• Lällas

V.V.S.-tråden - Våga Vägra Skov! För dem med Ulcerös Colit, Crohns Tråd nummer 7

V.V.S.-tråden - Våga Vägra Skov! För dem med Ulcerös Colit, Crohns Tråd nummer 7!!!!

Här kan man fråga om besvär o sjukdomar o läbbiga undersökningar som har med mag o tarmsystemet att göra, den samlade erfarenheten är stor.
    Välkommen!

Här följer en lista på oss som brukar hänga i V.V.S trådarna. Saknas ditt namn skicka mig ett mail.

CROHNS
    grådis
    LillTrulsa
    kahlua
    Dalkulla
    Tölander
    Calylite
    Itmorsan
    MaryJo

ULCERÖS COLIT
    Nallatalla (opererat bort tjocktarm och har tillfällig stomi)
    mumlin (följdsjukd: primär skleroserande cholangit)
    Kusin Knase
    Linnann
    LoneStarState
    wonderwoman
    Tessi81
    MrsDream
    68:an (Följdsjukdom Ledproblem)
    AnnaKennyLea
    Mallansprallan
    Sandervig
    Storken78
    nea00
    willow82
    havsbris
    Prommis
    Lällas (opererat bort tjocktarm och har tillfällig stomi)
    vinterland
    Twentyfourhours
    Dist
    Nebulosa
    Blåbärspappa
    2äggmamma

IBS
    Nebulosa
    68:an

Väntar på diagnos?
    Hia
    Solrosen67
    Kexet79

IBS samt gallsaltsmalabsobtion:
    mysis nr1

ANHÖRIGA
    gmt för Lucas med Ulcerös Kolit
    Molle72 för Rebecca med Ulcerös Kolit
    Slj för Lucas med Ulcerös Kolit

Länk till förra tråden: www.familjeliv.se/Forum-5-95/m15622597.html

Länk till gamla trådar: www.familjeliv.se/Forum-5-95/m12884634.html
    www.familjeliv.se/Forum-5-95/m10404966.html

Länkar till lite annat tarmrelaterat:
    www.familjeliv.se/Forum-5-95/m7649472.html
    crohns.se/
    www.sjukvardsradgivningen.se/artikel.asp
    netdoktor.passagen.se/default.ns
    www.magotarm.se/attleva.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-05-01 23:20:52:
    Fru U, Crohn (med hud,muskel och ledvärk) och stomi

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-05-10 21:09:58:
    UC:
    JajjaB

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-05-14 18:12:47:
    UC: Lilla Mimsan

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-05-17 16:24:04:
    Crohns:
    Nio

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-05-21 22:50:59:
    IBS:
    Vem är jag

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-05-21 22:51:58:
    Anhörig:
    Malvas Mam, mamma till Linnea som väntar på diagnos.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-05-22 22:51:52:
    Crohns:
    Skytten64

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-06-15 13:28:02:
    MaddeK: Crohns (och stomi opererad)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-06-21 13:57:10:
    UC: MissDisa

• Svar på tråden V.V.S.-tråden - Våga Vägra Skov! För dem med Ulcerös Colit, Crohns Tråd nummer 7
  • tröttmor

grådis
    tack

just det här med kramper har jag bara haft dom senaste två veckorna, och jag kan inte säga säkert när dom kommer. tyckte ett tag att dom kom efter måltid, men det kan komma annars också. lite när som helst. sista två dagarna har det varit lite bättre.

i vanliga fall går jag hos mag-tarm läk på medicin. men då jag vet att dom helst vill att jag ska på vc, så sökte jag där nu. och symtomen var ju annorlunda denna gång.
    vc skickade mig på akuten (kir) som först ville göra colonrtg endera dan. men sen bestämde dom att medicin ska ta över eftersom jag går där annars.
    så jag lär väl få vänta.
    vill ju egentligen inte göra rtg, men kanske ändå, om det är enda sättet att få veta om jag har nån förträngning.

är det nån som fått hjälp av ex homeopat el liknade?

vad är IRA?

• Tessi81

Ja ha tjejer, då har man läst ikapp hur länge som helst...så nu orkar jag inte ens skriva något. Men jag kikar in en annan dag.

