soffi86 skrev 2007-04-29 23:26:51 följande:
tråden handlar om:Varför man väljer att klä sig "mainstream"Individuell stilVarför folk är så missunsamma på människor som kan köpa "märkes"kläder = oftast väldigt snygga och kvalitetsmässigt bra kläder. OBS! Då drar jag inte slutsattsen att HM tex har snyggt designade kläder. Varför man inte kan tänka sig att lägga en hundring extra på ett par "schysst" gjorda jeans.Kan säga såhär efter 7 mån i Sydkorea och min research av klädtillverkande fabriker (efter att sy upp kollektioner och importera etc) etc att jag inte riktigt tyckte de höll måttet. Och iom att varken HM, Monki eller Gina Tricot exemplevis har råd att anlita Sydkoreanska fabriker drar jag ju slutsattsen att det är MYCKET värre i Kina eftersom de inte har lika höga (låga) löner och arbetsvillkor. Dock så tillverkas mycket av Chloés kläder liksom Marc Jacobs, Max Mara, Burberry etc i Korea som är lite dyrare kläder - de har ingen tillverkning alls i Kina exempelvis. HM, Monki och Gina Tricot tillverkar väldigt mycket i Kina och Bangladesh. cheap Monday och Monki tillverkar nästan bara i Kina.Sen så vet jag vet ju ändå att jag är lyckligt lottad - jag har det ekonomiskt bra och har fått chansen att se mycket av världen.
Men din slutsats efter dina egna erfarenheter säger ju ytterst lite om hela industrin, och hur den fungerar.. Den svämmar över av pengakåta idioter som skiter fullständigt i om vår jord mår bra om 50 år...Och dessa idioter finns i HELA modeindustrin..de är inte förpassade till enbart kommersiellt gångbara klädkedjor...
Därmed mitt ifrågasättande av ditt "hopp" från varför folk "vill se likadana ut" och klär sig i H&M-kläder och inte i Burberry till att undra varför de inte tänker rättvisemärkt....
Det jag menar är att de stora modehusen inte är synonyma med att allt går rätt till.
(En parantes också....de av mina vänner som är absolut mest konsumentmedvetna skulle aldrig ens tänka tanken på en Chloé-klänning....)