• destiny391

"blanda raser"??

som nagon tidigare idag uttryckte sig sa fint:
    "Vad anser ni om rasblandning? är det rätt? vill bara veta eran åsikt och om ni har funderingar kring det ?"
    sa, me handen pa hjartat, va tycker folk om det har?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-05-16 16:41:30:
    haha oopps.. nej jag menar faktiskt manniskor. maste bara papeka att de e inte mina ord!!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-05-16 16:43:07:
    ok, pratar alltsa om manniskor, efter en diskussion tidigare idag i en trad, sa undrar jag hur folk tanker bara..

• Svar på tråden "blanda raser"??
  • Jambosana

Varför skulle man inte kunna göra det?

För övrigt blir jag lite förvånad över att epitetet raser används. Använder ni det? Tycker ni att någon från Frankrike eller Indien inte tillhör samma ras som er själva?

Hämtat från Wikipedia:

"Ordet ras är en biologisk term som används för att definera olika arter i undergrupper med hjälp av genetik. Arten Homo Sapiens kan inte defineras i sådana undergrupper på grund av att den genetiska variationen inte är tillräckligt stor eftersom ingen population har varit genetsikt isolerad tillräckligt länge för att en skapa en separat evolutionär utvecklingslinje.

Det finns även en gammal(icke korrekt) indelning i människoraser som har tagit fasta på lätt synliga och därmed ytliga kännetecken som hudfärg, hårstruktur, kranieform o.s.v. Denna genetiska variation mellan de s.k. raserna utgör endast en minimal del av den totala genetiska variationen hos människan. Detta har den genetiska forskningen visat. DNA-variationer mellan individer i samma population kan uppgå till 1,5 procent, medan den statistiska skillnaden mellan människor i olika världsdelar genomsnittligt är högst 0,1 procent. Människans totala genetiska variation, över hela jordklotet, är mindre än variationen som finns mellan exempelvis impalaantiloper inom Kenya.[2] Som jämförelse kan nämnas att människan till 98 % har samma gener som schimpansen, vilket är mer än vad som brukar vara fallet mellan två underarter av samma art."

• 1991

Jag var hos en svensk dumskalle på 24 en gång,
    där hade det kunnat sluta illa.
    Han var definitivt påverkad av någonting och manade på att jag skulle dricka hela tiden.. vill inte gå in närmre på vad han gjorde men han är den absolut dummaste människan jag träffat i mitt liv.

And guess what? Han var svensk

• Hanna1984

smurfan. Måste bara säga att du är tragisk.
    Synd om dig. öppna ögonen och se världen.
    Du har missat mycket!

• 1991

destiny391

Jag hoppas och antar att du var ironisk,
    för min sista mening "And guess what? Han var svensk "
    var faktiskt också ironi.

• Snufserufs

Mer blandningar så finns det snart inga riktiga svenskar kvar.
    Skrämmande.

• södertälje

Och vilka är riktiga svenskar då???sverige har haft invandrare i månghundrade år,själv var min förfader inte svensk,vi har släktforskat och kom en bra bit in på 1600-talet.
    Dom jag anser vara dom riktiga svenskarna är samerna,dom kom först till sverige norr ifrån efter inlandsisen,jägar folket kom samtidigt söder ifrån ...så vad gör en svensk svensk då????Eftersom svensken varit blandad så länge?????

• Wagram

snufserufs: Det har inte funnits nagra "riktiga" svenskar (om du med det menar manniskor med enbart gener fran Norden) sedan vikingatiden, om ens da. Jag lovar att du inte behover ga manga generationer tillbaka for att finna att du inte heller ar en "riktig" svensk.

• Wagram

Sodertalje: Samerna ar slakt med Mongolerna, sa de ar inte heller nagra "riktiga svenskar". Vikingarna var ju ute och harjade en del och tog sakert med sig mer an bara skatter hem, sa nar jag tanker efter blandades det nog ganska friskt redan da.

Svar på tråden "blanda raser"??