SysterHedvig skrev 2007-04-17 08:17:06 följande:
www.familjeliv.se/Forum-2-113/m19606195.htmlApropå anmälningshysteri (inlägg 16 & 17) och att det faktiskt finns folk som inte mässar "Anmäl Anmäl Anmäl!!!!". Så skönt att se. Jag känner mig nervös inför att sluta skolan och börja jobba på riktigt. Man har ju en vag misstanke om att de flesta ser läkare som någon typ av undermänniskor som ska lösa alla problem och skriva ut alla läkemedel man ber om, gör man det inte är man ond ond ond och ska gå på charmkurs samt bli skinnflådd.
Jag tror inte att folk som mässar anmäl, anmäl, förstår riktigt vilka följder det får. Jag ser en trend nu att duktiga läkare inte gör det som de tror är bäst för patienten, utan istället helgarderar sig för att inte kunna bli anmälda. Det leder till större kostnader för samhället, sämre vård till patienten och mer stressade läkare.
Självklart ska läkare som är nochalanta och slarviga anmälas, men av det jag ser så gäller det en väldigt liten del av kåren. Sen tror jag att många anmälningar i själva verket beror på missförstånd, och att läkaren inte har/tar sig tid att förklara ordentligt så att patienten förstår. Inte på att läkaren gjort en felbedömning.
Läkarkåren som helhet lider svårt av duktighetskomplexet, även om det finns ett par av mina kursare (av 70 st), som jag inte skulle lämna mina barn till, om ni förstår vad jag menar.