Kram på er alla o välkommen alla nya!

• Evve81

Mallan: Det är ungefär samma här och jag har ju jobbat så att jag skulle bli inlasad rätt snart tror jag tyvärr så blev det ju inte så och då hade jag blivit inlasad som förskollärare..... Jag trivs jättebra på dagis men det är ju inte därför jahg läste till lärare men de har sagt upp många lärare så man får nog vänta några år så därför ska jag läsa in förskollärar behörigheten ocskå tänkte jag....

De flesta jobb jag söker är ju åt "min" kommun som jag jobbat massor åt. Det funkar att söka via mail dessutom är det rätt enkelt. På ams finns de ofta en länk sök via e-post så den brukar jag söka via. Funkar jättebra! Det trist här är att man inte alltid bryr sig om att ta in utbildade vikarier så det är ju TRIST tycker jag...... (Lite OT)

Hoppas ni mår bra allihopa.

Själv har jag väl mått bättre så det är väl tur att jag inte har så himla mycket jobb. Beror både på magen och en del annat..... Min doktor kunde inte säga vad det breodde på. *SUCK*

• 68an

Ops
    Här kraschar datorn på jobbet så man inte kunnit kika in idag och inte sen jag kom hem heller och då har det skrivits massor! Kul!
    Funderar om det blivit sämre väder i landet.

MaddeK81.se och tröttmor.se Välkommen till oss!

Minnet är inte det bästa men var det Tröttmor som hade kramper?!
    Jag har smärtsamma krampanfall där jag avslutar det med att tömma tarmen. Jag har dels fått Dimetikon, typ samma sak som minifomdroppar som kolik bebisar får. Dom äter jag dagligen och utan dom skulle jag ha mycket fler krampanfall och ännu större mage jämt.

Maddek81 Låt inte sjukdommen hindra dig om ni vill ha barn! Jag har en dotter och jag hade bara ett kortare skov under graviditeten, annars var magen bättre än nånsin. Opererad är jag ju inte så jag kan inte den biten men att få barn då man har uc och ibs och akut snitt ha rjag erfarenhet av så är det nåt kring det du undrar så är det bara att fråga.

Sedan äter jag Tryptizol sen 1 år sedan. 2 tabl. På kvällen hjälper många och jag har fått färre anfall sen jag börja med dom.
    Papaverin har jag testat men bara 1 gång, jag fick en molande värk i magen som höll i sig 1 dygn eft. Antalet så därför ha rjag inte valat ta dom fler ggr men endel blir hjälpta av dom. Kräv att få något för kramperna!

Nio.se Enda problemen jag haft med hyn har varit att jag får då och då utslag kring öronen, halsen och nacken. Sen verkar det som att jag blivit solkänslig, får vattenblåsor ibland, hela ryggen var full av små blåsor för några dagar sedan och jag tror att det är asacolen som börjat göra mig känsligare för sol. För 20 år sen fick jag aldrig vattenblåsor och jag är inte den som brukar bränna mig heller och framförallt inte i Sverige.

Grådis.se Ja vi träffas inte för att gråta Hoppas vi får det att klaffa, vore så kul att ha fått träffa dig. Ser så fram emot en träff med hela sidan 
    Kär försiktigt?och stackars rump, du ska ju sitta på en båge också Smörj!

Sen till er med ledproblem! Är ni som jag, jag blir i regel bättre av långvarig värme men efter ett antal dagar börjar jag svullna. Känns som att jag sväller överallt men mest i hålor som tex knäveck. Nu när vi haft varmt ett tag har jag svällt upp.

Havsbris.se Rökning är bra på nåt vis för uc och även för chrons har jag för mig. Jag har läst att om en patient med det ska sluta röka så bör man göra det eft. Läkares ordination.
    Detta med rökning ha rman vetat i många år och det har gjorts undersökningar med bla nikotinplåster om det är nikotinet som gör oss gott men det blev inget lyckat resultat. Minns att det stod där att man får en kraftigare nikotinkick då man röker än av ett plåster, kanske det det beror på men det visste ingen. Detta läste jag för flera år och om det skett nåt nytt vet jag inte.

