• white cheese

För oss läkarstudenter/läkare 2

För oss som pluggar till läkare, är läkare, har varit läkare, eller på annat sätt känner att de hör hemma i tråden...

Gamla tråden:
    www.familjeliv.se/Forum-5-70/m15840354.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-04-13 23:46:12:
    Den här tråden är för oss /blivande/ läkare, för diskussioner sinsemellan.
    Ni som "bara" har medicinska frågor, starta en ny tråd i ett relevant forum, tack.
    *låter otrevlig men är egentligen rätt trevlig*

• Svar på tråden För oss läkarstudenter/läkare 2
  • Kalinka

SysterHedvig:
    Tell me about it! I en tidigare kurs fanns det en person som hotade studievägledaren upprepade gånger. I min gamla kurs finns det en person som lider av någon form av personlighetsstörning, alt Aspergers, och kan få för sig att börja skrika åt folk helt plötsligt. I kursen under min finns det en person som är under polisutredning för misshandel och våldtäkt av sin fd fru.

I min nuvarande kurs (har haft en termins studieuppehåll), är det så med de två personerna jag syftade på tidigare, att de lyckas mygla sig undan från den praktiska tjänstgöringen, och dessutom fuskar på tentorna. Vilket leder till att de kan ställa frågor som "Tar kroppen upp 50% av vattnet genom huden" under föreläsningar. En av dem säljer magnetiska madrasser på fritiden...

• SysterHedvig

Kalinka

man häpnar, eller hur? Den spionerande mannen hade såpass paranoida drag att han efter en föreläsning ställde sig framför klassen och radade upp en mängd anklagelser som han tyckte att vi hade mot honom, och försvarade sig mot. "Jag är inte alkoholist" etc.

Det tragiska var att efter självmordet visade det sig att han skrivit dagbok om hur mobbad och förföljd han var av oss, klasskamraterna, så modern som han dessförinnan inte haft särskilt mycket kontakt med trodde på dagbokens texter rakt av. Hon var mycket arg på oss och vi fick inte komma på begravningen.

I själva verket hade en stor mängd människor engagerat sig i honom, försökt umgås och pratat med honom, samt att kursledningen hade upprepade gånger försökt få honom att acceptera psykvård. Men han såg inte sig som sjuk och då gick det som det gick

• Ms Marriot

sexleksaksförsäljning är väl inget, men det andra låter skumt -varför kan de inte ta in mig då??? Jag som är så vettig...
    Jaja

• Algots Pappa

Hej hej!

Surfade runt på FL och hittade fram till denna lilla tråd!

Tänkte höra om man kan få vara med.

Erik heter jag och läser T10 i umeå. Blir färdig till nästa jul alltså.

Kul med en tråd för läkarstud!

• Auris

novalee: Jag hade 2.0 på högskoleprovet så jag kom in på första försöket. I Umeå brukar intaget "bara" ligga på 1.9

• novalee

Åsa: OK! jag har funderat ett tag på ssk,men läkare är mer lockande just nu för mig. Men jag måste läsa upp behörigheten först till att börja med! Svårt val,hur är det att plugga tycker du då? Trivs?

• Auris

novalee: Ja. Jag trivdes med studierna. Nu är jag klar sedan 5år och jag trivs med jobbet också. Läkare är ju mer omväxlande än sköterska. Mer stimulerande på många sätt. Men det är också mer ansvar och svåra beslut.

Om du känner att läkare är mer lockande och du har möjlighet att komma in så tycker jag absolut du ska satsa.

Svar på tråden För oss läkarstudenter/läkare 2