• white cheese

För oss läkarstudenter/läkare 2

För oss som pluggar till läkare, är läkare, har varit läkare, eller på annat sätt känner att de hör hemma i tråden...

Gamla tråden:
    www.familjeliv.se/Forum-5-70/m15840354.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-04-13 23:46:12:
    Den här tråden är för oss /blivande/ läkare, för diskussioner sinsemellan.
    Ni som "bara" har medicinska frågor, starta en ny tråd i ett relevant forum, tack.
    *låter otrevlig men är egentligen rätt trevlig*

• Svar på tråden För oss läkarstudenter/läkare 2
  • KickStart
    novalee skrev 2007-05-22 19:19:13 följande:
    sitter här & funderar över mina studier.. ge mig peppning!! kan ni ge mig goda råd om varför man ska bli läkare? vill så gärna,men det känns så långt dit.
    *pepppeppepp*

Det är ett trevligt yrke där man får träffa massvis med trevliga, ibland sjuka, människor
    S´Rioghal Mo Dhream= Royal is my race= Clan MacGregors motto!
  • Kalinka

Från det ena till det andra. Idag fick jag papper från mitt jobb i sommar. Och vet ni vad det står? Det står Underläkare X X. Inte kandidat! När jag såg det slog magen en volt. Det känns megastort!! (Tillåter mig själv att vara riktigt barnslig och omogen).

Underläkare, jag är underläkare!!!! Om så bara för en sommar, innan jag blir kandidat igen till hösten.

• Kalinka
    novalee skrev 2007-05-22 19:19:13 följande:
    sitter här & funderar över mina studier.. ge mig peppning!! kan ni ge mig goda råd om varför man ska bli läkare? vill så gärna,men det känns så långt dit.
    Det är världens roligaste jobb. Det är omväxlande. Du får en chans att göra något meningsfullt av ditt liv.
  • novalee

kalinka: där sa du nåt! det som känns jobbigt nu är ju att läsa lite betyg innan jag ens har chans att söka in. sen så får man ju räkna med att det är svårt att komma in åxå. sen så lär jag pendla om jag nu kommer in sen om x antal år..

men de vore en dröm!

är det bra betalt tycker ni? förlåt om jag är nyfiken!

• Kalinka
    novalee skrev 2007-05-22 19:36:12 följande:
    kalinka: där sa du nåt! det som känns jobbigt nu är ju att läsa lite betyg innan jag ens har chans att söka in. sen så får man ju räkna med att det är svårt att komma in åxå. sen så lär jag pendla om jag nu kommer in sen om x antal år..men de vore en dröm!är det bra betalt tycker ni? förlåt om jag är nyfiken!
    Till en början är det inte så bra betalt (beror ju såklart på vad man jämför med), men efter AT är lönen helt OK.
  • Cuthalion

Kalinka - Idioter inom sjukvården finns det gott om, precis som på alla andra ställen där det jobbar människor .

Ett av skälen till varför jag hoppas komma in på KS om ett år

• SysterHedvig

Kalinka - nej vad roligt, det måste vara kul att få en lapp med bekräftelse

Idag fick jag meddelande från skolan att jag fått studieplats till hösten. Egentligen var det aldrig någon risk för att jag inte skulle få det, men det känns ju alltid skönt att få det svart på vitt. Och nu ska jag börja fippla med CSN också.. suck.

• Kalinka

Det är jätteskoj! Minst sagt!

Skönt att få plats igen. Jag har ju ocskå haft uppehåll, och det var jätteskönt att få veta att man fick börja igen. Det har varit lite olika mellan terminerna, vissa terminer har de fått klämma in folk med spett, på plats för endast en termin, utan garanti om att få fortsätta terminen efter. Ibland har folk fått vänta en termin till. Men just när jag skulle börja igen var det tydligen inget problem.

CSN är luriga, men efter att jag började fylla i e-ansökan har mitt liv blivit betydligt enklare. En av mina föreläsare när jag läste frist kurs sa "CSN har ju bättre koll på min ekonomi än vad jag själv har".

Hur gammal kommer din dotter att vara när du börjar?

• SysterHedvig

Kalinka - okej då får jag rota fram den där personliga koden som CSN tjatar om. Undrar vilken pärm den ligger i...

Hilma kommer vara nästan 10 månader när jag börjar. Fästmannen tar pappaledigt hela termin 8 och sen skolar vi in henne på dagis efter årsskiftet Det ska nog gå vägen.

Svar på tråden För oss läkarstudenter/läkare 2