• white cheese

För oss läkarstudenter/läkare 2

För oss som pluggar till läkare, är läkare, har varit läkare, eller på annat sätt känner att de hör hemma i tråden...

Gamla tråden:
    www.familjeliv.se/Forum-5-70/m15840354.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-04-13 23:46:12:
    Den här tråden är för oss /blivande/ läkare, för diskussioner sinsemellan.
    Ni som "bara" har medicinska frågor, starta en ny tråd i ett relevant forum, tack.
    *låter otrevlig men är egentligen rätt trevlig*

• Svar på tråden För oss läkarstudenter/läkare 2
  • Kalinka

Välkommen Erik!

Jag läser T10 i Uppsala, så jag blir också klar till jul!

• Kalinka
    SysterHedvig skrev 2007-04-19 17:53:58 följande:
    Kalinkaman häpnar, eller hur? Den spionerande mannen hade såpass paranoida drag att han efter en föreläsning ställde sig framför klassen och radade upp en mängd anklagelser som han tyckte att vi hade mot honom, och försvarade sig mot. "Jag är inte alkoholist" etc.Det tragiska var att efter självmordet visade det sig att han skrivit dagbok om hur mobbad och förföljd han var av oss, klasskamraterna, så modern som han dessförinnan inte haft särskilt mycket kontakt med trodde på dagbokens texter rakt av. Hon var mycket arg på oss och vi fick inte komma på begravningen. I själva verket hade en stor mängd människor engagerat sig i honom, försökt umgås och pratat med honom, samt att kursledningen hade upprepade gånger försökt få honom att acceptera psykvård. Men han såg inte sig som sjuk och då gick det som det gick
    Vad tragiskt! Jag och flera av mina gamla kursare har flera ggr önskat att han som vi tror har en personlighetsstörning skulle söka hjälp. Han har inte riktigt paranoida drag. Det är svårt att beskriva honom. Han pluggar otroligt mycket, och verkar väldigt ensam. Han ringer ofta hem till folk som han inte brukar prata med normalt och bara kallprata om ingenting. Och sen är det det där med att han börjar skrika och gorma åt folk när saker och ting inte går som han tänkt sig.

Han i kursen under mig vet jag inte om han är skyldig till väldtäkt och misshandel av fd frun, men så konstigt som han betett sig i skolsammanhang skulle det mkt väl kunna vara sant. Han har gjort saker som inte passar sig att nämna här, bla i samband med anatomidissektioner.
  • novalee

åsa: ja det känns ju mer lockande just nu! Men i så fall måste jag läsa Fy a+b,Ma c+d,Ke a+b & Bi a+b! så de är ju ett tag innan jag ens kan söka! Vet inte exakt hur högt snitt jag har,men jag har redan behörigheten till ssk! nackdelen är åxå att läkarprogrammet inte finns där vi bor(gävle). Ska vara mammaledig ett år nu så har ju tid att tänka lite! men de är svårt! känns kanske lite onödigt att först plugga ssk & sen läkare..

• Kalinka

Novalee:
    Det låter som att naturvetenskapligt basår skulle vara perfekt för dig. Och det är ju inte alls omöjligt att pendla mellan Gävle och Uppsala. Tror att det går snabbare än att pendla mellan Uppsala och Stockholm, som många här i Uppsala gör.

Läkare är världens roligaste jobb. Och det är vanligt att man har barn när man pluggar till läkare.

• Kalinka

Jag hade också 2.0 på högskoleprovet, så jag kom också in på första försöket.

• novalee

kalinka: ja jag har läst lite om basåret! verkar intressant! får man fråga vad ni hade i snittbetyg? antingen satsar jag på att göra många högskoleprov eller plugga som en galning för att få upp betygen! vi har en dotter nu på 14 mån & väntar en till i aug.

Går ju som sagt fort att pendla mellan gävle-uppsala.

Vet ni vart man kan läsa basåret? finns det på distans?

• Kalinka

Det brukar finnas på de flesta högskolor. Jag skulle bli förvånad om de inte har det på Högskolan i Gävle.

Jag tog mig ju inte in på betygen. Jag hade inte dåliga betyg (19.35), så hade jag inte skrivit så bra på högskoleprovet skulle jag nog ha satsat på att plugga upp de kurser jag hade VG på, men det behövde jag ju inte!

• Algots Pappa

Kalinka: Kul kul! Vad blir det för sommarvik?

• Algots Pappa

Novalee: Tog mig in på betyg. Gick ut med 19.8 och fick komplettera upp en kurs på komvux.

Satsa på att läsa till läkare, det är helt klart värt det! Större möjligheter efter utbildningen!

Svar på tråden För oss läkarstudenter/läkare 2