• white cheese

För oss läkarstudenter/läkare 2

För oss som pluggar till läkare, är läkare, har varit läkare, eller på annat sätt känner att de hör hemma i tråden...

Gamla tråden:
    www.familjeliv.se/Forum-5-70/m15840354.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-04-13 23:46:12:
    Den här tråden är för oss /blivande/ läkare, för diskussioner sinsemellan.
    Ni som "bara" har medicinska frågor, starta en ny tråd i ett relevant forum, tack.
    *låter otrevlig men är egentligen rätt trevlig*

• Svar på tråden För oss läkarstudenter/läkare 2
  • annry

Dr Cox: Jag lovar att ingen låter dig glömma HLA B27. Det kommer att förfölja dig resten av din yrkeskarriär!

• Auris

Vad är HLA B27?
    Det känns som något jag antingen aldrig hört talas om eller också förträngt helt. Det är ju 9 år sedan jag gick internmedicinkursen.

• Kalinka

Äh ja, alltså, det har samband med Bechterews sjukdom, och nåt mer som jag glömt just nu
    *springer iväg och gräver upp Internmedicinboken ur en gömma*

....*tillbaka* och Reaktiv artrit. Om du har ärvt HLA-B27 har du mycket högre risk för att drabbas av dessa sjukdomar.

Och jag tror att min kursare mumlade något om celiaki också.

Och jag har redan glömt varför föreläsaren pratade om det härom dagen. Jo det var för att man kan få uveit och konjunktivit när man har Bechterews sjd.

Minnet är kort men bra. Men idag var en av mina kursare jätteimponerad av att jag lyckades mäta ögontrycket mha spaltlampan, efter att ha gjort det en gång för några veckor sedan, så helt kass är jag kanske inte.

• Auris

OK. Tack. Jag ska testa maken om han hört talas om den . Han kan ju allt som är värt att veta om uveiter och konjunktiviter så är han lika okunnig som jag så vet jag att jag inte missat något viktigt.

Mäta ögontryck med spaltlampa är kul. Ett klart argument för ögonläkeriet. HLA-B27 låter som ett argument för att inte bli reumatolog.

• Auris

Maken visste vad HLA B27 är och att den innebar risk för iriter och uveiter. Fast han kom inte ihåg vad "den där reumatologsjukdomen" hette .

• SysterHedvig

I våra rheumakompendier står det särskilt att folk uttalar Bechterew fel. Han var ryss och inte tysk, men jag uttalar det nog fel ändå. Ungf. Bekk-terev? Beshtrev?

• Auris

Jag uttalar det Beshtrev men jag har ingen aning om det är rätt eller fel uttal.

Svar på tråden För oss läkarstudenter/läkare 2