Nalle 1981 skrev 2007-05-17 22:12:16 följande:
Indah:Om jag fattat det hela rätt:En åsna är en helt annan ART (de är dock närbesläktade arter och därmed kan de paras i första led) än en häst, därför blir avkomman steril. Förlåt om detta inlägg ger vatten på Åkes kvarn för jag tycker hans åsikter är helt åt skogen.[/citat]
Ja precis. Åsna och häst kan para sig men avkomman, mulan, blir steril och kan alltså inte föra vidare de blandade generna.
Det är det jag vill komma till med min fråga i inlägg 342, att om människan finns i flera raser och inte var meningen att blandas, varför har inte naturen fixat det så finurligt att den "blandade" avkomman är steril?
I min värld måste det betyda att människan är samma ras oavsett hudfärg.
Nalle 1981 skrev 2007-05-17 22:12:16 följande:
[citat]
Jag tycker det är fel att dela in människan i olika raser och sedan rangordna dem i någon slags hierarki med en ras i topp osv. Att sträva efter att hålla sin "ras" ren... Vad är poängen??? Att rasismen ska få fortsätta frodas i ett par decennier till?? Inte finns det några biologiska fördelar med det iaf...
Håller med dig till 100%, fel fel fel att dela in i olika raser. Väldigt stenålderstänkande.