• soffi86

I just can't understand it...

Jag fattar verkligen inte VARFÖR typ 90%av svenska befolkningen skall envisas med att ha likadana kläder! HM, Lindex, Gina Tricot, Cubus... Gaaaahhh!!
    varför VILL alla se likadana ut?? Varför blandar man inte lite och vidgar vyerna bortanför HMs Skyltfönster?

HM, Lindex, Gina Tricot, Cubus...HM, Lindex, Gina Tricot, Cubus...HM, Lindex, Gina Tricot, Cubus... and so it goes around!

Eller har jag fel?
    Vart köper du dina kläder?

• Svar på tråden I just can't understand it...
  • Trocadero
    Silverstream skrev 2007-05-01 22:34:12 följande:
    TS du kanske ska skriva ett tillägg i trådstarten om att diskussionen nu även gäller rättvisemärkt och dyl, för det finns inte nämt där alls. För igt går du mycket OT i din egen tråd. Detta är inget påhopp utan en reflektion i allmänhet .
    Tänkte också på det. Vad är problemet TS, att folk inte köper rättvisemärkt eller att folk handlar kläderna på hm?
  • spiritsinlove
    soffi86 skrev 2007-05-01 21:54:53 följande:
    1991 - kul att du nämmner cheap monday - jag dejtade deras logistikchef för ett par månader sedan och det jag fick reda på av honom ang deras kläder, lixom det han visste om ex Gina Tricot är HELT skrämmande. Han försökte ge mig byxor från Monki och Cheap Monday men jag kunde inte med att ha på mig dem. Jag tycker det är egoistiskt av er som har billigare kläder på er - speciellt mammor - när de är gjorda av barn i tredje världen under extrema förhållanden. Att man kan med sig själv. Likaså att säga att någon har fula kläder?? Vad är det för skit? Har jag sagt ngt om era HM kläder? Nej, det har jag inte. Jag har lite mer hyffs i mig. jag tycker det är skrämmande. Likaså att lägga en hundring mer per plagg på att ha rättvisemärkta kläder. Det tycker jag är helt absurt. Men jag har fattat grejen - ohyffsade småfeta mammor utan liv skiter i barn totalt, miljön och hur man behandlar sina medmänniskor!
    Sättet du framför dina argument på är motsägelsefullt rakt igenom...
    Känns som om du trevar i blindo efter något som höjer dig ovanför andra; jag citerar: " ohyffsade småfeta mammor utan liv skiter i barn totalt, miljön och hur man behandlar sina medmänniskor "...
    Som det visade sig tidigare i diskussionen var inte heller du fullärd kring vilka märken man bör undvika om man ska tänka rättvisemärkt samt korrekt..(refererar till inlägg om Burberry.) Det är naturligtvis helt ok att inte veta allt, men varför dömer du då andra på dessa grunder? 
    Håller självklart med om att det är bra att vara medveten om vad man sponsrar i sina inköp (vad gäller allt), men att döma på det viset du gör ter sig ganska naivt...
    Om detta ligger dig så varmt om hjärtat...varför inte skapa en tråd där du diskuterar värdet i att vara konsumentmedveten med människor - utan att se ner på dem först...??
    Dessutom anser jag det även vara ganska motsägelsefullt att du stämplar exempelvis H&M som kedja, men tycker att de är ok när de för en gångs skull bestämmer sig för att sälja ett fåtal plagg i ekologisk bomull (för att de insett att det ligger i tiden just nu....) och ursäkta uttrycket, men - runkar stålar ur även det. Om du är såpass medveten som du verkar anse dig vara, borde du inse att ALLA pengar du shoppar för i deras butiker går till "samma ficka" och att de kränger några ekokläder varken gör dem mer humana eller "rättvisetänkande".... - De ser bara pengarna...och har insikten om vad som gäller just nu........
    - alla stavfel är medvetna -
  • reserverad

Jag tycker mer eller mindre alla foretag gor nagot man inte riktigt kan tolerera. Men ska man bojkotta allt sa far man ju borja med sjalvhushall och det verkar ju inte sa smidigt.

Sjalv har jag bestamt mig for flera ar sen att inte stodja foretag som djurtestar. Och det innebar allt ifran smaforetag till stora jattar som Procter & Gamble som ju ager ett antal marken, alltifran ketchup till Burberry. Och det betyder att jag inte koper en enda produkt fran foretag som djurtestar, vare sig det handlar om ketchup eller Burberry klader. Men det ar mitt val, djurtester. Andra valjer andra saker att fokusera pa.

