbiga undersökningar som har med mag o tarmsystemet att göra, den samlade erfarenheten är stor.
    Välkommen!

Här följer en lista på oss som brukar hänga i V.V.S trådarna. Saknas ditt namn skicka mig ett mail.

CROHNS
    grådis
    LillTrulsa
    kahlua
    Dalkulla
    Tölander
    Calylite
    Itmorsan
    MaryJo

ULCERÖS COLIT
    Nallatalla (opererat bort tjocktarm och har tillfällig stomi)
    mumlin (följdsjukd: primär skleroserande cholangit)
    Kusin Knase
    Linnann
    LoneStarState
    wonderwoman
    Tessi81
    MrsDream
    68:an (Följdsjukdom Ledproblem)
    AnnaKennyLea
    Mallansprallan
    Sandervig
    Storken78
    nea00
    willow82
    havsbris
    Prommis
    Lällas (opererat bort tjocktarm och har tillfällig stomi)
    vinterland
    Twentyfourhours
    Dist
    Nebulosa
    Blåbärspappa
    2äggmamma

IBS
    Nebulosa
    68:an

Väntar på diagnos?
    Hia
    Solrosen67
    Kexet79

IBS samt gallsaltsmalabsobtion:
    mysis nr1

ANHÖRIGA
    gmt för Lucas med Ulcerös Kolit
    Molle72 för Rebecca med Ulcerös Kolit
    Slj för Lucas med Ulcerös Kolit

Länk till förra tråden: www.familjeliv.se/Forum-5-95/m15622597.html

Länk till gamla trådar: www.familjeliv.se/Forum-5-95/m12884634.html
    www.familjeliv.se/Forum-5-95/m10404966.html

Länkar till lite annat tarmrelaterat:
    www.familjeliv.se/Forum-5-95/m7649472.html
    crohns.se/
    www.sjukvardsradgivningen.se/artikel.asp
    netdoktor.passagen.se/default.ns
    www.magotarm.se/attleva.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-05-01 23:20:52:
    Fru U, Crohn (med hud,muskel och ledvärk) och stomi

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-05-10 21:09:58:
    UC:
    JajjaB

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-05-14 18:12:47:
    UC: Lilla Mimsan

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-05-17 16:24:04:
    Crohns:
    Nio

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-05-21 22:50:59:
    IBS:
    Vem är jag

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-05-21 22:51:58:
    Anhörig:
    Malvas Mam, mamma till Linnea som väntar på diagnos.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-05-22 22:51:52:
    Crohns:
    Skytten64

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-06-15 13:28:02:
    MaddeK: Crohns (och stomi opererad)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-06-21 13:57:10:
    UC: MissDisa

• Svar på tråden V.V.S.-tråden - Våga Vägra Skov! För dem med Ulcerös Colit, Crohns Tråd nummer 7
  • Lällas

Madde: Tack! Ska ringa dem i morgon och be om detta. Men dom har ju telefontid från 08.30-09.00 så man får komma ihåg att ringa då annars är det kört. Och fredagar har dom ingen telefontid.. Grrr.. Men ska prova med platta jag med. Kanske funkar det bättre.

• MaddeK81

Kollar på deras hemsida nu och jag har "seals" men jag har haft "slims" tidiagre och trivdes bättre med dom, ska nog gå tillbaka till dom nu när jag kom på det!

• MaddeK81

Såg du att man kan fylla i ett formulär för att få ett gratis prov från hemsidan?

• MaddeK81

Nu är det tv:n som gäller en stund för mig, MÅSTE orka upp imorgon för att åka och ta prover på sjukan. Tack för smatal ikväll, ses snart!

/M

• Lällas

Tack, jättesnällt! Har beställt nu! Tack!

Kram

• jajjaB

hej!!!! och välkomna alla nya

pust och stånk vad ni skriver, har nog tagit mig en timme att läsa ikapp!!

Nio, MSM tog jag fram tills jag blev gravid, sen tog jag det inte alls, eftersom man inte ska ta naturläkemedel när man är det och inte när man ammar. Det finns inga undersökningar på hur barnet kan påverkas osv. Kul att du träffade en bra läkare, var det inte tredje gången gillt??? håller tummarna för dig nu och vill jättegärna höra hur det går. berättade ju att jag själv är trött som få just nu och tog ju blodprov i början på veckan, men har inte fått veta några resultat ännu.
    kanske du inte ska äta artrox om du är veggo? en tanke jag fick bara... var ju själv veggo innan så jag vet "tänket". men om du gör det, räkna med att magen sätter igång, det är ju som att börja äta skaldjur igen. Lycka till nu tjejen!

