• destiny391

"blanda raser"??

som nagon tidigare idag uttryckte sig sa fint:
    "Vad anser ni om rasblandning? är det rätt? vill bara veta eran åsikt och om ni har funderingar kring det ?"
    sa, me handen pa hjartat, va tycker folk om det har?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-05-16 16:41:30:
    haha oopps.. nej jag menar faktiskt manniskor. maste bara papeka att de e inte mina ord!!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-05-16 16:43:07:
    ok, pratar alltsa om manniskor, efter en diskussion tidigare idag i en trad, sa undrar jag hur folk tanker bara..

• Svar på tråden "blanda raser"??
  • Minna07

För det första kan man inte vara "renrasig" svenne eftersom man tillhör en NATIONALITET genom att vara svensk. Därimot så är det folket som befolkade den södra landmassan i Sverige en gång i tiden från "Mellaneuropa".

Människor har ju bott i Sverige i många tusentals år och har sitt ursprung i "Cromagnonmänniskan". Den människa som spred sig hit från Afrika och utvecklade en ljus hy. De andra homo sapiens sapiens som spred sig åt över andra kontinenter (tex Asien) från Afrika kallas INTE cromagnonmänniskor.
    I.o.m. cromagnonmänniskans framfart i Europa utrotades neandertalarna. Vi ljushyade människor har vårat ursprung ur cromagnonmänniskan. Sedan har även vi utvecklat olika drag och lite olika egenskaper här i Europa (Finland och mycket av Östeuropa ej inräknat då folket där inte härstammar ur samma led som folken i övriga Europa).

Men i.o.m. vår nutida globalisering blandas nu människor upp med varandra och ser man på väldigt lång sikt kommer utseendet inte vara så specificerat när man reser mellan kontinenterna. Men för bara några hundra år sedan kunde man se mycket tydliga skiljelinjer mellan folk i olika delar av världen.

Mycket intressant! Även om det inte finns något som heter "renrasig svensk" så kan man se det ur ett annat perspektiv. Människorna i Sverige har (tack vare landsgränser) blandats med bara varandra under mycket lång tid och därför fått väldigt lika utseenden. Jag kan pricka in rätt på vilken som är svensk, dansk, norsk och finne om jag får fyra människor uppradade framför mig. Det är ganska roligt med dessa små skillnader.

• zummar

Det är säkert nån som påpekat detta redan men är det inte så att vi faktiskt som människor av olika etniskt ursprung är olika ARTER av samma RAS!??!

Sen att man ens kan...ja...jisses, människa som människa, sen är det som nån skrev här uppe, bra med "fräscha gener" barnen blir i allmänhet friskare om de är "blandras" (motsätter mig starkt det uttrycket men) eftersom det fanns mer gener att välja på s.a.s.

Det är därför det finns sånna genetiska sjukdomar som bara drabbar släkter som i flera generationer fått barn med de som är för nära släkt med varandra. (skriver lite förvirrat men jag hoppas ni förstår!)
    Iaf, att INTE blanda "raserna" leder nog snabbare till människans nedgång och fall än att göra det!

• Mirax

Kikade lite..Minna07 du har ju ingen gästbok man kan skriva i..

• Maggis

Ursäkta, men vissa kommentarer i den här tråden är så korkade och lågintelligenta att man undrar om inaveln bland "riktiga svenskar" tagit fart redan.
    Läser ni vad ni skriver egentligen innan ni trycker på posta inlägg-knappen?

//Maggis
  • Åke

Det finns ingen svensk ras. Lär er det.

• Åke

destiny391

Vad grundar du det påståendet på?

Svar på tråden "blanda raser"??