• white cheese

För oss läkarstudenter/läkare 2

För oss som pluggar till läkare, är läkare, har varit läkare, eller på annat sätt känner att de hör hemma i tråden...

Gamla tråden:
    www.familjeliv.se/Forum-5-70/m15840354.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-04-13 23:46:12:
    Den här tråden är för oss /blivande/ läkare, för diskussioner sinsemellan.
    Ni som "bara" har medicinska frågor, starta en ny tråd i ett relevant forum, tack.
    *låter otrevlig men är egentligen rätt trevlig*

• Svar på tråden För oss läkarstudenter/läkare 2
  • Kalinka

Eh, ingen FP eller sjukpenning under AT och ST??!! Hon verkar mer än lovligt snurrig. Hade hon någon motivering till varför det skulle vara så?

• erika86

Ja, att man var under utbildning då.

• Auris

White cheese: Det är ju olika men hos oss började inte AT-blocken förrän en bit in i februari. Jag har för mig att jag hade tre veckor ledigt mellan examen och AT-start. Annars kan man nog förhandla om att få förskjuta blocket någon månad. Det beror helt på vart man vill vara och hur förhandlingsvilliga de är.

erika: påståendet är helt befängt. Självklart är man berättigad till fp och sjukpenning när man gör AT och ST. När skulle man annars kunna skaffa barn? AT och ST är ju avlönat arbete och räknas som sådant av fk. Jag har själv fått två barn under ST och jag hade flera kompisar som fick under AT.

• erika86

Åsa: Det var det jag tänkte, fattade inte hur man skulle kunna få barn eller vad som händer om man blir sjuk. Det lät inte klokt. Hon pratade bl.a. om att man borde skaffa en försäkring som täcker om man blir sjuk av den anledningen...

• white cheese

ÅsaKJ:
    Ok, tack. Då får jag hålla tummarna för att det är en "paus" däremellan då... =)

Ny fråga: Vad händer om man inte klarar examen? Jag menar, jag antar att man söker AT:n innan man vet resultatet på examen, men måste man inte ha klarat den för att få börja? Blir man tvungen att tacka nej till AT-tjänsten om man kuggar?

Oj, vad skumt att diskutera examen... Är ju jättelångt kvar... fast ändå inte. :-/

• Auris

White cheese: Jag kommer faktiskt inte ihåg hur det var men jag har för mig att de ordnade en omtenta som låg så till att man skulle hinna göra den och få ut sin examen innan AT började. Vad som händer om man missar omtentan också vet jag inte. Om man inte har fått ut examen kan man ju inte börja AT. Frågan är om man måste tacka nej till blocket då eller om man bara kan förskjuta starten.

• erika86

Tyras föräldrar: 83% Burke. Vem blev du då?

Svar på tråden För oss läkarstudenter/läkare 2