Jo i sommar blir det nog att vara hemma men också gör den sedvanliga turen upp till Tornedalen, träffa släkt och vänner, bada, fiska, gå på marknad, fest, basta osv.
    Min familj, mama,pappa, syster och bror med fam. Kommer till oss om 1 v, jag längtar så!
    Då jag bor så långt ifrån så får jag i regel inte besök oftare än 1g/år. Mamma och pappa var här för 1 år sedan och syrran var det 2 år sen sist och brorsan var det 3 år sen sist så det känns och jag hoppas vi får riktigt trevlig.

Sambon fyller ju 40 p midsommarafton och mamma 59 samma dag så jag ska ordna en fest här med alla, 25 pers där jag ska bjuda på middag, lekar osv. Hoppas bara det vackra vädret kommer tillbaka.

Till rökningen igen! Min mamma slutade röka för drygt 60 dgr sen och hon mår bra än. Visserligen har hon lindrig uc eller så har hon haft tur. Hon slutade med hjälp av Chapix tabletter i 17 dgr ifall nån röker här och funderar på att sluta. Det var nästan för lätt sa hon. Bra gjort tycker jag!

llas.se Jag får nog hålla med om att vi är värst
    Att ha denna tråd är guld värt! Förr hade jag ju ingen att prata med, ja ingen som kunde förstå men nu har jag många och många ggr behöver man kanske inet höra lång aharanger utan det kan räcka långt att man får ur sig allt.

Vad jobbigt att det ska böka då du väl gått igenom en op. Förstår att det inte är kul med läkage, det är inte kul att läka från nåt håll. Hoppas du får ordning på bandagen!

Dalkulla.se Vad tråkigt att se att du har det jobbigt än  Tröstkram!

jajjaB.se Tack *L* Jo jag är också en lättrörd person, eller jag har iaf blivit det med åren och än värre sen jag blev mamma.
    Förr vägra jag gråta inför andra men jag har släppt kraftigt på den fasaden med åldern, mognad och säkert självkänsla men jag har svårt för det än men jag har inga som helst problem om någon annan börjar gråta, jag är världsbäst på att trösta
    Visst tycker jag också att man ska kunna visa sina känslor.
    Att inte visa gråt för min familj tror jag är inlärt sen jag var liten. Jag minns då jag var tex 6 år och blev inlagd, påd en tiden fick föräldrarna bara vara där då det var besökstid, kl 10-19.30 och jag förstod nånstans att det var jobbigt för mina föräldrar och jag själv var fruktansvärt lessen och rädd av att ligga där helt ensam med vuxna främlingar och så fort mamma o pappa skulle gå då besökstiden var slut såg jag att dom var lesna men jag bet ihop för deras skull men då dörren stängdes storgrät jag men i smyg s inte dom andra patienterna skulle höra mig.

Efter det har jag varit ?hårdare? inför närmaste familjen och dom verkar inte genomskåda mig och jag kör samma race än idag, 33 år senare. Vill inte oroa och lasta dom helt enkelt så nämner jag nåt som är jobbigt så blir det många ggr i förbifarten.

Jag visar mig hellre lessen för andra än dom men sambon o hans fam. tex upplever jag som?.att man ska vara neutral eller glad, är man förbanad så tiger man och surar , som att det inte skulle synas?! Jag tror att känslorna gör dom rädda och osäkra.
    Nu känner jag mig lite taskig, vill dom absolut inget illa om det tolkas så, utan jag förklarar bara hur jag upplever det.

Sen har jag ju alltid bitit ihop för omgivningen då det gällt min hälsa och en sån sak är inet så lätt att ändra på, jag är ju duktig på att förtränga för mig själv tyvärr.
    Men det är klart, jag är inte mig själv till 100% för då skulle många fler ha set mina tårar *L*
    När jag pratar med er kan jag gråta ibland men ni sr ju inte mig

Rena romanen igen, sorry! =/

Kramar till er alla!

• 68an

Vågar jag skriva ps.

