• Fröken85

SYLTFISK

Här samlas vi tjejer...

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-04-22 18:50:21:
    Presens, 29 år, egenföretagare, Skåne: ca dec-07
    Fi81, 25 år, Controller, Frankfurt: dec-07/jan-08
    Fröken85, 21 år, lärarstudent, Jönköping: jan-08
    Frila2, 23 år, ssk, Göteborg: jan-08
    Skrutt83, 24 år, ekonomistudent, Stockholm: april/maj-08
    Luscious, 23 år, blivande förskollärare, Karlstad: juni-08
    Thulan, 22 år, blivande ssk, Västerås: juni-08
    Elessario, 21 år, blivande ssk, Göteborg: juni-08
    Yoyna, 25 år, ssk, Stockholm: tidigast aug-08
    susannapanna, 23år, biomedicinstud., Stockholm: nov-08
    Cia80, 26 år, Undersköterska, Linköping: dec-08

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-04-22 18:56:32:
    Här träffades vi:
    www.familjeliv.se/Forum-11-238/m17872129.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-05-01 23:30:58:
    ändring: Fi81, 25 år, Controller, Frankfurt: mars-08

• Svar på tråden SYLTFISK
  • Skrutt 83

Frila: Åhh vad jobbigt, vilket dillemma. Är missfallsrisken även större om man har jobbat med den innan man blivit gravid eller bara om man är gravid? Ja det är ju svårt det där med att gå tillbaka, men du skrev ju att du trivdes.. Ofta är det ju dock en anledning till att man slutar, om den inte hade med trivseln och göra så kanske det är värt det. Tycker dock det verkar vara läskigt att jobba där missfallsrisken ökar...

• Thulan

Frila: Hmm, svårt val, verkligen. Förstår att du vill jobba dag, har själv jobbat natt och jag tror att kroppen mår så mycket bättre av att jobba dag. Däremot låter det ju inge kul att missfallsrisken är högre på den andra avdelningen och sen kan jag förstå att det blir mindre kul att jobba där om de som du tycker om inte jobbar kvar. Finns det ingen annan avdelning som har någon dagtjänst ledig då? Kan du inte tacka ja till "dagjobbet" och jobba där tills det dyker upp något bättre. Du slipper ju natten iaf och när det börjar närma sig start i verkstan så kanske det har dykt upp något annat jobb.

• Fröken85

Varför kändes det inte rätt på förlossningen då *nyfiken*? Du kommer vara oumbärlig här sen! Vad ska min uppgift i tråden bli? Prata engelska med våra gravidmagar? 'hahaha'

• Skrutt 83

Fröken: Det låter som en bra idé, då kanske våra bebbar blir 2 språkiga från födseln, HIHI. VAd ska jag göra då, lära dem deklarera och redovisa?

• Skrutt 83

Hur FL beroende är man om man har laptopen brevid sig när man lagar mat, så att man inte ska missa nån rolig disskussion? Jag behöver hjälp, jag vet!

• Fröken85

skrutt: Ja, eller så kan du få göra upp bra sparplaner till våra bebisar. Hjälpa oss mammor istället... Ger förresten engelskan till presens så kör jag svenska istället. Kan ju lära embryona alfabetet eller något...

• Fröken85

Jag brukar oxå ha med mig laptopen överallt. Det är inte sälla den står på diskbänken.... 'hihi'

• Skrutt 83

Fröken: Haha ja det kan jag göra! Haha, ja alfabetet är grymt bra att kunna =D! Ja visst är det underbart med laptop, man kan ju missa hur mkt som helst om man är borta och lagar mat. Sambon bara skrattar. Jag förklarade att mitt sockerberoende bytts ut mot FL-beroende! Skönt att höra att man inte är ensam om att FL som matlagningssällskap! hihi

• Frila2

Ja, det känns omöjligt att avgöra hur jag ska göra. Måste bestämma mig på måndag. 
    All forskning visar att missfallsrisken är betydligt högre på en avdelning med cytostatika. Men så fort man blir gravid ska man säga till och så tar man inte de patienterna som får cyt. Som tur är så tar inte sjuksköterskorna i så mycket urin och kräkningar heller så det kan man ju undvika till viss del.
    Sedan är det ju högre missfallsrisk när man jobbar natt också även om den inte är lika hög. Det finns ingenting på dagen där jag är nu och verkar inte vara på gång på ett tag heller men man vet ju inte vad som händer sedan. Det är många månader till januari då jag startar men vill inte riskera att sitta fast på natten.
    Omplacerad kan jag bli pga graviditet även om de flesta inte gör det. 
    På den nya avdelningen hade jag funderingar på att jobba lite rotation en tag kanske dag,kväll och natt vilket gör att man inte jobbar så mycket och cyten minskar men men. 

Fröken: anledningen till att jag inte trivdes på förlossningen var för att man var så ensam och utelämnad. Visst, du har ju kollegor att ta hjälp av och läkare att ringa till men den mesta tiden/alla komplikationsfria förlossningar är du helt själv med en uska och ska hålla koll på allt och bedöma varenda lite kurva på ctg:t. De var därför jag backade.
    Klart du ska lära våra bebisar engelska. Det behöver man nu!      

• Frila2
    Skrutt 83 skrev 2007-05-02 18:29:51 följande:
    Hur FL beroende är man om man har laptopen brevid sig när man lagar mat, så att man inte ska missa nån rolig disskussion? Jag behöver hjälp, jag vet!
    Jag tog med mig den blöta tvätten till datorn så jag kan hänga tvätt samtidigt. Vi kanske ska starta anonyma fl
Svar på tråden SYLTFISK