• amorcitajq

"kamphund"??!!

Jag vet att det har disskuterats en HEL del om sk "kamphundar".
    jag är verkligen skit trött på alla som har massa idiotiska åsikter om dess hundar. Folk vet inte mycket mer än vad media och så förstorar upp. Statestik visar att det är inte sk "kamphundar" som e de som biter mest. Dessutom finns det ingen ras som heter kamphund!!!

Jag har en pitbull och hon är hur snäll som helst hon går i hop med allt och alla! jag har även en dotter på 1 år och 9 månader och de är BÄSTA vänner.

Jag har fått så himla mycket blickar och folk som går förbi mig mummlar och en del bråkar med mig pga av min hund. Jag försvarar henne ALLTID eftersom hon inte är någon kamphund, hon är en exemplarisk familjehund.

Man kan juh kampa vilken liten hund som helts om man vill. Visst är det så att många av dess hundar hamnar i fel händer, men då är det ägaren som det är fel på!

blev bara tvungen och skriva av mig lite eftersom jag e så less på alla människor som har puckade fördomar!

• Svar på tråden "kamphund"??!!
  • enbacken

då förstår jag dig trollkarl. tyvärr är det nog så att vi stolta ägare allt för ofta måste försvara oss hela tiden så man kanske har lätt att missförstå.

• Zaria

Tyvärr är det ju till stor del puckon som köper "kamphunsraserna"

1) Unga killar som vill vara tuffa och köpa en "farlig" hund med fräckt utseende

2) En tjej som vill bevisa att hennes "kamphund" är den snällaste i hela världen, och minsanna socker söt och inte är det minsta farlig och skulle aldrig kunna bli.
    berättar vitt och brett att chihuahuan Tusse minsann kan bli mer farlig än hennes hund osv.

Båda grupperna ger potentiellt farliga hundar.
    Sedan finns det de som är kunniga hundägare som inser att de har en hund med kamplust i kopplet och agerar därefter.
    De brukar ofta få väldifr fina och trevliga hundar.

Jag tycker "kamphundarna" är fina hundar som har ett oförtjänt rykte, men det finns många idioter som köper dem som inte har en aning om vad de har i kopplet.
    Trots allt är det en hund du lätt får fram kamplusten hos om man vill. Därmed inte sagt att man inte kan kontrollera den, eller rent av göra något bra av den.

Jag tror som sagt båda av ovanstående grupper riskerar att få rejält farliga hundar.

• Gammy

man känner sin egen hund bäst. en game-avlad hund hade jag kanske inte kampat med helt okontrollerat om den inte var min egen, och jag visste vad den går för. Min kompis amstaff hane kan jag kampa med, han har inte den glöden utan det är enbart lek, och han har aldrig försökt ta över! Där måste man som hundägare visa från dag 1 vem som bestämmer. Vet hunden det, så är det inga problem.

• trollkarl
    Nickname skrev 2007-05-08 12:13:15 följande:
    trollkarlDu har puppat i det blå skåpet kompis.Först berättade du att jag gör fel, när jag förklarar att jag ska förklara så säger du att det inte är någon idé eftersom du har haft hund hela livet och vet vad du talar om.När jag har förklarat har du vänt på pengen.Tröttsamt bara, det är allt.
    som sagt, du MISFÖRSTÅR!!! ja jag har haft hund hela livet. därav varför jag vet om att jag klarar av min nya hund som kommer i juli.. urmodern till alla "kamphundar" jag håller ju med dig och försöker påvisa att det går att göra fel. är det så svårt att läsa och förstå? skall jag bokstavera för dig?
  • trollkarl
    Gammy skrev 2007-05-08 12:14:50 följande:
    man känner sin egen hund bäst. en game-avlad hund hade jag kanske inte kampat med helt okontrollerat om den inte var min egen, och jag visste vad den går för. Min kompis amstaff hane kan jag kampa med, han har inte den glöden utan det är enbart lek, och han har aldrig försökt ta över! Där måste man som hundägare visa från dag 1 vem som bestämmer. Vet hunden det, så är det inga problem.
    håller med till 100%
  • Nickname

trollkarl

Ja vill du vara snäll att göra det.
    Ingen av förklaringarna tycks nämligen bortförklara din ovilja att lyssna från början.

• amorcitajq

man måste juh kunna leka "kampa" med sin hund men det betyder som sagt inte att hon vill käka upp mig! bara de kan loss och nej och sådant! hundarna blir inte agressiva för att man "kampar" med don.. min hubd kan till o med klättra i träd jag har lärt henne det då vi har lekt...

• Jen nifer

bra tråd.
    Är så trött på alla stackars hundar som får skit o stämpeln kamphund.

Hunden blir vad man gör den till.
    Man LÄR hunden kampa.
    Så de är inte raser man ska sila bort, utan hundägarna. På nått sätt fixa så att de inte bara är för alla att åka o köpa en hund.

Måste fråga ts med: Är de en renrasig pittbull? Vet ju att de inte finns sådär överdrivet många i svergie.

En sak som ja vill flika in är dock: All oseriös blandrasavel mellan hundar me dstraka psyken kan leda till att hunden inte få rett stabilt psyke. Så ja tycker oxkså att på den fronten borde de finnas nått som kontrolerar avelnt mer.
    Säger INTE att man ska ta bort blandrasavel. MEN man måste bli mer kunnig och seriös.

Nu är våran prinsessa här
  • trollkarl
    Nickname skrev 2007-05-08 12:16:03 följande:
    trollkarlJa vill du vara snäll att göra det.Ingen av förklaringarna tycks nämligen bortförklara din ovilja att lyssna från början.
    ja nä kan du inte läsa. det är ditt problem. jag har alldeles för mycket att göra för att sitta och förklara mig. har ju skrivit att vi tänker lika men det går inte in. MISSFÖRSTÅND! vet du vad det innebär?
  • trollkarl
    enbacken skrev 2007-05-08 12:14:39 följande:
    då förstår jag dig trollkarl. tyvärr är det nog så att vi stolta ägare allt för ofta måste försvara oss hela tiden så man kanske har lätt att missförstå.
    ja va tror du jag msåte göra som skall skaffa urmodern??
Svar på tråden "kamphund"??!!