• destiny391

"blanda raser"??

som nagon tidigare idag uttryckte sig sa fint:
    "Vad anser ni om rasblandning? är det rätt? vill bara veta eran åsikt och om ni har funderingar kring det ?"
    sa, me handen pa hjartat, va tycker folk om det har?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-05-16 16:41:30:
    haha oopps.. nej jag menar faktiskt manniskor. maste bara papeka att de e inte mina ord!!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-05-16 16:43:07:
    ok, pratar alltsa om manniskor, efter en diskussion tidigare idag i en trad, sa undrar jag hur folk tanker bara..

• Svar på tråden "blanda raser"??
  • Mary Lo
    Smurfan28 skrev 2007-05-16 17:45:11 följande:
    Mary Loser inte du skillnad på en turk och en neger och en svensk??? öh...
    Lovely. Du refererade tidigare till "de nordiska länderna" och då kan jag garantera dig att du aldrig skulle kunna gissa att min sambo (ett exempel jag tog) inte är från någon av dessa länder.

Ja, jag vet hur en neger ser ut. Turkar däremot kan variera i sina hårdfärger och hudfärger extremt mycket, beroende på vilken del av landet de kommer från. I Sverige har vi faktiskt väldigt mycket turkiskt blod i våra gener, om man bläddrar lite i historieboken.
    Mucósus orificium.
  • blommanigbg

Precis.. Para sig med en hob.. Då kan man tala om rasblandning...;)

• Mary Lo
    Smurfan28 skrev 2007-05-16 17:45:11 följande:
    Mary Loser inte du skillnad på en turk och en neger och en svensk??? öh...
    Varför började du prata om ögonfärger över huvud taget? Inser du inte hur obildat det är att år 2007 prata om att svenskar har blå ögon??
    Mucósus orificium.
  • Smurfan28

Mary LO

Har aldrig sagt att alla svenskar har blå ögon.. jag sa att min sambo och jag har blå ögon båda två.. du läste fel lila gumman

• Smurfan28

destiny

hade han inte varit svensk så hade jag inte brytt mig om han nej..
    Men ni har ju era åsikter och jag mina.. ni anser det är fel så jag pratar.. men jag tycker ni har fel

• Mary Lo
    Smurfan28 skrev 2007-05-16 17:52:10 följande:
    Mary LOHar aldrig sagt att alla svenskar har blå ögon.. jag sa att min sambo och jag har blå ögon båda två.. du läste fel lila gumman
    Jaha. Så du menar att man kan ha svart hår och bruna ögon, fast man är svensk? Likaväl som man kan ha blont hår och blå ögon, fast man inte är från Norden?

Så i princip ligger det till som så, att det enda du kan säga med säkerhet är att du känner igen en neger, när du ser honom. För du träffar ju säkert människor dagligen som är "lika dig" (ditt eget uttryck) - fast de inte är svenskar?
    Mucósus orificium.
  • Auroratiger

Ett boktips till alla som tror att det finns en "germansk ras" (och alla andra med för den delen): "Det rena landet" av Maja Hagerman. Mycket läsvärd!

För övrigt har jag för mig att man inte öht kan prata om raser i genetisk bemärkelse när det gäller människor. Geografiska variationer, visst, men raser är ett kulturhistoriskt påhitt. Egenskaper förknippade med raser är definitivt ett påhitt. (Det finns säker någon annan som påpekat det tidigare i tråden men jag orkade inte läsa hela, sorry...)

• blommanigbg

Försökte skoja lite.. Men det var ingen som fattade det... Eller kopplade att en "ny" människoras upptäckts.....

Svar på tråden "blanda raser"??