• Fröken85

SYLTFISK

Här samlas vi tjejer...

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-04-22 18:50:21:
    Presens, 29 år, egenföretagare, Skåne: ca dec-07
    Fi81, 25 år, Controller, Frankfurt: dec-07/jan-08
    Fröken85, 21 år, lärarstudent, Jönköping: jan-08
    Frila2, 23 år, ssk, Göteborg: jan-08
    Skrutt83, 24 år, ekonomistudent, Stockholm: april/maj-08
    Luscious, 23 år, blivande förskollärare, Karlstad: juni-08
    Thulan, 22 år, blivande ssk, Västerås: juni-08
    Elessario, 21 år, blivande ssk, Göteborg: juni-08
    Yoyna, 25 år, ssk, Stockholm: tidigast aug-08
    susannapanna, 23år, biomedicinstud., Stockholm: nov-08
    Cia80, 26 år, Undersköterska, Linköping: dec-08

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-04-22 18:56:32:
    Här träffades vi:
    www.familjeliv.se/Forum-11-238/m17872129.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-05-01 23:30:58:
    ändring: Fi81, 25 år, Controller, Frankfurt: mars-08

• Svar på tråden SYLTFISK
  • FiL81

jodå, och så är det vanligt att en läkare skriver ut recept på "alternativmedicin" och att man kan få betalt från sin försäkringskassa (här kan man välja vilken försäkringskassa man vill va med i) för en vistelse på en kurort, kurhotell eller liknande

men när det handlar om att vara gravid i Tyskland, så har jag bara hört positivt från svenskar som jämför med Sverige. UL betalas av ens försäkringskassa ett flertal (5-7) gånger och barnmorskan kommer hem till en någon timme var- och varannan dag och hjälper en de första veckorna efter födseln. Dock får man inte ha lustgas här :(

• Frila2
    FiL81 skrev 2007-05-29 22:59:20 följande:
    jodå, och så är det vanligt att en läkare skriver ut recept på "alternativmedicin" och att man kan få betalt från sin försäkringskassa (här kan man välja vilken försäkringskassa man vill va med i) för en vistelse på en kurort, kurhotell eller liknandemen när det handlar om att vara gravid i Tyskland, så har jag bara hört positivt från svenskar som jämför med Sverige. UL betalas av ens försäkringskassa ett flertal (5-7) gånger och barnmorskan kommer hem till en någon timme var- och varannan dag och hjälper en de första veckorna efter födseln. Dock får man inte ha lustgas här :(
    Det var ju lite skillnad mot Sverige måste man ju säga. Här får inte läkare skriva ut eller rekomendera alternativmedicin som det inte är vetenskapligt forskat på. 
    Hade inte varit helt fel med besök av B; efter förlossingen nej. Ingen lustgas? 
  • Cia80

God morgon tjejer!
    Hoppas att ni sovit gott. Själv ska jag snart krypa ner under täcket.

lusse,
    Ja, vem vet...

Yoyna,
    Ja, jag lyckas varje månad känns det som, att hålla spänningen på topp menar jag

Uppdatering:
    Ingen mens i sikte. Men mensen var en dag sen förra månaden så samma sak kan säkert hända även denna månad.

• enlitenbitkaka

Go´morron!!

Intar lite frukost, ska strax till skolan och begära ut min betyg. Ikväll blire grillat med två kompisar som sagt....om bara vädret ville pigga till sig

Appropå det där med svensk-/tysk sjukvård ochmed besök av BM...är det obligatoriskt? Tycker det låter jobbigt ja. Första tiden vill man ju etablera sig som familj, bara njuta liksom, inte ha en BM som pringer hemma hos en ideligen...*haha*
    Men har läst här (tror jag) att man ibland får hembesök från BM under den första veckan hemma för att kolla vikt/längd, me det kanske inte är överallt?

Cia:
    Spänningen tätnar *hoppas*

.?:*¨¨*:?. www.wannabemama.blogg.se .?:*¨¨*:?.
  • Cia80

lusse,
    Sambon ska införskaffa grav test så vi ev. kan testa på lördag morgon.
    Så nu gissar jag att det bara är att vänta.

Nu måste jag dock sova.

Hörs senare.
    Kram

• Yoyna

Vi väntar med dig Cia!

Fi: Jag har läst en del lite udda grejer om tysk sjukvård, t.ex. att de ofta rekommenderar naturmedicin, nått som svenska läkare sällan gör (som jag har upplevt det iaf). Har läst att gravida rekomenderas att dricka fänkålste och nån gång har jag läst att även nyföddda ska dricka det!!! Men vet tyvärr inte vad det ska vara bra för... Du kanske vet Fi? Vad beror det på att lustgas ej används???

Lusse: Ofta erbjuds man ett hembesök av sin bvc-sköterska (som inte är bm utan distrikts-sköterska för det mesta). Från början var nog tanken att man skulle få lite mer koll på familjesituationen, men nu tror jag mer att det är för att det kan vara skönt att slippa ta sig till bvc de första dagarna hemma. Det som görs på första besöket är i princip bara viktkoll, och sen tid för frågor och funderingar. Men det är INTE obligatoriskt med hembesök, man kan självklart tacka nej och åka till BVC själv.

• enlitenbitkaka
    Cia: Vad spännande! Glöm inte att informera dina Syltfiskar

Yoyna: Är det så överallt, att dem kan komma hem om man vill det? För första kontrollen alltså? Vet inte hur vi ska göra. Vi bor mitt i stan och här e alla VC och familjeläkare helt uppbokade, fanns bara någora plaster i en håla några mil utanför stan. Men BVC/MVC har inget med det att göra va? Vi kan fortfarande gå med bebis på BVC/MVC på VC här? Även fast vi inte tillhör den VC egentligen....*förvirrad*

Nu är jag iaf officiellt student Nästan....har ett betyg kvar som ska sättas och hon skulle skriva in det idag eller imorgon och slutbetyget får jag ut på fredag!!!! *glad*

Ska alla syltisar gör idag då?
  • FiL81

vet faktiskt inte om det är obligatoriskt med BM-besök här.... maste kollas upp!

joda, fänkalste är de tokiga i här. Ges vanligen till bebisar. vet faktiskt inte varför. De pastar väl att det är nyttigt. Lite väl generell anledning kanske.

Lika skumt med lustgasen. Den pastas vara skadlig för barnet.

• enlitenbitkaka

Ja undersök detta Fi!

Hmm....Lindex har ju öppnat webshop och där finns Mom-kollektionen, jag är besviken. Hoppas någon shapar upp kollektionen för är det här de enda som finns när det blir dags för oss, kommer jag bli deprimerad http://www.lindex.se/Products/ProductCategoryStartPage.aspx?id=7849&subid=492712

Men den här pyjamasen kan jag gå med på...så söt: http://www.lindex.se/Products/ImageZoom.aspx?prodid=486697&color=468175&file=ProductImages/S0000005854731_F_W40_070312121740.jpg

• susannapanna

Hej hopp! Jag tror jag har fått vattkoppor Jag är helt prickig på örat och ryggen. Ska til vårdcentralen om en timma.

Annars hade jag tenta igår och det kändes helt OK, vilket lovar gott!

kramkram