Måste bara berätta då det skrivs negativa saker om sjukvården här.
    Dottern blev getingstucken på handflatan på torsdag förra veckan, på dagis.
    Fröken tog bort taggen och pyssla om henne, det svällde men inte lika kraftigt som dom 2 tidigare gångerna.

I går em var allt fel för henne, hon var lessen osv men jag tolka det som trötthet.

I morse väcker hon mig gråtandes, hon hade så ont i handen sa hon, där getingen hade stuckit henne för 1 v sedan.

Jag kollade handen och den hade svällt upp igen och sen såg jag en liten mörk "sticka" där hon hade haft senaste bettet.
    Jag ringd edagis och dom bad mig ringa sjukvårdsrådgivn.

På sjukvårdsrådg. sa dom att det säket var kvar endel av taggen och att hon hade fått en infektion, dom bad mig att ringa distriktsköt. på v-c för att få komma dit och visa upp och få antibiotika omd et var som dom trode, infektion.

Jag ringde v-c men det var så så förbannat knöligt som det alltid verkar vara där nu för tiden. Efte rmånga om o men skulle jag få komma dit med henne kl 13. Jag som inbillat mig att barn får komma in typ direkt fick tji.

Jag smorde på xylocainsalva så det kanske skulle bedövas och efter 1 tim var det bättre med det onda så då fick hon åka på dagis och jag till jobbet.

Kl åker vi till v-c och 13.30 kommer en sköterska o ropar in oss, hon ser i handflatan ett bra tag och säger sen, jag måste hämta en läkare.
    Första gången jag fick ett ansikte på denna unga sköterskan som jag pratat med flera ggr i tel. ang mig själv. Hon inger ingen störra kompetens eller omvårdnad.

Läkaren kommer, tittar och känner 10 min. Säger åt henne att hon får ta en nål och försöka peta bort taggen, hon ser vettskrämd ut och ber han förklara mer....dom två sitter och pratar om den största nålen osv inför min dotter, pedagogiskt värre tänker jag, det kommer aldrig gå för nu skrämmer ni ju skiten ur henne med ert snack inför henne.

Jag inser då dom pratat klart att hon kommer aldrig våga göra detta på vår dotter för hon ser ju livrädd ut och mycket riktigt, vi blir hemskickade utan att hon tog bort taggen och utan antibiotika fast rådgivn. sa att hon skulle ha det vid en infektion.

Jag orkade helt enkelt inte opponera mig, är så förbanat trött på vår v-c så jag åkte hem och pilla själv på handen, rengjorde osv.

Det som inet känns bra däremot är att sjukvårdsrådg. sa en sak om antibiotika och läkaren en annan men man ska väl lita på dom?!

jag skule iaf vara observant på feber osv.

Om 2 dgr stänger vår v.c över sommaren och än ha rjag fått nada råd och hjälp kring mina för höga levervärden som jag hafts en i januari men vad är det att förvänta sig då jag fick vänta 5 månader på levaxin?!

Blä!

Dumt att avsluta med nåt negativt men jag kund einte låta bli

Nattkramar till er från mig!

• tröttmor

oj vilka långa romaner ni skriver här

tack 68an
    ja jag har kramper. har blivit lite bättre. varför vet jag inte. fungerar väl kanske som skov och kan bli bättre utan medicin. för det har jag inte fått någon.

oftast när jag fått mina krampanfall så har jag varken fått fisa elelr tömma tarmen efteråt. har haft ovanligt lite gaser, och bara gått på toa 2-3 ggr/dag nu under tiden jag haft kramper.
    känns det igen?

ska kolla upp medicinerna du skrev om. inegn läk har ju velat skriva ut nåt åt mig.

och så det där IRA (?) vad är det?

• Lindis41

hej hej allihopa har inte varit aktiv på ett bra tag då jag har mått toppen tills idag då börjar det igen springe på toan hela tiden ska på gastoskopi idag börjar bli lite nervös..någon som har lite tips och råd!!!

Hoppas ni andra mår hyfsat iaf!!

kram till er alla

• 68an

Har eg. inet tid att skriva nu men svarar på Lindis fråga som hastigast, får ta resten senare.

