soffi86 skrev 2007-05-01 21:54:53 följande:
1991 - kul att du nämmner cheap monday - jag dejtade deras logistikchef för ett par månader sedan och det jag fick reda på av honom ang deras kläder, lixom det han visste om ex Gina Tricot är HELT skrämmande. Han försökte ge mig byxor från Monki och Cheap Monday men jag kunde inte med att ha på mig dem. Jag tycker det är egoistiskt av er som har billigare kläder på er - speciellt mammor - när de är gjorda av barn i tredje världen under extrema förhållanden. Att man kan med sig själv. Likaså att säga att någon har fula kläder?? Vad är det för skit? Har jag sagt ngt om era HM kläder? Nej, det har jag inte. Jag har lite mer hyffs i mig. jag tycker det är skrämmande. Likaså att lägga en hundring mer per plagg på att ha rättvisemärkta kläder. Det tycker jag är helt absurt. Men jag har fattat grejen - ohyffsade småfeta mammor utan liv skiter i barn totalt, miljön och hur man behandlar sina medmänniskor!
Sättet du framför dina argument på är motsägelsefullt rakt igenom...
Känns som om du trevar i blindo efter något som höjer dig ovanför andra; jag citerar: " ohyffsade småfeta mammor utan liv skiter i barn totalt, miljön och hur man behandlar sina medmänniskor "...
Som det visade sig tidigare i diskussionen var inte heller du fullärd kring vilka märken man bör undvika om man ska tänka rättvisemärkt samt korrekt..(refererar till inlägg om Burberry.) Det är naturligtvis helt ok att inte veta allt, men varför dömer du då andra på dessa grunder?
Håller självklart med om att det är bra att vara medveten om vad man sponsrar i sina inköp (vad gäller allt), men att döma på det viset du gör ter sig ganska naivt...
Om detta ligger dig så varmt om hjärtat...varför inte skapa en tråd där du diskuterar värdet i att vara konsumentmedveten med människor - utan att se ner på dem först...??

Dessutom anser jag det även vara ganska motsägelsefullt att du stämplar exempelvis H&M som kedja, men tycker att de är ok när de för en gångs skull bestämmer sig för att sälja ett fåtal plagg i ekologisk bomull (för att de insett att det ligger i tiden just nu....) och ursäkta uttrycket, men - runkar stålar ur även det. Om du är såpass medveten som du verkar anse dig vara, borde du inse att ALLA pengar du shoppar för i deras butiker går till "samma ficka" och att de kränger några ekokläder varken gör dem mer humana eller "rättvisetänkande".... - De ser bara pengarna...och har insikten om vad som gäller just nu........