Ar det nagon som vet om det verkligen stammer vad ts sager om de billigare markena jamfort med de dyrare? Det dar om barnen i tredje varlden och sadar? Tillverkar inte dyrare marken ocksa i tredje varlden?

• reserverad

Jag tycker mer eller mindre alla foretag gor nagot man inte riktigt kan tolerera. Men ska man bojkotta allt sa far man ju borja med sjalvhushall och det verkar ju inte sa smidigt.

Sjalv har jag bestamt mig for flera ar sen att inte stodja foretag som djurtestar. Och det innebar allt ifran smaforetag till stora jattar som Procter & Gamble som ju ager ett antal marken, alltifran ketchup till Burberry. Och det betyder att jag inte koper en enda produkt fran foretag som djurtestar, vare sig det handlar om ketchup eller Burberry klader. Men det ar mitt val, djurtester. Andra valjer andra saker att fokusera pa.

Ar det nagon som vet om det verkligen stammer vad ts sager om de billigare markena jamfort med de dyrare? Det dar om barnen i tredje varlden och sadar? Tillverkar inte dyrare marken ocksa i tredje varlden?

• reserverad

• reserverad

Eh, fick jag fram min poang? Blev visst nagot fel.

• SusanneJ

jag handlar dom kläderna jag tycker är snygga. sen struntar jag fullständigt vilken affär det är. men jag skulle aldrig sätta på mig ett plagg bara för att det är trendigt. jag har dom kläder jag tycker är snygga och sköna. trend eller ej!

• spiritsinlove
    reserverad skrev 2007-05-02 02:06:43 följande:
    Jag tycker mer eller mindre alla foretag gor nagot man inte riktigt kan tolerera. Men ska man bojkotta allt sa far man ju borja med sjalvhushall och det verkar ju inte sa smidigt. Sjalv har jag bestamt mig for flera ar sen att inte stodja foretag som djurtestar. Och det innebar allt ifran smaforetag till stora jattar som Procter & Gamble som ju ager ett antal marken, alltifran ketchup till Burberry. Och det betyder att jag inte koper en enda produkt fran foretag som djurtestar, vare sig det handlar om ketchup eller Burberry klader. Men det ar mitt val, djurtester. Andra valjer andra saker att fokusera pa. Ar det nagon som vet om det verkligen stammer vad ts sager om de billigare markena jamfort med de dyrare? Det dar om barnen i tredje varlden och sadar? Tillverkar inte dyrare marken ocksa i tredje varlden?
    Jo, det gör de. Det finns exempel på ohumana arbetsvillkor i alla skikt inom modeindustrin.
    Och förvånansvärt många (både billiga och dyra) företag kollar inte ens upp villkoren deras "anställda" jobbar efter..
    - alla stavfel är medvetna -
  • Headrush

Det verkar som om alla vill ha samma typ av annorlunda saker, och vara lite udda på ett likadant sätt....

• frajsing

Måste bara få fråga: Om nu chefen visste hur heeeemskt det var när deras kläder tillverkades, + att han berättade det för dig, OCh gav dig byxor som du uppenbarligen tog emot även om du inte kunde få dig själv att använda dem för du är en så god samarit som alltid tänker på andra människor när du väljer dina kläder...Varför dejtade du honom?
    Jag menar, om du nu är så noga med vad du tar på dig så måste det vara väldigt jobbigt för dig att dejta en kille som sponsrar ett av dessa förfärliga företag, eller?
    Jag tror nog du är lite för blåögd och gärna VILL tro att du gör människorna en tjänst när du köper dyra kläder från fina märken.

soffi86 skrev 2007-05-01 21:54:53 följande:
    1991 - kul att du nämmner cheap monday - jag dejtade deras logistikchef för ett par månader sedan och det jag fick reda på av honom ang deras kläder, lixom det han visste om ex Gina Tricot är HELT skrämmande. Han försökte ge mig byxor från Monki och Cheap Monday men jag kunde inte med att ha på mig dem. Jag tycker det är egoistiskt av er som har billigare kläder på er - speciellt mammor - när de är gjorda av barn i tredje världen under extrema förhållanden. Att man kan med sig själv. Likaså att säga att någon har fula kläder?? Vad är det för skit? Har jag sagt ngt om era HM kläder? Nej, det har jag inte. Jag har lite mer hyffs i mig. jag tycker det är skrämmande. Likaså att lägga en hundring mer per plagg på att ha rättvisemärkta kläder. Det tycker jag är helt absurt. Men jag har fattat grejen - ohyffsade småfeta mammor utan liv skiter i barn totalt, miljön och hur man behandlar sina medmänniskor!
Svar på tråden I just can't understand it...