• soffi86

I just can't understand it...

Jag fattar verkligen inte VARFÖR typ 90%av svenska befolkningen skall envisas med att ha likadana kläder! HM, Lindex, Gina Tricot, Cubus... Gaaaahhh!!
    varför VILL alla se likadana ut?? Varför blandar man inte lite och vidgar vyerna bortanför HMs Skyltfönster?

HM, Lindex, Gina Tricot, Cubus...HM, Lindex, Gina Tricot, Cubus...HM, Lindex, Gina Tricot, Cubus... and so it goes around!

Eller har jag fel?
    Vart köper du dina kläder?

• Svar på tråden I just can't understand it...
  • soffi86

Oj nej det visste jag inte, att de testade på djur! Det är defenitvt INTE bra!
    Men när det gäller barnarbete så har de iallfall valt ett av de bästa länderna i asien att tillverka i - sydkorea som tyvärr har sina brister de också men iallafall har tre skift, drägligare löner och inga barnarbetare!

• spiritsinlove
    soffi86 skrev 2007-04-29 23:26:51 följande:
    tråden handlar om:Varför man väljer att klä sig "mainstream"Individuell stilVarför folk är så missunsamma på människor som kan köpa "märkes"kläder = oftast väldigt snygga och kvalitetsmässigt bra kläder. OBS! Då drar jag inte slutsattsen att HM tex har snyggt designade kläder. Varför man inte kan tänka sig att lägga en hundring extra på ett par "schysst" gjorda jeans.Kan säga såhär efter 7 mån i Sydkorea och min research av klädtillverkande fabriker (efter att sy upp kollektioner och importera etc) etc att jag inte riktigt tyckte de höll måttet. Och iom att varken HM, Monki eller Gina Tricot exemplevis har råd att anlita Sydkoreanska fabriker drar jag ju slutsattsen att det är MYCKET värre i Kina eftersom de inte har lika höga (låga) löner och arbetsvillkor. Dock så tillverkas mycket av Chloés kläder liksom Marc Jacobs, Max Mara, Burberry etc i Korea som är lite dyrare kläder - de har ingen tillverkning alls i Kina exempelvis. HM, Monki och Gina Tricot tillverkar väldigt mycket i Kina och Bangladesh. cheap Monday och Monki tillverkar nästan bara i Kina.Sen så vet jag vet ju ändå att jag är lyckligt lottad - jag har det ekonomiskt bra och har fått chansen att se mycket av världen.
    Men din slutsats efter dina egna erfarenheter säger ju ytterst lite om hela industrin, och hur den fungerar.. Den svämmar över av pengakåta idioter som skiter fullständigt i om vår jord mår bra om 50 år...Och dessa idioter finns i HELA modeindustrin..de är inte förpassade till enbart kommersiellt gångbara klädkedjor...
    Därmed mitt ifrågasättande av ditt "hopp" från varför folk "vill se likadana ut" och klär sig i H&M-kläder och inte i Burberry till att undra varför de inte tänker rättvisemärkt....
    Det jag menar är att de stora modehusen inte är synonyma med att allt går rätt till.
    (En parantes också....de av mina vänner som är absolut mest konsumentmedvetna skulle aldrig ens tänka tanken på en Chloé-klänning....)
    - alla stavfel är medvetna -
  • reserverad

Jag vagrar kopa nagot av foretag som testar pa djur. Hatar sant!

Fast sen haller jag nog med ovanstaende som skrev att Burberry's marke har dalat. Jag upplevde sist jag var i Sverige att var och varannan manniska hade Burberry pa stan. Om det var fake eller akta vet jag inte forstas men jag forknippar inte Burberry med overklass i the UK langre.

• spiritsinlove
    reserverad skrev 2007-04-29 23:36:54 följande:
    Burburry ar agt av Procter & Gamble och vad de star for behover jag sakert inte dra upp. Inte ar det for nagot bra iaf. De ar bla ett av de varsta foretagen med att testa pa djur och utsatta dem for plagor. Jag skulle aldrig i livet kopa nagot som ags av P & G, daribland Burberry och Lacoste.
    Ja..och den fruktansvärda pälsindustrin som de flesta stora modehus faktiskt sponsrar (trots att de avstår vissa år, då päls inte är på modet.......) ska vi inte ens tala om.........
  • bonaqua

Hahaha, nämen, jag fattar inte vad du vill få fram TS? Menar du att det är mer försvarbart att köpa kläder från stora multinationella företag som säljer dyra kläder än de som säljer lite billigare? Vad är det du tror att du betalar för egentligen?

Undrar också vad du menar med att alla klär sig "mainstream" om man handlar på billigare kedjor? Det blir väl lika mainstream om alla skulle gå klädda i Burberry? Eller?

• soffi86

en stor parantes också till dina ytterst konsumentmedvetna kompisar som kanske shoppat på Nk och Bloomingdales ngn gång - jag skulle aldrig någonsin sätta på mig en gina tricot klänning gjord av ett barn i kina!
    Gärna en chloé klänning gjord av vuxna i korea. De är oftast väldigt fina.

• reserverad

Spirits, du har sa ratt om palsindustrin. Fy fan vad hemsk den ar!

Bonaqua, jag tycker nastan att Burberry har blivit mainstream, likasa Lacoste. Har inte manga svenskar de markena nufortiden? De ar ju inte sa dyra egentligen. Du far ju latt en troja for runt 800-1000-lappen och far man inte ge ungefar lika mycket for en Peak t ex?

• soffi86

usch nej lacoste är inte alls min stil.

• reserverad

Kina gar ju att diskutera... Vad ar battre, att barnen far jobba och far pengar eller att de inte har ett jobb eller skolgang och ar utfattiga mao?

Alternativet om de inte far jobba ar ju inga pengar alls, vilket betyder ingen mat pa bordet bla.

Obs! Jag stodjer absolut inte barnarbete men det ar ju tyvarr sa det funkar i Kina.

• spiritsinlove
    soffi86 skrev 2007-04-29 23:52:00 följande:
    en stor parantes också till dina ytterst konsumentmedvetna kompisar som kanske shoppat på Nk och Bloomingdales ngn gång - jag skulle aldrig någonsin sätta på mig en gina tricot klänning gjord av ett barn i kina!Gärna en chloé klänning gjord av vuxna i korea. De är oftast väldigt fina.
    De handlar inte sina kläder på Gina Tricot, H&M eller någon annan liknande kedja heller, nej. (Det var inte min poäng..trodde det framgick..)
    Och ja, Chloé har haft vissa riktigt fina säsonger
Svar på tråden I just can't understand it...