TS
Egentligen har jag en del åsikter om hela din syn på så kallad "stil" och vad det verkar innebära för dig, men jag låter det bero här. Alla är vi olika.
Jag håller dock med om att folk i allmänhet borde vara lite mer konsumentmedvetna, vad gäller alla former av förbrukningsprodukter. Det skulle rädda mycket av vår jord om folk bestämde sig för att tänka en gång extra. (Second hand är för övrigt ett utmärkt sätt att inte främja detta materiella konsumtionssamhälle..)
Men men...till saken....Visst, det är bra att du köper kläder som är gjorda av ekologiska material, inte blivit producerade på omänskliga villkor o.s.v. men när du i samma andetag försvarar en industri som både direkt och indirekt främjar ett slit-o-släng-samhälle, en girighet, materiell hets samt ett konsumtionssamhälle som inte kan fortleva om vi vill bevara vår jord; känns det hela lite smått som platta argument...
Jag håller med om att många av de stora kedjorna producerar kläder på usla villkor, allt för att alstra pengar i snabb takt. Men de stora modehusen är inte mycket bättre de. I alla fall långtifrån alla. Tror du att saker o ting sker på ett schystare sätt hos exempelvis Gucci Group (och alla märken som inkluderas där) än en större kedja, för att vi betalar mer pengar för deras kläder? Tror du att vi enbart betalar för det fantastiska materialet och det beundransvärda hantverket i plagget?
Jag håller som sagt med om biten du skriver om schyst producerade kläder, men i sammanhanget (som ju du startade) klingar det lite underligt...