• Fröken85

SYLTFISK

Här samlas vi tjejer...

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-04-22 18:50:21:
    Presens, 29 år, egenföretagare, Skåne: ca dec-07
    Fi81, 25 år, Controller, Frankfurt: dec-07/jan-08
    Fröken85, 21 år, lärarstudent, Jönköping: jan-08
    Frila2, 23 år, ssk, Göteborg: jan-08
    Skrutt83, 24 år, ekonomistudent, Stockholm: april/maj-08
    Luscious, 23 år, blivande förskollärare, Karlstad: juni-08
    Thulan, 22 år, blivande ssk, Västerås: juni-08
    Elessario, 21 år, blivande ssk, Göteborg: juni-08
    Yoyna, 25 år, ssk, Stockholm: tidigast aug-08
    susannapanna, 23år, biomedicinstud., Stockholm: nov-08
    Cia80, 26 år, Undersköterska, Linköping: dec-08

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-04-22 18:56:32:
    Här träffades vi:
    www.familjeliv.se/Forum-11-238/m17872129.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-05-01 23:30:58:
    ändring: Fi81, 25 år, Controller, Frankfurt: mars-08

• Svar på tråden SYLTFISK
  • Kelso

Godmorgon.
    Vi har efternamnsproblem...=) Båda heter tråkiga son-namn, så jag vill också hitta på ett helt nytt namn.

Seeman har vi pratat om (sjöman)

• Cia80

Frila,
    Jag har ett ovanligt ca 20 st till som heter det och sambon heter Jansson.
    Men vi får väl se. Jag har väl varit lite inne på att ta ett helt nytt efternamn. Men hans mors flicknamn skulle också kunna funka.

• Frila2

Yoyna: ja, det känns faktiskt väldigt bra nu när jag bestämt mig. Ska inte säga för mycket förresten eftersom jag inte skrivit på ännu, är lite skrockfull.
    Hoppas att du kommer in annars så är ju gyn/bb säker riktigt bra som merit sedan. Du kan ju också känna efter om det är rätt område (vilket det säkert är).

Lusse: Lycka till på provet.

Cia: Eller hur är det svårt att bestämma?. Jag är ju van vid ett ovanligt efternamn så då känns inte ett vanligt efternamn så kul. Som tur är så har vi tid på oss att bestämma efternamn eftersom vi inte kommer gifta oss inom den närmsta framtiden. Jag hade gärna gift mig utan uppståndelsen med fest och grejer.

• Fröken85

Hallå brudar! Hur är det med er idag? Här är det bra, men är så stressad för jag har så mycket att göra, men orkar ingenting....
    Borde städa, plugga, rasta hundarna men sitter här istället. Fy på mig...

• presens konjunktiv

Tjena!

Vi pratade ganska mycket om efternamn. Min fru hade sin pappas väldigt vanliga son-namn som jag absolut inte ville ha, jag hade min mammas ganska vanliga naturnamn som hustrun helst inte ville ha. Min pappa har ett ännu vanligare son-namn och svärmor har ett ovanligare son-namn.

Vi funderade på att göra ett eget, men det var jättesvårt att hitta något som var ledigt, och det blev så...tillgjort, på något vis. Då började vi titta tillbaka i släkten. Det var mest Svensson och Persson och Jönsson, samt en Israelsson (som visserligen är fint, men kanske inte det smartaste valet i dagens politiska klimat). Till slut stod valet mellan svärmors namn, och min mormors flicknamn, vilket det i slutänden blev.

Det är mysigt att ha samma namn, men det är viktigt att det känns rätt.

Den som säger att man inte kan köpa kärlek, kan aldrig ha hört talas om hundvalpar.
  • Frila2

Presens: ja, det är ju ett ställningstagande att ha samma namn. Man visar att man hör ihop. Ingen behöver fråga om man är sambo eller så utan man förstår direkt att det är ett par. Fast det kanske inte är så enkelt för er? Jag tänkte liksom ur hetro-standard-perspektivet här tyvärr.

• Frila2

Fröken: borde också städa men orkar inte. Tvättar iaf och ska diska strax. Borde damsuga också.

• presens konjunktiv

Jag förstår inte riktigt vad du menar, Frila... Att det var ett svårare beslut för oss? Nja... Det var inget självklart beslut, men samtidigt har ingen av våra föräldrar bytt efternamn, så det påverkar ju.

Den som säger att man inte kan köpa kärlek, kan aldrig ha hört talas om hundvalpar.
  • Frila2

Nej, inte att det är ett svårare beslut utan att det inte automatiskt blir så att folk fattar att ni hör ihop. Inte på det sättet som det automatiskt blir om jag och G har samma efternamn. Folk är lite tröga (jag också eftersom det tog låång tid innan jag fattade hur du kunde ha en fru *skäms*). 

• presens konjunktiv

Jaha, du  menar så. Jo, det har en hel del med det att göra. Vi hade nog inte bytt efternamn någon av oss om vi hade varit hetero. Förmodligen hade vi inte gift oss heller, men det är ju delvis en annan fråga.

Vad folk tror och tycker kan man sällan veta, och grejen är den, att om folk tar för givet att vi är systrar eller kusiner (vilket förekommer), och de sedan förstår att de har tagit fel, så är det alltid *de* som skäms.

Svar på tråden SYLTFISK