Se till att du får bla bedövningsspray i halsen, känns otäckt först, som en kvävningskänsla men är du beredd på det så klarar du det bättre, det går ju över på en kort stund.
    Be om lugnande i handen. Försök vara lugn och medgörlig men säg stopp då du behöver en vilopaus.
    Det är jobbigt men går i regel ganska fort.
    Lycka till!

• MaddeK81

Lällas: Hoppas det kommer att hjälpa dig!!!

jajjaB: Tack för välkomnande! Acetarsol använde jag ett tag förrut och det funkade jättebra, men man får bara använda medicinen en begränsad tid och ett fåtal gånger per år va? Det va det "det sparack2 på för mig, medicinen hjälpte men så fort jag va tvungen att sluta med medicinen så blev jag sjuk igen.

tröttmor: Jag hade väldiga kramper emellanåt vid toabesök, är det så du menar? Något som hjälpte mig mycket var en rektalgel som fungerar bedövande och lugnande på tarmen. Gelen har inget särskilt namn utan den heter va det är, Lidokainhydroklorid 5 mg/ml. Länk till förklaring av vad IRA är: www.ilco.nu/public/dokument.php&parent01=4

Tessi81, Fru U: Tack för välkomnande!

68an: Tack för välkomnande och peppning, jag frågar om jag kommer på nåt jag undrar över graviditet o.s.v.

• MaddeK81

Tänkte att ni kan få läsa en text jag skrev efter att jag fått beskedet om att jag va tvungen att ta tillbaka stomin efter att ha varit ihoppkopplad med IRA. Familj, vänner och bekanta vill ju så väl men i början hade jag lust att slå dom på truten när dom kom med sina förklaringar om varför stomi var bättre för mig och "huvudsaken är ju att du får må bra". Självklart är det huvudsaken, men betyder det att man måste längta efter att få stomi för det? Publicerade denna text på min blogg jag har maddepladder.blogspot.com/ och då förstod dom äntligen hur jag kände. Efter att jag hade fått förklara det kände jag dessutom att jag kunde släppa det mer och mer och verkligen börja bearbeta, hantera och gå mot målet...

--------------------------------------------------
    Här är jag nu

Ett steg är taget men jag är inte än där.
    Mot målet jag går men det är först här jag står.
    Jag måste få stå här och göra det på mitt sätt.
    En inre röst har förut alltid sagt mig ?Gör rätt, gör rätt!?
    Tillräckligt har hänt mig, så mycket har jag gått igenom att jag nu lärt mig mycket om mig själv.

Utifrån har saker kastats mot mig, världen har förändrats gång på gång.
    Kaoset har funnits kring mig, ödet har sjungit en elak sång.
    Tillslut har jag funnit ett sätt att vara som fungerar att leva på för mig.
    Jag skapar ett lugn, fast inifrån, samtidigt som sakerna fortsätter att kastas mot mig.

För att skapa lugnet behöver jag tydliga gränser.
    Jag börjar med ?jag? och ?mig? och struntar i ?du? och ?dig?
    Såhär känner jag, det här funkar för mig.

För att återgå till steget jag tagit?

Målet är nu inom sikte men det är inte det mål jag ville se.
    Min önskan är inte att vara kvar där jag nu är, att inte gå framåt alls.
    Men måste jag önska det mål jag fått, kan jag inte få önska mig nån annanstans?
    Min fråga är inte en fråga egentligen, för som sagt jag struntar i ?du? och ?dig?
    Allt jag för tillfället kan tänka på är, här och nu och jag och mig?

Att vara här gör ont.
    Nu är för mig detsamma som när jag precis hade fått beskedet.
    Jag är jag men inte så länge till.

Så känns det och så är det.
    Det är så jag sörjer, det är så jag bär det.

Gör inget misstag i er tro av vad det är, det är en sorg.
    Och en sorg måste det få vara?
    Det finns tid att hantera det finns tid att alla motgångar klara.
    Det finns tid att mot målet gå.

Men först måste jag få göra valet, att bara här stå?

Svar på tråden V.V.S.-tråden - Våga Vägra Skov! För dem med Ulcerös Colit, Crohns Tråd nummer 7