• amorcitajq

"kamphund"??!!

Jag vet att det har disskuterats en HEL del om sk "kamphundar".
    jag är verkligen skit trött på alla som har massa idiotiska åsikter om dess hundar. Folk vet inte mycket mer än vad media och så förstorar upp. Statestik visar att det är inte sk "kamphundar" som e de som biter mest. Dessutom finns det ingen ras som heter kamphund!!!

Jag har en pitbull och hon är hur snäll som helst hon går i hop med allt och alla! jag har även en dotter på 1 år och 9 månader och de är BÄSTA vänner.

Jag har fått så himla mycket blickar och folk som går förbi mig mummlar och en del bråkar med mig pga av min hund. Jag försvarar henne ALLTID eftersom hon inte är någon kamphund, hon är en exemplarisk familjehund.

Man kan juh kampa vilken liten hund som helts om man vill. Visst är det så att många av dess hundar hamnar i fel händer, men då är det ägaren som det är fel på!

blev bara tvungen och skriva av mig lite eftersom jag e så less på alla människor som har puckade fördomar!

• Svar på tråden "kamphund"??!!
  • Gammy

amorcitajq : den enda här som är spydig är ju du. tar man upp ett ämne som är så känsligt, så måste man ta att folk tycker olika och säger det!

Nu vet jag att det inte var mig du menade, men du har bjäbbat tillbaka så fort någon har skrivit något du inte gillar.

• emersson

de som avlar på draghundar verkar oxå rätt ok .. vad jag hört iaf =)

• Nickname

Blandrasaveln gynnar INGEN i det långa loppet.

Grannens snygga schäfer kan ha jättebra psyke och bli fantastiskt bra pappa till valpar som han avlar med den andra grannens underbara golden med dess underbara psyke.
    Bla, bla.

Det är tokfel i alla fall.

Hos reggade valpar VET man att det finns krav på uppfödaren krav som finns för att gynna rasen.
    Så som röntgen, ögonlysningar och annat som kan vara specifikt för rasen.
    Som reggad uppfödare är det svårt att bedriva en avel för att bli rik och kasta in hundar hur som helst för att massproducera valpar.
    Du som köpare kan lätt kontrollera din uppfödare och dess hundar då det finns papper på sånt du absolut bör ta reda på innan du köper valp.
    Uppfödaren i sin tur ställer krav på sin köpare.
    Kämpar men på med en seriös kennel så säljer man inte till vem som helst.
    Man begär en fortsatt kontakt med köpare och man håller dörren öppen för frågor, träffar och samtal.

Detta är det enda sättet idag att följa aveln i flera led.
    Det är enda sättet man kan gå in och se att här och där blir det fel.
    Det är enda sättet att direkt kunna ställa krav på uppfödarna så att de ser till rasernas bästa.

Hur kan man vara emot detta?

• Zaria

Amorcita: det är ett öppet forum där vem som helst får diskutera så länge man följer forumreglerna.
    Jag trodde du ville diskutera hundar istället för att sitta och hacka på hur jag skriver, ingen annan tycks ju störa sig.

vaknat på fel sidan? =)

• Jacqueline

det finns fördomar om alla hund raser tycker jag...när fördomarna egentligen bör vara mot hundägarna!!

• Rottis77
    Litheo skrev 2007-05-08 12:30:51 följande:
    Jag har en "kamphund" amstaff/pitbullHan heter Åke och är 8 år gammal, heeelt underbar!Han älskar sin lillabror (våran son) p pussar ofta på honom.Dessutom älskar han de flesta hundar, hanar som tikar (han känner ibland inte skillnad)Han är hur snäll som helst, synd att folk lyssnar på så jävla mycket skitsnack!
    Då får du krama om lilla Åke idag lite extra, för han har faktiskt namnsdag idag Skrattande
  • Jen nifer

Emersson:Tyvärr vet inte jag exakt det.
    Men människor som kan mycket mer än mig om avel borde sätta sig ner o disskutera, för nått MÅSTE göras.

Jag anser att allt de här med "kamphundar" m,m skulle bli så mycket bättre om man gjorde 2 ändringar.
    Dels kontrollerade valpköparna
    Dels göra strikta riktlinjer o lagar om blandrasavel.

De finns blandraser som blivit bra, o de finns människor som är seriös o kan mcket om resultat mellan olika hundar.

De börjar dessutom på vissa raser bli lite mycker inavel, o kan då va bra med blandraser.

Förbjud blandras avel mellan vissa av dom här hundarna som de pratas om tex, då dom är jätte fina för sig. Men borde inte blandas hur som

Nu är våran prinsessa här
  • Rottis77
    emersson skrev 2007-05-08 12:31:07 följande:
    de som avlar på draghundar verkar oxå rätt ok .. vad jag hört iaf =)
    ja, det stämmer nog ja.
  • Peppa

Raser med ett förlutet i kamp lockar ofta "fel" köpare efterosm de inte har något riktigt syfte med avlen eller hundägandet i många fall.

Raserna är inte avlade som sällskapshundar då man gärna ser att de har kampen och föremålsintresset kvar. De är inte heller avlade till bruks då de ofta inte håller måttet.
    Numera finns det väl uppfödare som siktar in sig på WP och det är positivt, raserna har fått ett syfte och man kan rikta aveln därefter. Då kan man även rikta sig till de valpköpare som har ett intresse för sporten.

Jag vet inte varför raserna attraherar främst unga personer med lite kunskap om hund och hundars drifter. Det är väl deras exteriör som lockar.
    För att få ett gott rykte behöver raserna fler seriösa och framföallt kunniga ägare som har ett mål med sitt hundägande och som arbetar med sina hundar.
    När raserna har bevisat att de har både god arbetskapacitet och inga sociala brister så kommer nog ryktet att förändras i samband med att de grupper som äger rasen skiftar.

Saken är att vill man ha en farlig hund som man kan skrämmas med så är de raserna helt fel. De har inte vad som krävs. Då finns det bruksavlade raser som arbetar betydligt bättre. Men de säljs ju tack och lov inte som assecoarer.

Aktiva raser till aktiva hundägare och sällskapsraser till de som bara vill ha sin hund till sällskap. Då blir nog både hundar och ägare lyckligare, i många fall.

• Jacqueline
    Jen nifer skrev 2007-05-08 12:33:03 följande:
    Emersson:Tyvärr vet inte jag exakt det.Men människor som kan mycket mer än mig om avel borde sätta sig ner o disskutera, för nått MÅSTE göras.Jag anser att allt de här med "kamphundar" m,m skulle bli så mycket bättre om man gjorde 2 ändringar.Dels kontrollerade valpköparnaDels göra strikta riktlinjer o lagar om blandrasavel.De finns blandraser som blivit bra, o de finns människor som är seriös o kan mcket om resultat mellan olika hundar.De börjar dessutom på vissa raser bli lite mycker inavel, o kan då va bra med blandraser.Förbjud blandras avel mellan vissa av dom här hundarna som de pratas om tex, då dom är jätte fina för sig. Men borde inte blandas hur som
    Inavlen beror på okunniga och oseriösa uppfödare....det finns ingen blandras avel som är "bra".
Svar på tråden "kamphund"??!!