• Fröken85

SYLTFISK

Här samlas vi tjejer...

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-04-22 18:50:21:
    Presens, 29 år, egenföretagare, Skåne: ca dec-07
    Fi81, 25 år, Controller, Frankfurt: dec-07/jan-08
    Fröken85, 21 år, lärarstudent, Jönköping: jan-08
    Frila2, 23 år, ssk, Göteborg: jan-08
    Skrutt83, 24 år, ekonomistudent, Stockholm: april/maj-08
    Luscious, 23 år, blivande förskollärare, Karlstad: juni-08
    Thulan, 22 år, blivande ssk, Västerås: juni-08
    Elessario, 21 år, blivande ssk, Göteborg: juni-08
    Yoyna, 25 år, ssk, Stockholm: tidigast aug-08
    susannapanna, 23år, biomedicinstud., Stockholm: nov-08
    Cia80, 26 år, Undersköterska, Linköping: dec-08

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-04-22 18:56:32:
    Här träffades vi:
    www.familjeliv.se/Forum-11-238/m17872129.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-05-01 23:30:58:
    ändring: Fi81, 25 år, Controller, Frankfurt: mars-08

• Svar på tråden SYLTFISK
  • Skrutt 83

Vad skoj! Hoppas att kroppen kommer igång snabbt också, kommer inte ihåg hur min fungerade innan. Jag äter Yasmin28 det senaste året, de fungerar bra, visst lusten å humöret har väl påverkats lite men det gör det nog av alla hormoner. Innan åt jag Trinovum28 och hade även NuvaRing ett tag, den fungerade bra men tyckte det kändes lite för obeprövat..

Ja det är sannerligen en riktig humörhöjare att vara nykär! Skönt med en lugn sommar, skönt att ha sommarhus att åka iväg till. ÅÅ vill också till Göteborg å gå på Liseberg!

• Skrutt 83

Hej goa fröken! =)

Ja det är inte lätt när alla runt omkring har bebbar i mage och vagn.. Har också extrem längtan men vi får försöka tänka på att tiden går hyfsat snabbt ändå, vi har ju "kännt" varandra och skrivit i över 2 månader redan! Snart är det vår tur! =D När jag längtar som intensivast så försöker jag tänka att jag ska njuta av tiden som det bara är jag och sambon, tid då vi kan vara impulsiva och göra vad vi vill, sen kommer vi ha liten som tar upp all vår tid!

Kommer också hänga här en hel del i veckan, sambon har mkt på schemat, så vi kan ha sällskap =)

• Frila2

Lusse: har man blindtarmsinflammation så "ska" det göra ont på höger sida, lite ovanför ljumsken. Om du får väldigt ont på höger sida kan du prova med att lyfta ditt högre ben så mycket det går upp mot kroppen/magen. Om det slutar göra ont då kan man börja misstänka blindtarmen.
    Spontan så tänker jag faktiskt på två saker:

Vattenfyllda cystor är den ena. Ont vid äggstockarna, ner i ljumskarna och ryggen är ganska klassiskt. Vätskefyllda cystor är ofarliga och försvinner av sig själva (oftast).

Endometrios är det andra. Har du mer ont runt mens? Eller du kanske inte har mens pga p-pillrerna? Smärta vid mens, samlag etc är vanligt och just vid livmodern, äggstockarna och ljumskarna. 

Om du har så ont att du inte kan stå upprätt så ska du absolut ringa sjukvårdsupplysningen. Fixar du smärtan/att det är ok, du kan går och röra dig utan problem kan du alltid ringa vårdcentralen imorgon. 

Skrutt: grattis får man väl säga. Du har ju lyckats övertyga honom bra. Vi kommer vara många som hoppas i fortsättningen

• Fröken85

Tänk va många frågor vi kommer ha om kroppen sen... Vilken av er ssk kommer plugga in sig lite extra på gravsymptom? 'hihi'... Snacka om eftertraktad..

Förresten, Vem var det som planerade att läsa till barnmorska...?

• Thulan

Fröken85: Jag planerar att läsa till barnmorska, och så tror jag att Yoyna också är inne på det.

• Frila2

Kommer också hänga här en hel del men jag hänger mest här på natten och då är det ingen vaken (sen undrar jag ibland om mina inlägg som jag skriver på natten syns *skäms över att vara fjortis* eftersom jag inte får bågra svar).

Har ett litet dilemma.
    Jobbar ju på natten nu och försöker hitta ett annat jobb. Vill inte jobba natt egentligen men har samtidigt börjat känna att det funkar bättre och bättre på natten. Trivs väldigt bra på min avdelning och med personalen men det finns ingenting på dagen.  
    Nu ringde chefen på grannavdelningen, en avdelning där jag jobbar tidigare och trivdes bra. Hon har en fast tjänst på dagen att erbjuda mig från sommaren. Problemet är att man ger väldigt mycket cytostatika på den avdelningen och missfallsrisken är mycket högre på en sån avdelningen än en "vanlig" avdelning utan cyt. Dessutom försvinner tre av de sjuksköterskorna som jag tycker mest om på avdelningen - det blir tre unga (med mig inräktnat) och några medelålders jättetrevliga men även två grinkärringar som jag inte gillar.

Vet inte hur jag ska göra. Grannavdelningen låter ju superbra men jag tvekar ändå. Jag gick ju därifrån och vill jag gå tillbaka?

• Skrutt 83

Frila: Hehe tack! Ja att han föreslog avbrutet är nog ett STORT steg i rätt riktning, kanske hans sätt att säga att han börjar bli redo?! Tror att han har lite svårt för det här att man ska bestämma att nu sätter vi fart! Tycker nog det är skönt att låta ödet bestämma!

Vad har du gjort idag då Frila?

• Frila2

Fröken: Jag *vinkar* kommer bli grymt bra på graviditetssymtom. Har redan börjat läsa lite.

När jag började plugga till ssk var min tanke att jag skulle bli bm. Fanns inga alternativ. Men sedan var jag på förlossningen och kände sedan att det inte var min grej riktigt. Men nu börjar tankarna snurra igen. Kanske ska jobba på bb ett tag och se om man fortfarande vill bli bm sedan.

• Frila2

Skrutt: Jag har sovit Vaknade kl 16 av att sambon ringde från jobbet för att fråga om man kan torktummla en kudde han är så söt, man kan inte tro att han är en vuxen karl på 30 år. En gång ringde han för att fråga hur man bryner någonting (han skulle laga mat till de boende på jobbet). Grejen är att han lagar mat hemma ibland så hanvet verkligen precis hur man gör.

Men det är ju ett stort steg eftersom spermierna kan rymma Låter som om han börjar mogna lite. Pratade med sambon inatt i telefon om att starta tidigare. Det gick inte så bra, han tycker att jag tjatar så jag ska backa lite ett tag så han kan inse att det inte är så farligt.  

• Fröken85

Fy vilket dilemma frila. Det där med missfallsrisken är ju verkligen något du bör tänka på. Är det verkligen så alltså? Att det är bekräftat att det är större missfallsrisk? Särskilt eftersom du planerar bebis så är det ju en ganska stor grej att beakta.

Ärligt talat, om jag hade varit du hade jag nog inte gått tillbaka. Hade nog försökt jobba natt tills jag blivit gravid och sen förklarat för chefen att det inte funkar. Då får de väl omplacera dig då, eller hur funkar det. Annars kanske man kan bli sjukskriven...

Va jobbigt för dig gumman. Känn efter vad som känns rätt i hjärtat (ännu mer klyschor i tråden) å följ det... Lycka till vännen!

Svar på tråden SYLTFISK