• Konvaljen

White-Trash namn

En fundering. Jag och maken talade om typiska så kallade white-trash namn. Jag kan nämna flera sådana på killar, men vilka flicknamn är typiskt white trash för er?

• Svar på tråden White-Trash namn
  • Röding

Mina tankar. (Jag tog några namnexempel ur era inlägg.)

Engla är verkligen inget nytt namn:

"Engla är annars ett namn med gamla anor i Sverige. Det har använts sedan 1600-talet, då med stavningen Engela."
    www.svenskanamn.se/SvenskaNamn/Namn.aspx

Alicia är en variant på Alice. Alicia är framförallt vanligt i spansktalande länder. Alice/Alicia har använts i Sverige i drygt 100år.

Tindra är ett nytt svenskt namn. Andra svenska verb som också är namn är Linda, Lotta och Lena. Vi har också många svenska namn som är substantiv såsom Axel, Björn, Karl, Saga och Lina. Inget konstigt alltså. Det tillkommer hela tiden nya namn, och jag kan tycka att det är bra att vi också får en del nya "helsvenska" namn, för att bevara vårt språk och vår namnkultur.

Jag håller med om att det vi har i ryggsäcken påverkar vårt val av namn. Det enda jag i princip ogillar är namn som är felstavade eller som har felaktigt uttal (t ex. Cevin, Philiph) osv.

Sen så kan jag personligen tycka, att en del namn är tråkiga/amerikaniserade/fula men det innebär ju inte att de här barnen ska behöva bli stämplade i förväg.

• queerkids

Hej,
    när jag var gravid med min son som nu är åtta år läste jag ofta namndiskussioner. Då diskuterades "y-namn" - efter Ronny Ambjörnssons bok som handlar om klasstillhörigheten bland dem som hette Ronny, Jimmy, Tommy på 50-talet. Men det fanns också namn som Steve (uttalat på svenska) och Kent, som tillhör gruppen utan att ha y på slutet.
    White trash är ett lite tråkigare begrepp eftersom det i USA inte används för att beskriva enbart klass utan människor som också är utan "sofistikering". Man bor i husvagn och lever på socialbidrag, har aldrig läst en bok och äter bara på mcdonalds. Det är en nedlåtande term. Ronny A är professor och har gjort klassresan från arbetarklass till hög akademiker, men jag tror knappast att han kommer från något som skulle kunna jämföras med begreppet WT.
    På Jerry Springer träffar man ofta på barn med underliga namn. Men de flesta kommer från afroamerikanska familjer. De hittar på namn som de tycker låter afrikanska eller gör om namn som finns till nya varianter, typ D´Shawn www.babynames.com/name/DESHAWN eller Shaquille www.babynames.com/name/SHAQUILLE
    . I sverige finns patentverket som begränsar uppfinningsrikedomen. Fascinerande är att två av de afroamerikaner som kommit längst i USA har sådana namn - Condoleeza Rice och Colin Powell. Condoleezza är döpt efter vad som stod på ett notpapper. www.behindthename.com/php/view.php
    Colin Powell uttalar sitt namn "fel". Det är ett brittiskt namn och hans föräldrar hade kanske bara läst det.
    slangcity.com/b_b_name.htm
    Hälsningar
    Annika - fördriver tiden...

