White-Trash namn
En fundering. Jag och maken talade om typiska så kallade white-trash namn. Jag kan nämna flera sådana på killar, men vilka flicknamn är typiskt white trash för er?
En fundering. Jag och maken talade om typiska så kallade white-trash namn. Jag kan nämna flera sådana på killar, men vilka flicknamn är typiskt white trash för er?
Namnen i sig kan vara fina, men när man ska krånga till det med att "förfina" stavningen då känns det lite överkurs. Som att det ska vara lite finare? *min egen förutfattade mening*
Namnet Sara är jättefint. Jag förstår inte varför många väljer att stava det Zarah exempelvis.
För att generalisera så tror jag att vi som är lite äldre väljer lite mer "vanliga namn" medan de yngre väljer lite ovanligare namn.
När man arbetar på dagis får man lära sig många namn och faktum är att man ofta kan kategorisera föräldrarna efter sina barns namn. Barn som har gamla gubb/gumm namn har ofta lite äldre föräldrar, eller föräldrar med akademisk utb.
Barn som heter Leyha, Cassandrah, Texas o dyl har ofta unga föräldrar som inte har akademisk utbildning.
Det var min analys, vetenskapligt helt outgrundad. ![]()
Kaiza: Det stämmer väldigt bra
Egentligen helt otroligt att man kan genom barnens namn veta vilka föräldrar de har!!
Finns säkert undantag....men överlag stämmer det!
sorgligt vad vuxna människor har för värderingar, hoppas verkligen inte att ni för över detta på era barn.
som sagt mina barn heter Alexander, vanessa och melanie antar att ni då tror att vi som föräldrar är lågutbildade och låginkomsttagare?
väntar fortfarande på att ni som tycker att namn är wt skall förklara för mig vad wt är för ngt?
chess: Jag skrev INTE att det gällde ALLA!!! Tagga ner lite!! Detta är ingen allvarli tråd
wt i Sverige är lågutbildade låginkomsttagare. De har ofta en viss smak, både kläd- och inredningsmässigt. De kommer ofta från liknande förhållanden och har liknande åsikter och preferenser. Detta avspeglar sig så klart i namnen.
chess1979 - du kanske har fått barn väldigt tidigt, inte utbildat dig vidare efter gymnasiet osv osv. Det ökar sannolikheten för att dina barn heter som de nu gör, än om du hade fått barn vid 30 efter en lång universitetsutbildning.
Det finns en mängd grupper människor i samhället. Just benämningen white trash är ju olycklig eftersom det är en så negativ konnotation till det ordet. Men brats vet vi ju alla vad de är? Svensson? Osv osv. Vi grupperar hela tiden, bara det att just den här gruppen människor har fått ett nedlåtande tillmäle, vilket är olyckligt.
Bara genom att se på min man och mig, kan man märka skillnader. Jag som kommer från en akademikerfamilj från medelklassen gillar en viss sorts namn. Han som kommer från arbetarklassen gillar en annan sorts namn (dock ej s.k. wt-namn). Jag älskar teater, han älskar motorsport osv. Vi är ändå i princip lika gamla och har växt upp i samma kommun. Så självklart påverkar ens härkomst vem man är. Däri ingår även smak, även när det gäller namn! ![]()
Verkligen!
Vad? Tror ni jag har hittat på det själv?
Dags att läsa på lite kanske?
Nej...Caroline har inte bättre status än Pamela
Jag lägger ner....finns alltid människor som måste börja argumentera...vilket ni givetvis får göra!!! Men inte med mig idag