Fru U, ledvärk har jag lidit av i många år...det började långt innan jag visste att jag ens hade UC. men det kan ju ha haft en koppling iaf utan att jag vetat om det. jag är bättre i lederna under skoven, men det är bara för att jag äter kortison då

Lällas, jag har inte klysma, jag har en ny supp: Acetarsol, en gammal medicin, som inte så många verkar använda längre... inte här inne iaf, ingen som har reagerat när jag frågat. sen äter jag 10 mg predn-tabletter, dem har vi inte vågat trappa ner ännu. är lite bättre men långt ifrån bra har haft ont i skallen nu alla dar denna vecka *suck*. hoppas du mår bättre och att du får bukt med dina påsar vet du, jag har haft ont i mina hälar en gång i tiden och fattade inte varför... men har inte ont längre. en naturläkare jag gick till sa att gifter kunde samlas där, i hälen alltså och att det var det som gjorde ont... dvs ftalater och annat smått och gott som samlas i kroppen och ställer till det för oss!!
    Som Grådis undrar över, så är det ju så att alla tungmetaller och gifter vi får i oss genom maten, luften m.m. de samlas i kroppen, i våra fettvävnader. och de gör oss till slut sjuka... jag läste någonstans att ledvärk kan vara just tungmetaller som samlats i leden och skapar värken. det får man tro på vad man vill om

Nalla, GRATTIS till VG, bra jobbat!

68an, vill bara att du ska veta att jag har gråtit här jag med, när jag först hittade er här var det en sån lättnad som släppte från mitt bröst att jag grät varje gång någon skrev något som jag kände igen mig i då är man känslig... men jag har alltid haft lätt till gråt, och jag är nog tvärtemot dig, jag MÅSTE lätta på trycket annars mår jag ännu sämre, jag tycker att man ska våga visa sina känslor! ut med dem bara! kan inte din man och hans familj ta det, så verkar det väl konstigt? det känns inte som om du kan vara dig själv riktigt, är det så tror du? (eller blir jag för personlig nu?) jag hejjar på dig iallafall! heja heja

kramar till alla tarm-goingar här

• Evve81

Mallan: Jag har ett färdigt cv och oersinligt brev som jag modifierar lite för varje jobb jag söker. Sedan söker jag oftast via email och då är det bara att bifoga brevet och vc:t. Lycka till med jobb sökandet! Här ser det riktigt dystert ut med att få nåt jobb som lärare så det blir nog springvick för mig med till hösten!

• mallansprallan
    Evve81 skrev 2007-06-13 21:57:20 följande:
    Mallan: Jag har ett färdigt cv och oersinligt brev som jag modifierar lite för varje jobb jag söker. Sedan söker jag oftast via email och då är det bara att bifoga brevet och vc:t. Lycka till med jobb sökandet! Här ser det riktigt dystert ut med att få nåt jobb som lärare så det blir nog springvick för mig med till hösten!
    Tack för svar!
    Brukar det gå bra att söka via mailen eller? När jag sökte jobbet jag har idag så använde jag formuläret, skulle vara skönt att slippa men samtidigt slippa att skicka via snigelposten

Ja det verkar inte lätta på fronten med lärarjobb, får väl vänta tills man blir inlasad. Förskollärarjobb finns det dock väldigt gott om.
  • Fru U

Hej allihop, tack för era svar ang. ledvärk. Just att de flesta av er säger att det bara är lederna och att det blir bättre när tarmen är bättre förstärker min känsla av att det jag har inte är direkt relaterat till tarmen

Min tarm är jättefin (jag tror jag just nu har 1 sår!) men ledvärken är där ändå. Och värken i mina muskler och hud är konstant (ibland gör det t.o.m att ta en dusch och att ha kläder på sig)

Välkommen hit alla nya.

Japp det är på lördag vi ska iväg (kommer hem typ söndag midnatt) så katterna får passning av en väninna under tiden. Ser fram emot det (trots att alla släkter innehåller några knasbollar - min är inget undantag) älskar min farmor o farfar så mycket. Har nästan växt upp lika mycket med/hos dem som hos mina föräldrar (mamma bodde hos dem i en månad från det jag var två veckor - pappa gjorde repmånad)

Jag mår definitivt bättre nu när det är svalare igen. Känner mig inte svimfärdig hela tiden

Kram till alla

Live and let live
Svar på tråden V.V.S.-tråden - Våga Vägra Skov! För dem med Ulcerös Colit, Crohns Tråd nummer 7