• Leonor
    Muminski skrev 2007-05-10 11:31:29 följande:
    Niklas.. jaa ni handlar säkert på Willys och äter bara skräpmat 2timearound: Som sagt, smaken är som baken. Min dotters namn har också förekommit i listan som "WT" Ett jättefint vanligt och inte alls konstigt namn i mitt tycke såklart. Inget som självklart kategoriseras som WT bland den stora massan var det dock. Jag skulle inte kategorisera Alice som WT. Möjligen Alicia eller Elise..Engla är så fint, men lite på gränsen även det. Eleanor har jag aldrig hört faktiskt.
    Natalie?
  • Leonor
    queerkids skrev 2007-05-10 12:40:28 följande:
    Hej,när jag var gravid med min son som nu är åtta år läste jag ofta namndiskussioner. Då diskuterades "y-namn" - efter Ronny Ambjörnssons bok som handlar om klasstillhörigheten bland dem som hette Ronny, Jimmy, Tommy på 50-talet. Men det fanns också namn som Steve (uttalat på svenska) och Kent, som tillhör gruppen utan att ha y på slutet.White trash är ett lite tråkigare begrepp eftersom det i USA inte används för att beskriva enbart klass utan människor som också är utan "sofistikering". Man bor i husvagn och lever på socialbidrag, har aldrig läst en bok och äter bara på mcdonalds. Det är en nedlåtande term. Ronny A är professor och har gjort klassresan från arbetarklass till hög akademiker, men jag tror knappast att han kommer från något som skulle kunna jämföras med begreppet WT.På Jerry Springer träffar man ofta på barn med underliga namn. Men de flesta kommer från afroamerikanska familjer. De hittar på namn som de tycker låter afrikanska eller gör om namn som finns till nya varianter, typ D´Shawn www.babynames.com/name/DESHAWN eller Shaquille www.babynames.com/name/SHAQUILLE. I sverige finns patentverket som begränsar uppfinningsrikedomen. Fascinerande är att två av de afroamerikaner som kommit längst i USA har sådana namn - Condoleeza Rice och Colin Powell. Condoleezza är döpt efter vad som stod på ett notpapper. www.behindthename.com/php/view.phpColin Powell uttalar sitt namn "fel". Det är ett brittiskt namn och hans föräldrar hade kanske bara läst det.slangcity.com/b_b_name.htmHälsningarAnnika - fördriver tiden...
    Hur ska Colin uttalas och hur uttalar Clin det?
  • principisessan

orkar inte läsa hela tråden men när jag tänker på WT namn så tänker jag typ Marla-Jean eller Sammy Junior och liknande.

• queerkids

Leonor: så här står det i länken ovan.

Colin
    SLANG MEANING: No slang meaning, but if you pronounce it the way Colin Powell does, (KOH-lin) instead of the usual way (KAH-lin), it sounds like you're talking about your intestines.
    BAD FACTOR: Bad. I once had a boss who was dating a guy named Colin pronounced "KOH-lin." People tried hard not to giggle when his name came up in staff meetings. And we were adults. Imagine junior high.
    FAMOUS NAMESAKE: US Secretary of State Colin Powell

Han uttalar det alltså Koulin istället för Kollin. Det ska uttalas mer som att det stavas med två L, som Colin Nutley gör. "Koulin" låter som Colon som betyder tarm.
    - Annika

• Muminski

Queerkids. Mitt förnamn är Ronny, vi har pratat om den boken tidigare i tråden

Ditt liv är ett resultat av dina val.
  • Muminski
    Leonor skrev 2007-05-10 12:56:06 följande:
    Natalie?
    Natalie,
    Beror nog lite på hur det är stavat för min del. Jag personligen reagerar mer på stavningar än själva namnet.

Nathalieh skulle jag känna var helt fel.. att det inte stavas rätt utan att man lägger till eller byter ut bokstäver. Det får mig att tro att föräldrarna vill "mer" på nåt sätt. Att det ska göra det hela lite finare.

Cassandrah, Zamanthah och såna namn/stavningar känns bara såååå WT, för att vara grymt kategoriserande
  • Muminski
    Röding skrev 2007-05-10 12:05:04 följande:
    Mina tankar. (Jag tog några namnexempel ur era inlägg.)Engla är verkligen inget nytt namn:"Engla är annars ett namn med gamla anor i Sverige. Det har använts sedan 1600-talet, då med stavningen Engela."www.svenskanamn.se/SvenskaNamn/Namn.aspxAlicia är en variant på Alice. Alicia är framförallt vanligt i spansktalande länder. Alice/Alicia har använts i Sverige i drygt 100år.Tindra är ett nytt svenskt namn. Andra svenska verb som också är namn är Linda, Lotta och Lena. Vi har också många svenska namn som är substantiv såsom Axel, Björn, Karl, Saga och Lina. Inget konstigt alltså. Det tillkommer hela tiden nya namn, och jag kan tycka att det är bra att vi också får en del nya "helsvenska" namn, för att bevara vårt språk och vår namnkultur.Jag håller med om att det vi har i ryggsäcken påverkar vårt val av namn. Det enda jag i princip ogillar är namn som är felstavade eller som har felaktigt uttal (t ex. Cevin, Philiph) osv.Sen så kan jag personligen tycka, att en del namn är tråkiga/amerikaniserade/fula men det innebär ju inte att de här barnen ska behöva bli stämplade i förväg.
    Engela var ju jättefint!
Svar på tråden White-Trash namn