• white cheese

För oss läkarstudenter/läkare 2

För oss som pluggar till läkare, är läkare, har varit läkare, eller på annat sätt känner att de hör hemma i tråden...

Gamla tråden:
    www.familjeliv.se/Forum-5-70/m15840354.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-04-13 23:46:12:
    Den här tråden är för oss /blivande/ läkare, för diskussioner sinsemellan.
    Ni som "bara" har medicinska frågor, starta en ny tråd i ett relevant forum, tack.
    *låter otrevlig men är egentligen rätt trevlig*

• Svar på tråden För oss läkarstudenter/läkare 2
  • Jalapeno

tack kalinka. Jag brukar berätta när jag bryter mot journalföringsregler/lagar. Det brukar ta skruv men vissst är det skitsvårt. Min ingifte farbror la sig  i hela släktens åkommor och min faster kommer inte med ett piller. Två extremer i hantera-släkten-problemet. Min lilla mamma gillar farbrodern bättre. För han gav ju henne stesolid när hon hade nackspärr. Vilket ju f ö är världsbästa behandlingen men inte fanken kan man skriva ut såna piller bara för att vara snäll.

Kalinka skrev 2007-04-16 16:19:31 följande:
    Det tog förresten mig flera veckor in på Internmedicinska året, innan en vänlig själ förklarade för mig att man måste låta TVÅ signaler gå fram när man söker folk. Och när vi fick egna sökare på kirurgen så var det ingen som talade om att när någon söker en utifrån måste man svara direkt. Och när man söker någon utifrån, ska man vänta kvar tills de svarat, inte lägga på efter två signaler....
    känner igen det där.... men när nån annan skriver omd et är det ju kul
  • SysterHedvig

www.familjeliv.se/Forum-2-113/m19606195.html

Apropå anmälningshysteri (inlägg 16 & 17) och att det faktiskt finns folk som inte mässar "Anmäl Anmäl Anmäl!!!!". Så skönt att se.

Jag känner mig nervös inför att sluta skolan och börja jobba på riktigt. Man har ju en vag misstanke om att de flesta ser läkare som någon typ av undermänniskor som ska lösa alla problem och skriva ut alla läkemedel man ber om, gör man det inte är man ond ond ond och ska gå på charmkurs samt bli skinnflådd. Fundersam

• non compos mentis

Ah, tack för uppmuntran! Man kanske ska ta och bli reumatolog då. Eller Hematolog, om jag kan komma i håg JAK2, som tydligen är mycket spännande!

Okej, slutspurt, nu står det en diger lunta tentor framför mig, det är bara att köra och hoppas tygen håller på fredag! 
    Jag rådfrågar er om jag fastnar med nåt, hopppas det är okej
  • non compos mentis

ouuuuu! it´s a sign! Jag ska bli reumatolog. 

Första frågan jag viker upp: Hans 28 år, tidigare frisk, bla bla bla. Bultande smärta höger öga och rodnad på ögonvitan runt regnbågshinnan. Diagnos: Irit. Ögonläkarn frågar om han haft led-eller ryggbesvär. Denna fråga förväntar sig hans inte att få av ögonläkaren.
    Nej, jag kommer aldrig glömma vare sig HLA B27 eller Bechterew. Bara hur det uttalas.
  • Kalinka

Tyras föräldrar skrev 2007-04-16 22:13:19 följande:

tack kalinka. Jag brukar berätta när jag bryter mot journalföringsregler/lagar. Det brukar ta skruv men vissst är det skitsvårt. Min ingifte farbror la sig  i hela släktens åkommor och min faster kommer inte med ett piller. Två extremer i hantera-släkten-problemet. Min lilla mamma gillar farbrodern bättre. För han gav ju henne stesolid när hon hade nackspärr. Vilket ju f ö är världsbästa behandlingen men inte fanken kan man skriva ut såna piller bara för att vara snäll. känner igen det där.... men när nån annan skriver omd et är det ju kul
    Stesolid mot nackspärr!!! Jag är en de där läkarna som har en enorm respekt för att använda benzo, och inte tycker att det ska skrivas ut som helst (en uppfattning som delas av kursledningen på psyk här i Uppsala). Om man har spenderat tre veckor på beroendekliniken blir man ännu mer skraj för vad som kan hända. Benzo-abstinens säger jag bara...
  • Kalinka
    SysterHedvig skrev 2007-04-17 08:17:06 följande:
    www.familjeliv.se/Forum-2-113/m19606195.htmlApropå anmälningshysteri (inlägg 16 & 17) och att det faktiskt finns folk som inte mässar "Anmäl Anmäl Anmäl!!!!". Så skönt att se. Jag känner mig nervös inför att sluta skolan och börja jobba på riktigt. Man har ju en vag misstanke om att de flesta ser läkare som någon typ av undermänniskor som ska lösa alla problem och skriva ut alla läkemedel man ber om, gör man det inte är man ond ond ond och ska gå på charmkurs samt bli skinnflådd.
    Jag tror inte att folk som mässar anmäl, anmäl, förstår riktigt vilka följder det får. Jag ser en trend nu att duktiga läkare inte gör det som de tror är bäst för patienten, utan istället helgarderar sig för att inte kunna bli anmälda. Det leder till större kostnader för samhället, sämre vård till patienten och mer stressade läkare.

Självklart ska läkare som är nochalanta och slarviga anmälas, men av det jag ser så gäller det en väldigt liten del av kåren. Sen tror jag att många anmälningar i själva verket beror på missförstånd, och att läkaren inte har/tar sig tid att förklara ordentligt så att patienten förstår. Inte på att läkaren gjort en felbedömning.

Läkarkåren som helhet lider svårt av duktighetskomplexet, även om det finns ett par av mina kursare (av 70 st), som jag inte skulle lämna mina barn till, om ni förstår vad jag menar.
  • SysterHedvig

kalinka - du har helt rätt. Men det är en etiskt sett problematisk sits att vem som helst med bra betyg faktiskt kan komma in på utbildningen. Vi har haft två självmord i min kurs, varav den ena personen kom med hot och spionerade på kursare. Jag vet att det i en tidigare kurs här på Lunds Universitet fanns en läkarstudent som ansågs vara så olämplig att man inte examinerade denne, det saknades ett poäng i kursen Personlig Utveckling som man inte släppte till - just för att denne inte skulle komma ut i yrkeslivet.

Svar på tråden För oss läkarstudenter/läkare 2