• Konvaljen

White-Trash namn

En fundering. Jag och maken talade om typiska så kallade white-trash namn. Jag kan nämna flera sådana på killar, men vilka flicknamn är typiskt white trash för er?

• Svar på tråden White-Trash namn
  • Dieselmom
    Gimlet skrev 2007-05-09 20:22:07 följande:
    Stephanie är också riktigt WT.Det finns en annan aspekt av det hela också.De namn som överklassen har tenderar med tiden att sippra längre ner i folklagren.Titta på namn som Birgitta. Efter att CG:s syrra, en av Hagaprinsessorna, döpts till det så blev det en fullkomlig boom även i de lägre klasserna.
    Tycker att Stephanie är ett riktigt fint namn!
    My opinions may have changed, but not the fact that I am right.
  • Häxan Jia
    Leonor skrev 2007-05-09 20:40:49 följande:
    Häxan Jia skrev 2007-05-09 20:35:02 följande: Jag kan inte uttala mig om Irene. Jag har ingen aning.Dessutom finns det ju massor av namn som finns överallt. Det är inte så att alla namn har en specifik klass som de är vanligast i.Vissa namn utmärker sig däremot som vanligare i vissa grupper än andra.
    Visst är det så.

Jag vet att i min ålders grupp fanns de många Peter, Mikael, Linda, Michaela, Maria och säkert några andra också
    *Har sorg och min själ blöder*
  • Suskiv

Visst finns wt namn. Namn som oftast är poopis hos de lågutbildade, arbestlösa. Det är just nu framförallt engelska namn och namn med tillkrånglad stavning. På 70-80-talet var de y-namnen.

Det betyder inte att alla i lågutbildade, arbetslösa mm döper sina barn till det och heller inte att alla barn med sk WT namn har föräldrar i den klassen. Det visar bara på tendens.

• Nicke

För mig finns inget som heter så iaf.

• Leonor

Namnen som slutar på -in känns som de nya y-namnen.

Melvin
    Kevin
    Edvin
    Robin

Jobbigt för Melvin är så gulligt.

• Muminski

Men då är hon väl ovanligt gammalmodig för sin ålder då

Kanske är det släktnamn.

Min stackars kusin fick ett släktnamn som vi alla sa skulle bli besvärligt för henne. Ett gammalt tant namn liksom, men hon ÄR verkligen sitt namn och det känns inte alls gammalt eller tantigt för det. Ja det är inte slalomskidan jag pratar om utan det bedrövliga dubbelnamnet

Din kusin Kevin får verkligen mycket att motbevisa när han kommer ut i livet.

Men visst är det så, för att vara seriös, att namn betyder så mycket. Arb givare som slänger perfekta cv:n bara för att den sökande bär fel namn. Gräsligt!

Därför tycker jag att det är viktigt att man debatterar i ämnet, i alla ämnen där det förekommer diskriminering och segregering. Förutfattade meningar och fördomar.

För med debatt och diskussion så kan man inse att jaa jag tror att såna som heter Kevin har den och den bakgrunden.. vilken produkt av min tid jag är och så är man MEDVETEN om fenomenet och VÄLJER att inte döma pga det. Då har man distans och kan se hela saken ur ett annat perspektiv, ickedömande.

Phu..

Ditt liv är ett resultat av dina val.
  • Leonor

Häxan Jia skrev 2007-05-09 20:25:23 följande:

Jag älskar dessa trådar För enligt alla WT namn så brukar Kevin ligga som nr ett på pojklistan och Kevins föräldrar är oftast outbildade personer som förmodligen inte har ett jobb eller byter jobb ofta och har svårt att behålla jobben, kanske är en av föräldrarna även alkolister eller har drogproblem....De lever i social missär osv osvOch jag jag bara garvar och tycker synd om min kusins son Kevin som kommer få dessa "sanningar" kastade i sitt ansikte senare av folk som faktiskt "vet" att de är så för han heter Kevin juh. Just denna Kevins föräldrar arbetar, en av föräldrarna är högt utbildad och lite av ett matte geni. De äger sitt eget hem och ingen av dom knarkar eller har alkoholproblem Och Nej de har inte köpt en gammal husvagn som de bor i
    Jag är föresten också släkt med en Kevin. Men åh vad den mamman bekräftar mina fördomar.

Ung, outbildad och bor i håla.
  • Häxan Jia
    Muminski skrev 2007-05-09 20:47:57 följande:
    Men då är hon väl ovanligt gammalmodig för sin ålder då Kanske är det släktnamn.Min stackars kusin fick ett släktnamn som vi alla sa skulle bli besvärligt för henne. Ett gammalt tant namn liksom, men hon ÄR verkligen sitt namn och det känns inte alls gammalt eller tantigt för det. Ja det är inte slalomskidan jag pratar om utan det bedrövliga dubbelnamnet Din kusin Kevin får verkligen mycket att motbevisa när han kommer ut i livet.Men visst är det så, för att vara seriös, att namn betyder så mycket. Arb givare som slänger perfekta cv:n bara för att den sökande bär fel namn. Gräsligt!Därför tycker jag att det är viktigt att man debatterar i ämnet, i alla ämnen där det förekommer diskriminering och segregering. Förutfattade meningar och fördomar.För med debatt och diskussion så kan man inse att jaa jag tror att såna som heter Kevin har den och den bakgrunden.. vilken produkt av min tid jag är och så är man MEDVETEN om fenomenet och VÄLJER att inte döma pga det. Då har man distans och kan se hela saken ur ett annat perspektiv, ickedömande. Phu..
    Japp, de är ett släkt namn, fast de andra har haft de som andra eller tredje namn, jag fick de som tilltalsnamn. Alla vi barn har andra namnet som tilltalsnamn och vi har alla ganska vanliga svenska namn, men ovanliga för just vår generation så att säga

Ja stackars Kiwin (mormors uttal)

Det komiska var ändå att jag hade tänkt döpa en son till Kevin, det bestämde jag mig för i tonåren, långt innan de var så poppis.... Sedan spanade jag in Sebastian och de knep min syster till sin pojk, så någon pojke är de inte meningen att jag skall ha.

Men visst stämmer detta med namnen många gånger, det erkänner jag med. Man blir ju mer förvånad om fördomen motbevisar än om den bekräftas ibland eller iaf jag blir det
  • Häxan Jia
    Leonor skrev 2007-05-09 20:49:41 följande:
    Häxan Jia skrev 2007-05-09 20:25:23 följande: Jag är föresten också släkt med en Kevin. Men åh vad den mamman bekräftar mina fördomar.Ung, outbildad och bor i håla.
    Jag känner också flera personer vars barns namn bekräftar mina fördomar.. Men de är alltid kul att bli motbevisad ibalnd också
Svar på tråden White-Trash namn