White-Trash namn
En fundering. Jag och maken talade om typiska så kallade white-trash namn. Jag kan nämna flera sådana på killar, men vilka flicknamn är typiskt white trash för er?
En fundering. Jag och maken talade om typiska så kallade white-trash namn. Jag kan nämna flera sådana på killar, men vilka flicknamn är typiskt white trash för er?
Jag har alltid tyckt att killnamn som slutar på y är kåkfararnamn, vilken man ju ändå måste säga kvalar in som white trash ganska stehårt. :D Conny, Ronny, Sonny, Tommy (kanske med undantag av de som är födda i slutet av 60-talet, verkar som om det var en Tommy-boom där nästan).
Annars associerar jag alltid namn som Leffe, Stoffe, Roffe, Kenta, Jompe, Jimpa, Kicki, Millan och liknande starkt med låginkomsttagare. Helt enkelt de som har smeknamnsvarianter på vissa helt normala, relativt klasslösa namn. Men visst, de här namnen är det knappast många som döper sina barn till i dagsläget, men det var mina första associationer i varje fall. Dagens namn knns som Liam, Kevin, Tindra, Cassandra, Leon, och i allmänhet väldigt "amerikansk såpa"-namn.
Exakt VAD är "white-trash" namn????
Hajjar inte riktigt poängen med diskussionen!!!
Här heter ungarna Alicia, Nathalie, Nicole, Samantha & Melissa. Ja ville ju inte va sämre & gav dotter namnet Leeloo. Ha!
Nejdå! Kim är jättefint!
White Trash är kul! men är inte säker på att mina barn ska få heta Samantha och Melissa för det. När det gäller svenska namn tänker jag mest på Kenta, Tommy, Stoffe, Kicki, Lena och Maggan...Bland namn som ges till barn nu vet jag inte, men namn som låter alltför amerikanska eller engelska, som att föräldrarna mest suttit i sin husvagn och kollat på såpor;)
(som jag alltså)
Ska då inte WT vara präktiga namn om. Carl,oskar gustav,Anna ,emma, ebba, lukas, Månfare som lena ph heter ska det inte vara WT
Sabina och Ramona är för mig riktigt äkta WT.
Så hette alla puckade gangstermiffon när man gick i skolan. Nu sitter dom säkert i nån husvagn och kedjeröker i en fläckig morgonrock. Och har 5 barn, alla med olika pappor.
Rättar mig. Kan då inte präktiga namn som ovan vara WT.
Dollhart. Konstigt att man kalla engelska och amrikanska namn för WT. Vi som reser så mycket och får nya influenser. Undrar om rikemans barn får englaska namn..hmmm. Då måste ju dom vara WT
Bara för att man har ett sk wt-namn så betyder det inte att man är det. Det innebär bara att namnet tenderar att vara överrepresenterad i en samhällsgrupp av kanske lite lägre status. Likadant med t ex Filip som kanske är överrepresenterad i "rikemansklassen" men det finns ändå alla möjliga som döper sitt barn till Filip som inte tillhör den kategorin.
likaså som sonny, ronny, conny som var överrepresenterade i "kåkfararklassen" men självklart finns det dem som her dessa namn som inte tillhör den klassen.
Det handlar alltså om att personen gör namnet och inte tvärtom, om du heter tex Kevin innebär det inte att du är wt bara för det..men namnet tenderar att vara överrepresenterad i de sk kategorin.
sedan är ju uttrycket fruktasnvärt tråkigt och jag är inte så insatt i just WT..men jag tycker det är intressant att diskutera namn bl a.