• Konvaljen

White-Trash namn

En fundering. Jag och maken talade om typiska så kallade white-trash namn. Jag kan nämna flera sådana på killar, men vilka flicknamn är typiskt white trash för er?

• Svar på tråden White-Trash namn
  • Konvaljen

faktum är, att killar med namn som slutar på Y (Jonny, Jimmy etc) har mer hål i tänderna än andra barn.

Sådana namn är typisk WT för mig, men idag tror jag att de håller på att övertas av "anglikaniserade" namn, typ Liam och Kevin.

• Knutkerstin

Chess: Som tidigare skrivits, så gäller det ju inte alla.

Dessutom är det ingen som har sagt att DINA barn är wt för att de heter som de gör, utan diskussionen har rört vilka NAMN man kan ha en förutfattad mening om.

Det handlar alltså egentligen inte om människor, utan om namn.

• winniethepuh

Och på tal om förutfattade meningar om namn, tänkar några av er också i banor om namn som kan vara ghettonamn, invandrarnamn, svartskallenamn, töntnamn, bögnamn osv... ja, det kan bli ganska löjligt till slut. Men kul att läsa att det är många som har förutfattade meningar om namn. Kanske man måste verkligen tänka efter beroende på var man bor så man inte döper sitt barn till något som gör att det blir garanterat mobbad av andra barn. Jisses! Jag måste bara skratta!

• Muminski
    chess1979 skrev 2007-05-09 17:11:00 följande:
    sorgligt vad vuxna människor har för värderingar, hoppas verkligen inte att ni för över detta på era barn.som sagt mina barn heter Alexander, vanessa och melanie antar att ni då tror att vi som föräldrar är lågutbildade och låginkomsttagare?väntar fortfarande på att ni som tycker att namn är wt skall förklara för mig vad wt är för ngt?
    WT kan väl närmast översättas som underklass. Att det är den kategorin man pratar om. Iallafall har jag uppfattat det så.

Hur ogärna vi än vill det så lever vi i ett oerhört polariserat klass samhälle idag.
    I de olika klasserna har man olika kultur. Det ÄR ett faktum. Sedan värderar ju alla olika, vad som är "bra" resp "dåligt"

Det är med namn som med olika intresseområden (bra inlägg bonanza!) Golf var ju förut en snobbsport, kultur fanns mest tillgängligt för människor i medelklassen. Iallafall den kulturen som "räknades"

Det tycker inte jag är skrämmande alls, det är ett resultat av något helt naturligt. Är man född och uppvuxen med en vis kultur, klass eller tradition tenderar man att följa den strömmen.

Men.. jag håller med att det är urkorkat att "döma ut" namn som negativa. Och lika korkat att inte erkänna att det i så många fall är jättevanligt.

Smaken är ju bekant som baken Och ingen regel utan undantag.

Ditt liv är ett resultat av dina val.
  • Bonanza

Ja, jag antar att Mohammed har föräldrar med invandrarbakgrund. Att Carl-Gustavs och Beatrices föräldrar tillhör den sk överklassen. Att Ronnys föräldrar knappast var akademiker.

Det är jag inte ensam om. Det har gjorts undersökningar och skrivits böcker om detta. Så skratta på ni. Det är ni som verkar okunniga när ni avfärdar hela "namn ger associationer"-diskussionen som larv.

• Leonor

Tindra är ju nummer ett.

Nova.

Kimperly, Nicole osv är också lite trashigt.

• Leonor

Tindra är ju nummer ett.

Nova.

Kimberly, Nicole osv är också lite trashigt.

• Leonor
    MansonDust skrev 2007-05-09 15:11:54 följande:
    Mian barn heter Star & Ninja, det är väl höjden av WT ?
    Ja.
  • Muminski

Men.. jag håller med att det är urkorkat att "döma ut" namn som negativa. Och lika korkat att inte erkänna att det i så många fall är jättevanligt.

Öhh jag vete tusan vad jag skrev där.. *haha* Jag menade såhär:

Lika korkat att inte erkänna att vi tenderar att följa "strömmen" i vår egen klass, kultur eller liknande.

Därmed inte sagt att ALLA gör det.

Jag gjorde det inte.

Ditt liv är ett resultat av dina val.
Svar på tråden White-Trash namn