• destiny391

"blanda raser"??

som nagon tidigare idag uttryckte sig sa fint:
    "Vad anser ni om rasblandning? är det rätt? vill bara veta eran åsikt och om ni har funderingar kring det ?"
    sa, me handen pa hjartat, va tycker folk om det har?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-05-16 16:41:30:
    haha oopps.. nej jag menar faktiskt manniskor. maste bara papeka att de e inte mina ord!!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-05-16 16:43:07:
    ok, pratar alltsa om manniskor, efter en diskussion tidigare idag i en trad, sa undrar jag hur folk tanker bara..

• Svar på tråden "blanda raser"??
  • Indah

Åke och Smurfan28:

Men om det var menat att vita bara ska kunna föröka med sig vita, att de är en egen ras alltså. Varför går det då att föröka sig med andra raser (alltså människor med annan hudfärg, ögonfärg osv)? Varför blir det inte som med åsna och häst, avkomman blir steril för det är inte meningen att den blandningen ska leva vidare?

Usch, tycker det är olustigt att veta att vissa ser människan som flera olika raser och att ingen blandning bör ske.

• Hanna1984

Indah: JA, det är tragikst. Och det värsta är att ifall man aldrig skulle få blanda så skulle det bli inavel tillslut. :)

• Nalle 1981

Indah:
    Om jag fattat det hela rätt:
    En åsna är en helt annan ART (de är dock närbesläktade arter och därmed kan de paras i första led) än en häst, därför blir avkomman steril.

Förlåt om detta inlägg ger vatten på Åkes kvarn för jag tycker hans åsikter är helt åt skogen.

Jag tycker det är fel att dela in människan i olika raser och sedan rangordna dem i någon slags hierarki med en ras i topp osv.

Att sträva efter att hålla sin "ras" ren... Vad är poängen??? Att rasismen ska få fortsätta frodas i ett par decennier till?? Inte finns det några biologiska fördelar med det iaf...

• Jan 39

Allt måste inte ha fördelar eller nackdelar.
    Att människorasen ganska lätt låter sig uppdelas i underraser(!) är ju inte så svårt att notera, räcker med ett par ögon, ju.

• Indah

Nalle 1981 skrev 2007-05-17 22:12:16 följande:

Indah:Om jag fattat det hela rätt:En åsna är en helt annan ART (de är dock närbesläktade arter och därmed kan de paras i första led) än en häst, därför blir avkomman steril. Förlåt om detta inlägg ger vatten på Åkes kvarn för jag tycker hans åsikter är helt åt skogen.[/citat]

Ja precis. Åsna och häst kan para sig men avkomman, mulan, blir steril och kan alltså inte föra vidare de blandade generna.

Det är det jag vill komma till med min fråga i inlägg 342, att om människan finns i flera raser och inte var meningen att blandas, varför har inte naturen fixat det så finurligt att den "blandade" avkomman är steril?
    I min värld måste det betyda att människan är samma ras oavsett hudfärg.

Nalle 1981 skrev 2007-05-17 22:12:16 följande:
    [citat]
    Jag tycker det är fel att dela in människan i olika raser och sedan rangordna dem i någon slags hierarki med en ras i topp osv. Att sträva efter att hålla sin "ras" ren... Vad är poängen??? Att rasismen ska få fortsätta frodas i ett par decennier till?? Inte finns det några biologiska fördelar med det iaf...
    Håller med dig till 100%, fel fel fel att dela in i olika raser. Väldigt stenålderstänkande.
  • Indah

Oj, nu ser det ut som att det är ett enda stort citat. Det är alltså 2 citat och däremellan har jag svarat på det första citatet.

• Nalle 1981

Jan 39

Jag tycker att man ska ge konkreta fördelar med att hålla sin "ras" ren om man ska komma med påhopp på människor som väljer att se förbi det yttre och älska den man faller för. (inte sagt att du hoppat på någon men många är ju elaka mot sk blandbarn idag)

Dessutom är det ju så att det finns flera fördelar med att inte hålla sin ras ren så jag är nyfiken på vad de (som är mot blandning) har för RIKTIGA argument.

• Nalle 1981

Indah:
    Skillnaden är olika ARTER häst vs åsna medans människan är en enda art och möjligtvis (enligt endel människor) skulle kunna delas in i olika RASER.

På samma vis finns det ju olika hästraser men denna avkomma blir ju inte steril om man blandar dem.

• elin 79

haha vilken öppen o icke-inskränkt-tråd!

fyfarao för ordet rasblandning. Vad är det för männsikor här på Fl egentligen?

Svar på tråden "blanda raser"??