• soffi86

I just can't understand it...

Jag fattar verkligen inte VARFÖR typ 90%av svenska befolkningen skall envisas med att ha likadana kläder! HM, Lindex, Gina Tricot, Cubus... Gaaaahhh!!
    varför VILL alla se likadana ut?? Varför blandar man inte lite och vidgar vyerna bortanför HMs Skyltfönster?

HM, Lindex, Gina Tricot, Cubus...HM, Lindex, Gina Tricot, Cubus...HM, Lindex, Gina Tricot, Cubus... and so it goes around!

Eller har jag fel?
    Vart köper du dina kläder?

• Svar på tråden I just can't understand it...
  • spiritsinlove

TS

Egentligen har jag en del åsikter om hela din syn på så kallad "stil" och vad det verkar innebära för dig, men jag låter det bero här. Alla är vi olika.
    Jag håller dock med om att folk i allmänhet borde vara lite mer konsumentmedvetna, vad gäller alla former av förbrukningsprodukter. Det skulle rädda mycket av vår jord om folk bestämde sig för att tänka en gång extra. (Second hand är för övrigt ett utmärkt sätt att inte främja detta materiella konsumtionssamhälle..)
    Men men...till saken....Visst, det är bra att du köper kläder som är gjorda av ekologiska material, inte blivit producerade på omänskliga villkor o.s.v. men när du i samma andetag försvarar en industri som både direkt och indirekt främjar ett slit-o-släng-samhälle, en girighet, materiell hets samt ett konsumtionssamhälle som inte kan fortleva om vi vill bevara vår jord; känns det hela lite smått som platta argument...
    Jag håller med om att många av de stora kedjorna producerar kläder på usla villkor, allt för att alstra pengar i snabb takt. Men de stora modehusen är inte mycket bättre de. I alla fall långtifrån alla. Tror du att saker o ting sker på ett schystare sätt hos exempelvis Gucci Group (och alla märken som inkluderas där) än en större kedja, för att vi betalar mer pengar för deras kläder? Tror du att vi enbart betalar för det fantastiska materialet och det beundransvärda hantverket i plagget? 
    Jag håller som sagt med om biten du skriver om schyst producerade kläder, men i sammanhanget (som ju du startade) klingar det lite underligt...
    - alla stavfel är medvetna -
  • wellpapp

har kanske att göra med priserna?

det ultimata är väl att köpa bra basplagg och sen lägga till personliga accesoarer, från myrorna etc.

jag är en jeanstjej rakt igenom! bekvämt ska det vara..

varför STÖR du dig så mycket på att alla inte bryr sig så mycket om kläder och utseende som DU gör??

alla får väl göra precis som dom känner, skiter väl jag i.

• Rokka Jill
    frajsing skrev 2007-04-29 21:40:06 följande:
    Jill, hon har nog rätt i det hon säger... Har du inte sett tilräckligt med Insider för att förstå vad hon menar?Rokka Jill skrev 2007-04-29 21:37:38 följande:
    ja för insider är inte alls vinklat... =) det gick ju jäääääääääääääääätte snabbt att tex tända eld med en spritflaska. Och ARSCHberg är så mogen när han bråkar med sina gäster . "Detta är faktiskt mitt program och det är jag som bestämmer."
    jesså...
  • Made by Me
    handlar ts om tråkiga människor i likadan kläder eller om barnarbete?
  • Nevada

tydligen gick det över till barnarbete istället..

• Silverstream

Man kan ju inte förutsätta att alla kläder som inte är rättvise/ekomärkta är producerade av barn eller på ett miljövidrigt sätt. Givetvis har man en önskan om att de produkter man köper ska vara tillverkade på ett bra sätt, och det gäller ju inte bara kläder.

Men som många andra trodde jag denna tråden handlade om varför man valde att klä sig "mainstream"

• soffi86

Sorry, been theere - seen that!

• Melle

Jag köper mycket av mina kläder på MQ, Vero-moda, Zara, HM, och Gina tricot

• soffi86

tråden handlar om:
    Varför man väljer att klä sig "mainstream"
    Individuell stil
    Varför folk är så missunsamma på människor som kan köpa "märkes"kläder = oftast väldigt snygga och kvalitetsmässigt bra kläder. OBS! Då drar jag inte slutsattsen att HM tex har snyggt designade kläder.
    Varför man inte kan tänka sig att lägga en hundring extra på ett par "schysst" gjorda jeans.

Kan säga såhär efter 7 mån i Sydkorea och min research av klädtillverkande fabriker (efter att sy upp kollektioner och importera etc) etc att jag inte riktigt tyckte de höll måttet. Och iom att varken HM, Monki eller Gina Tricot exemplevis har råd att anlita Sydkoreanska fabriker drar jag ju slutsattsen att det är MYCKET värre i Kina eftersom de inte har lika höga (låga) löner och arbetsvillkor. Dock så tillverkas mycket av Chloés kläder liksom Marc Jacobs, Max Mara, Burberry etc i Korea som är lite dyrare kläder - de har ingen tillverkning alls i Kina exempelvis. HM, Monki och Gina Tricot tillverkar väldigt mycket i Kina och Bangladesh. cheap Monday och Monki tillverkar nästan bara i Kina.

Sen så vet jag vet ju ändå att jag är lyckligt lottad - jag har det ekonomiskt bra och har fått chansen att se mycket av världen.

• reserverad

Burburry ar agt av Procter & Gamble och vad de star for behover jag sakert inte dra upp. Inte ar det for nagot bra iaf. De ar bla ett av de varsta foretagen med att testa pa djur och utsatta dem for plagor.

Jag skulle aldrig i livet kopa nagot som ags av P & G, daribland Burberry och Lacoste.

Svar på tråden I just can't understand it...