• white cheese

För oss läkarstudenter/läkare 2

För oss som pluggar till läkare, är läkare, har varit läkare, eller på annat sätt känner att de hör hemma i tråden...

Gamla tråden:
    www.familjeliv.se/Forum-5-70/m15840354.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-04-13 23:46:12:
    Den här tråden är för oss /blivande/ läkare, för diskussioner sinsemellan.
    Ni som "bara" har medicinska frågor, starta en ny tråd i ett relevant forum, tack.
    *låter otrevlig men är egentligen rätt trevlig*

• Svar på tråden För oss läkarstudenter/läkare 2
  • Kalinka

Jodå, jag var i Vietnam. Jag tog Hep A, Tyfoid och Dukoral. Men jag skulle nog skippa Dukoralen idag. Den är dyr och halvkass, och turistdiarre-skyddet är minst sagt mediokert. Vi fick diarre allihopa ändå.

Det beror lite på vart i Vietnam man ska åka också. De som åkte upp i bergen tog Japansk encephalit en del. Och det var några som åt malaria-profylax. Men jag åkte längs med kusten så då tyckte jag att det kändes onödigt. Och sen är jag lite korkad och tycker om att leva livet lite på gränsen sådär också...

• non compos mentis

Ah

jag ska nog bara hålla mig längs kusten den sista veckan som jag är kvar själv. Och turistdiarré har man ju vart med om förr. Så då får det bli Hep A och Tyfoid då. 
    Åkte du VT eller HT?
  • non compos mentis

Värme är lugnt för min del, har ju trots allt bott i Australien men regn?

ursäkta om jag är jobbig, men har du några tips på skönt ställe att spendera en vecka på?
  • Kalinka

Ska du flyga både till och från Hanoi? Vi flög till Hanoi och från Saigon, det tog ungefär två veckor att ta sig ner till Saigon. Vi stannade i Nha Trang ungefär fyra dagar. En badort med lång strand och jättefin Sailing Club. Man kan få massage på stranden och dricka jättegoda fruktdrinkar och sånt. De flesta badorterna ligger ganska långt söderut, så det kan bli jobbigt om man ska flyga tillbaka från Hanoi.

Vi hade kunnat skippa Hoi An alla gånger. Hemsk stad. Den är ju fin med alla sina gamla hus, men inkastarna till skrädderierna var hemska, i alla fall när vi var där. Jag vet att de periodvis har försökt få bort dem.

Hue var roligt för att man kan ta bussturer in Demilitariserade zonen därifrån, vilket var jätteintressant. Inte minst om man lyckas få ett gäng skränande Texasbor på sin tur, som dessutom vill diskutera sanningshalten i berättelserna på museumen med guiden....

Det var lite tips sådär. Nu ska jag gå och lägga mig!

• Kalinka

Regn är nog omöjligt att undvika tyvärr. De har inte riktigt någon regnperiod i mellersta och norra delarna, så det kommer lite när man minst väntar sig det.

• non compos mentis

Okej, tack så mycket! 

jo jag flyger både till och från hanoi, så jag vill egentligen bara ta mig någonstans och slappa en fyra fem dagar och åka hem igen. Sen läste jag att maj-juni var de absolut värsta regnmånaderna på året, därför undrade jag.
    sov så gott!
  • non compos mentis

Tyras

ska genast kolla upp!
  • KickStart
    Dr Cox skrev 2007-04-23 21:58:35 följande:
    Apropå blåsljud... när jag var på stroke så bad en av läkarna mig att gå och lyssna på en viss patients hjärta (som han alltså visste hade kraftiga blåsljud, men det gjorde inte jag) Glad i hågen gick jag dit och lyssnade och lyssnade och hörde inte ett skit! Blev svettig och gick tillbaka varpå läkaren ber mig berätta vad jag hörde. "jo....ja.....jag hörde inte så värst mycket om jag ska vara ärlig" svarar jag och läkaren, som är en mycket snäll människa hade svårt att dölja sin oro över min inkompetens men svarade att han då ju måste gå och lyssna igen, för i morse hade hon ju haft tydliga blåsljud. Jag kände mig rätt menlös. Men det visade sig att vi pratade om olika patienter Till våra bådas stora lättnad.

Vilket rabalder *S*
    S´Rioghal Mo Dhream= Royal is my race= Clan MacGregors motto!
Svar på tråden För oss läkarstudenter/läkare 2