• amorcitajq

"kamphund"??!!

Jag vet att det har disskuterats en HEL del om sk "kamphundar".
    jag är verkligen skit trött på alla som har massa idiotiska åsikter om dess hundar. Folk vet inte mycket mer än vad media och så förstorar upp. Statestik visar att det är inte sk "kamphundar" som e de som biter mest. Dessutom finns det ingen ras som heter kamphund!!!

Jag har en pitbull och hon är hur snäll som helst hon går i hop med allt och alla! jag har även en dotter på 1 år och 9 månader och de är BÄSTA vänner.

Jag har fått så himla mycket blickar och folk som går förbi mig mummlar och en del bråkar med mig pga av min hund. Jag försvarar henne ALLTID eftersom hon inte är någon kamphund, hon är en exemplarisk familjehund.

Man kan juh kampa vilken liten hund som helts om man vill. Visst är det så att många av dess hundar hamnar i fel händer, men då är det ägaren som det är fel på!

blev bara tvungen och skriva av mig lite eftersom jag e så less på alla människor som har puckade fördomar!

• Svar på tråden "kamphund"??!!
  • Gammy

förstår inte heller varför alla gör kamp till något negativt! För mig är kamplust=kämparglöd! Det handlar om hur man som ägare kontrollerar det! Mina har/hade mycket jakt i sig, det använde jag till spår/sök och driv till att arbeta!!

nej..finns ingen ras som heter kamphund, det är ett samlingsnamn. Typ jakthundar, brukshundar mm.

En PB, staffe el. likn. är en arbetande hund som måste få arbeta mycket med både kropp och hjärna! Är utmärkta familjehundar, men som med alla andra hundar, så måste man veta vad man skaffar sig i kopplet såsom vad hunden kräver, styrka mm. Vill man ha en hund att gå långa promenader med och gosa i soffan så tycker jag inte att man ska skaffa sig en terrier överhuvudtaget! Visst, funkar säkert jättebra för vissa, men vill man däremot ha en hund att träna med, och vara ute mkt så är det en utmärkt hund.

• trollkarl
    enbacken skrev 2007-05-08 12:04:32 följande:
    Min hund vill inte vara alfa.Hon vet vem som bestämmer
    grattis, då har du lyckats, jag skrev att det är en fin övergång mellan lek och kamp. det kan missbrukas och ta för stora proporttioner.
  • Nickname

Kamp är lek för en hund som får lära sig att använda kampen rätt.
    Inte ett dugg svårare än så.

Jag har renodlade kamphundskurser där vi sysslar med just detta, att använda kampen på rätt sätt.
    Ingen av dessa hundar får för sig att använda kampen till någon idioti helt plötsligt, för de har aldrig beblandat sig med kamp på annat sätt än under lek, där det är ägaren som bestämmer villkoren.

Märklig inställning du har måste jag säga.

• enbacken

Vi leker alltid på mina villkor och jag måste hålla med nickname helt och hållet

• Rottis77
    trollkarl skrev 2007-05-08 12:00:02 följande:
    inte bra gjort att kampa med en staff, om du inte vill ha en hund som senare kampar tillbaka om att vara alfa.
    Klart man ska kunna kampa lite med sin hund fastän det är en staffe, det betyder inte att det blir en kamphund eller att hunder tar över!! Kolla alla mentaltest på hund, där kampar dom ju för att se hur hunden reagerar när dom slutar.
    Jag kampar ofta med mina rottisar, det gör jag tex efter ett lyckat spår som en belöning för hunden, men det betyder inte att mina vovvar sen kommer och kampar om att bli alfa! Det är bara en belöning för dom.
  • trollkarl
    Nickname skrev 2007-05-08 12:07:44 följande:
    Kamp är lek för en hund som får lära sig att använda kampen rätt.Inte ett dugg svårare än så.Jag har renodlade kamphundskurser där vi sysslar med just detta, att använda kampen på rätt sätt.Ingen av dessa hundar får för sig att använda kampen till någon idioti helt plötsligt, för de har aldrig beblandat sig med kamp på annat sätt än under lek, där det är ägaren som bestämmer villkoren.Märklig inställning du har måste jag säga.
    nja vi missförstår varandra tror jag. visst kamp under rätt former mellan förare och hund är helt kanon. det är en form av lek samt aktivitet. men en kamp i fel händer kan bli roll.
  • Nickname

trollkarl

Du sa just att det är fel av mig att kampa med min staffe eftersom hon snart kommer försöka bli alfa.
    Que?

• trollkarl

läs va djag skrev. ja det inns risk om du kampar på fel sätt att hon/han försöker att ta över. helt sant. men om du vet med dig att du sköter dig. varför tar du åt dig av kritiken?

man kan göra saker på två sätt, fel eller rätt, du gör rätt, grattis för dig. dock skall tilläggas att det finns massor av personer som gör fel i sverige.

• enbacken

Ja en terrier behöver aktiveras mycket det vet vi :)

Är man sjuk en dag så har vi en jätte uttråkad hund. som tur är bor vi på landet och kan släppa ut henne de dagarna. Annars arbetar vi mycket med våran. samt att hon får leka av sig med sina kompisar. gå långpromenader hjälper inte långt. variation och lek och mycke hjärnarbete behövs.

• Nickname

trollkarl

Du har puppat i det blå skåpet kompis.
    Först berättade du att jag gör fel, när jag förklarar att jag ska förklara så säger du att det inte är någon idé eftersom du har haft hund hela livet och vet vad du talar om.
    När jag har förklarat har du vänt på pengen.

Tröttsamt bara, det är allt.

Svar på tråden "kamphund"??!!